Poradnik: Wymiana Osuszacza Klimatyzacji w Astrze G
- Szczegóły
Klimatyzacja to dla wielu kierowców zbawienie w upalne dni. Układ ten, analogicznie do innych systemów w samochodzie, wymaga stałej opieki, odpowiedniego traktowania i regularnego serwisowania. Jednym z kluczowych elementów, który zapewnia prawidłowe działanie klimatyzacji, jest osuszacz.
Rola i Funkcja Osuszacza Klimatyzacji
Filtr osuszacz, nazywany również odwadniaczem, to niewielki podzespół systemu klimatyzacji samochodowej, najczęściej o walcowatym kształcie. Wchodzi on w skład systemów klimatyzacji wyposażonych w zawór rozprężny, który reguluje przepływ czynnika chłodzącego. Odwadniacz przeznaczony jest m.in. do osuszania czynnika chłodzącego oraz oleju sprężarki klimatyzacji.
Odwadniacz wypełniony jest materiałem higroskopijnym w postaci granulatu, którego zadaniem jest pochłanianie wody obecnej w układzie, a w konsekwencji wyeliminowanie jej z układu. Filtr może jednorazowo wchłonąć od 6 do 12 gramów wody. Im niższa temperatura panująca w układzie, tym więcej wody może zgromadzić filtr osuszