Oxygen Not Included: Poradnik Filtracji Wody i Zarządzania Zasobami

Zarządzanie gazami i substancjami płynnymi jest jednym z twoich głównych problemów po kilku pierwszych cyklach życia twojej bazy. W tej zakładce znajdziesz wszystko, co wiąże się z transportem tych surowców.

Systemy Sanitarne i Oczyszczanie Wody

Pierwsza prymitywna toaleta (Outhouse), a raczej wychodek, to pierwsza struktura jaką powinieneś wybudować z pośród wszystkich obiektów w grze. Dzięki temu duplikanci zaspokoją potrzebę związaną z pęcherzem (Bladder). Ulepszona wersja toalety to Lavatory. Wymaga już podłączenia kanalizacji, czyli rury dostarczającej czystą wodę i rury doprowadzającą brudną wodę. Z podobnego systemu korzysta prysznic (Shower), który spełnia potrzebę czystości duplikantów i poprawia nastrój.

Z czasem w twojej kolonii zacznie brakować niektórych surowców lub przyjdzie moment gdzie nie będziesz mógł zdobywać ich w łatwy sposób. Z pomoca przychodzi ci grupa obiektów, która zamienia jeden produkt na inny, często używając dodatkowego minerału. Najprostszym przykładem, choć po opracowaniu pewnych technologii, jest oczyszczacz wody (Water Purifier). Za pomocą 1kg piasku (Sand), jesteś w stanie oczyścić 5 kg skażonej wody (Contaminated Water) i uzyskać taką samą ilość czystej wody (Water). Do tej maszyny musisz podłączyć prąd, oraz dwie rury. Jedna wtłoczy skażoną wodę, a druga odprowadzi jej czysty produkt. Dopóki masz piasek, jesteś w stanie zapewnić sobie duże dostawy czystej wody.

Kompostownik (Compost) to kolejne przydatne miejsce gdzie będziesz produkował nawóz (Fertilizer) z zanieczyszczonej ziemi (Contamineted Dirt). O ile nawóz jest łatwo dostępny, to bardziej liczy się możliwość pozbycia się produktu ubocznego z twoich prymitywnych toalet (Outhouse). Z tego powodu maszyna do produkcji nawozu (Fertilizer Maker) jest całkiem niepotrzebna.

Bio destylator (Dio Destiller) to kolejny niezbędny przedmiot w twojej bazie, zwłaszcza jeśli polegasz na produkcji tlenu, przy pomocy glonów (Algea). Ta maszyna zużywa szlam (Slime) i prąd aby wytworzyć glony oraz zanieczyszczoną wodę. Będziesz potrzebował rur odprowadzających ciecz, natomiast glonu będą leżeć aż je podniesiesz. Warto zbudować niedaleko zamknięte pomieszczenie ze szlamem, ponieważ ten produkuje zanieczyszczony tlen (nawet jeśli składujesz go w magazynie (Storage Box)). Sam destylator również emituje zanieczyszczony tlen, jest brzydki i zwiększa ciepło w otoczeniu. Sugeruje abyś stawiał go dalej od bazy, najlepiej w izolowanych pomieszczeniach. Duplikanci mogą w nim oddychać, więc nie ma potrzeby wtłaczać tam czystego tlenu. Szlam można zdobyć głównie w zielonej biomie, jednak w olbrzymich ilościach. Aby tempo produkcji było na odpowiednim poziomie, wznieś więcej niż jeden.

Przeczytaj także: Oczyszczacze powietrza Electrolux Oxygen

Systemy Transportu Cieczy i Gazów

Do transportu cieczy i gazów służą: Liquid/Gas Pipe (zwykła rura), Insulated Liqiud/Gas Pipe (izolowana rura, jest odporna na zewnętrzne temperatury) oraz Liquid/Gas Pipe Bridge (specjalna rura, która jest mostem nad innymi rurami, przez co nie tworzy "skrzyżowania"). Podobnie jak kable (Wires), możesz kłaść rury na pustych przestrzeniach, pod drabinami lub segmentami.

Do pompowania służą obiekty o dość oczywistych nazwach - Liquid/Gas Pump. Potrzebują połączenia z siecią elektryczną oraz rur połączonych z miejscem docelowym. W przypadku wody lub innych cieczy, zamontuj pompę jak najniżej. Również zbiorniki buduj schodkami, tak aby resztki wody nie rozchodziły się po dużej powierzchni. Przy pompie gazowej jest już inaczej, bo różne gazy unoszą się na konkretne wysokości.

Liquid/Gas Vent to małe struktury, z których będzie się wydobywał dany gaz lub płyn pompowany rurami. Te ujścia możesz zastosować np. przy system wentylacji chłodnego powietrza lub dostarczania wody z odległych zbiorników. System dystrybucji jest sprytnie zrobiony, więc jeśli będziesz posiadał kilka wylotów, gra rozdzieli równe porcję do każdego z nich.

W tym miejscu przydają się dwa pozostałe przedmioty : Liquid/Gas Valve, czyli zawór decydujący o ilości/stężeniu substancji wewnątrz rury oraz Liquid/Gas Filter. Filtry pozwalają przekserować konkretną substancję do innej rury. Mądrze użyty może być najcenniejszym narzędziem w całym układzie.

Przykłady Zastosowań Systemów Wodnych

  • Prysznic/toaleta + oczyszczacz wody (zamknięty obieg): Te dwa pierwsze obiekty potrzebują czystej wody do czynnej pracy. Po skorzystaniu z nich, wytwarzają taką samą ilość skażonej wody. Jednak zamiast dostarczać ciągle czystą wodę i składować gdzieś w bazie jej brudną wersję, możesz stworzyć samowystarczalny obieg. Nad/obok/pod pomieszczeniem z prysznicem i/lub toaletą wybuduj pomieszczanie z jednym oczyszczaczem wody (plus magazynek tylko z piaskiem), który od razu wyłącz. Połącz wszystko rurami o długości minimum kilku pól i doprowadź czystą wodę. Po kilku użyciach, rurami zacznie iść brudna woda. Kiedy zacznie się zbierać w ilości większej niż kilka pól, zdemontuj rury doprowadzające czystą wodę z poza układu i włącz oczyszczacz. Od teraz duplikanci będą korzystać z tej samej wody do załatwiania swoich potrzeb.

Zaawansowane Techniki Zarządzania Gazami

  • Grodzie zaawansowane (Airlock): Samo zbudowanie tych drzwi nie jest tak efektowne, jak wybudowanie grodzi z prawdziwego zdarzenia. Możesz uzyskać ten efekt na kilka sposobów. Pierwszy to zbudowanie przedsionka o podwójnych drzwiach. Dzięki temu, tylko część gazu ucieknie do tego pomieszczenia, a jeszcze mniej wyjdzie poza bazę. Najefektywniej jest jednak zbudować system pomp z dwoma wylotami (Vent) oraz filtrem. Pompę stawiasz w przedsionku, czyli pomieszczenie pomiędzy bazą a światem zewnętrznym (lub pokojem w bazie z niebezpiecznym gazem). Obok stawiasz filtr, który będzie odprowadzał selektywnie jedną rurą tlen z powrotem do twojej bazy. Reszta gazów idzie drugą rurą do wylotu na zewnątrz. W ten sposób tlen, który będzie chciał uciec wróci z powrotem do bazy. Przed tym systemem, możesz zbudować włącznik, którym będziesz mógł kontrolować sytuację.
  • Wodna śluza (water airlock): Na dzień obecny istnieje też tzw. "wodna śluza" (water airlock). Jako, że żadna ciecz nie przepuszcza gazów od góry, możesz zbudować mały zbiornik np. 3 pola szerokości i 2 wysokości. Napełnij go wodą, zbuduj drabiny i ciesz się z ultra szczelnych grodzi! Wadą... jest właśnie szczelność, ponieważ nigdy nie przepuści potrzebnego po drugiej stronie powietrza. Również wymaga ostrożnego zalania i doprowadzenia rur w to miejsce.
  • System wentylacji powietrza vs. stacjonarna produkcja: Produkcja tlenu z odtleniaczy glonów w jednym miejscu bazy, albo nawet rozrzuconych po różnych pomieszczeniach jest niezbyt efektowna. Nie tylko duplikanci musza biegać z surowcami, ale i te szybko się kończą. Z kolei elektrolizer jest bardzo dobry, ale produkuje też toksyczny tlen. Wybuduj spore pomieszczenie, kilka elektrolizerów z podłączoną wodą (zależnie od ilości kolonistów), dwie pompy (jedna przy podłodze; druga przy suficie) do każdej filtr, rury poza pomieszczenie i dwa wyloty wewnątrz pomieszczenia obok każdej z tych pomp. Całość zabuduj albo postaw grodzie i ustaw status na zamknięte. Teraz ustaw dolny filtr aby wybierał tylko tlen i transportował go poza pomieszczenie, a główna rura niech transportuje gazy go wylotu powyżej. Filtr od pompy przy suficie, ma wybierać tylko wodór i pompować go poza pomieszczenie (najlepiej do generatora). Reszta gazów idzie od filtra do wylotu u dołu pokoju. W ten sposób gazy będą krążyć. Rury z tlenem, które wychodzą z tego pomieszczenia rozprowadź po bazie w różne miejsca bazy, a nie tylko jedno (tworzysz system wentylacji, prawda?). Mając kilka wylotów, unikniesz problemu z za wysokim poziomem gazów. Gra rozprowadzi równą ilość gazów do każdego wylotu. Do elektrolizerów nie jest potrzebna ludzka dłoń, więc raz rozstawiony i działający mechanizm nie będzie potrzebował przeglądów ani wizyt duplikantów.

Farmy Zwierząt

  • "Farma" Morb'ów: Zwierzaki możesz wykorzystać do swoich celów. Morb to świetny przykład recyklingu niechcianych gazów w znośny skażony tlen. Wybuduj zamknięte pomieszczenie i poświeć najgorszego duplikanta do tego celu. Kiedy umrze, co kilka dni pojawi się Morb. W ten sposób możesz wyhodować niemałą gromadkę. Wcześniej wylot, który wtłoczy tam niechciany gaz.
  • "Farma" Hatch: Ten osobnik będzie przydatny w grupie więcej niż jeden. Inaczej, stanowi ciekawe uzupełnienie, a nie stałe źródło węgla. Będzie to trudne do osiągnięcia, bo czasem nie generuje się na mapie. Pozostaw trochę nienaruszonej ziemi, aby miał gdzie się zakopać. Zmniejsz jednak jego obszar budując ściany wysokie na 3 pole, bo potrafi się wspinać tak jak duplikanci. Gdzieś pośrodku zbuduj magazynek (Storage Box) i zapełnij go najliczniejszym minerałem. Zazwyczaj będzie to piaskowiec. Pozwól też na składowanie węgla. Kiedy twoi ludzi już troję napełnią go minerałem, wyłącz opcję składowania. Skrzynia wyrzuci materiały pod siebie, a Hatch w nocy będzie go zjadał i wydalał węgiel.

Dodatkowe Porady i Informacje

Tlen jest niezbędny dla twoich duplikantów. Zwróć uwagę na jego stężenie w miejscach, których twoi ludzie będą pracować. Jeśli im zacznie go brakować, wstrzymają oddech i będą przez krótki czas pracować bez tlenu, a potem pobiegną do najbliższego miejsca z tlenem aby uzupełnić zapasy. Im większa niebieska poświata w pomieszczaniu, tym więcej jest tam tlenu.

Przeczytaj także: Electrolux - Modele i Filtry

Przepływ gazów jest istotną rzeczą podczas budowy bazy. Pamiętaj na początek, że tlen (Oxygen) zazwyczaj unosi się go góry, a dwutlenek węgla (Carbon Dioxide) wydychany przez twoich ludzi, w dół lub w dolny-prawy róg. Oznacza to, że jeśli kopiesz w dół, twoi ludzie będą bardziej narażeniu na brak tlenu, niż kopiąc w górę. Lepiej też będzie umiejscowić sypialnie pośrodku lub w górnej części bazy, niż na samym dole.

Zadbaj o pożywienie przez uprawę roślin. Pamiętaj, że wymagają odpowiedniego stężenia powietrza aby rosnąć. Brak gazów w otoczeniu lub ich bardzo niskie stężenie zatrzyma wzrost. Każda roślina preferuje inne temperatury, więc musisz mieć na uwadze gdzie sadzisz dany typ upraw.

Twoi duplikanci mogą wspinać się na o 1 lub 2 pola do góry oraz przeskakiwać o jedno pola. Pamiętaj o tym przy rozbudowie bazy. Jeśli chodzi o kopanie uważaj na pola z piaskiem (Sand), ponieważ mogą on spaść kiedy wykopiesz inny materiał pod nim. Dodatkowe twoje postacie mogą kopać w odległości dwóch pól różnicy od nich. Uważaj kiedy kopiesz blisko zbiorników z wodą. Każdy minerał ma swoją wytrzymałość na ciśnienie wody. Jeśli wykopiesz długi tunel o tylko jednym polu różnicy, może on zacząć pękać i zalać twoją bazę. Nie tylko może potopić twoich ludzi (na szczęście nie następuję to natychmiastowo), ale też uniemożliwia korzystanie z wielu maszyn w twojej bazie.

Na początku gry, jeśli zginie ci duplikant, pochowaj jego ciało. Inaczej, z jego zwłok będą się rodzić stworzenia, Morb, które wydychają skażony tlen (Contaminated Oxygen). Nie stanowią bezpośredniego zagrożenia, ale utrudnią ci życie. Potem, możesz wykorzystać ich umiejętność na swoją korzyść.

Jeśli dany duplikant osiągnie 100% w zakładce stresu, zacznie wymiotować, albo niszczyć otoczenie w zależności od jego zachowania. Jeśli zwymiotuje, w bazie będzie pływać zanieczyszczona woda. Natomiast jeśli wybuchnie złością, zniszczy jakiś przedmiot lub maszynę w bazie, zazwyczaj te najbardziej potrzebne jak generator lub maszyny do produkcji tlenu. Dbaj o wystrój bazy i odpowiednie struktury, które zmniejszą stres.

Przeczytaj także: Poradnik: Oczyszczanie i nawilżanie powietrza w domu

tags: #oxygen #not #included #filtracja #wody #poradnik

Popularne posty: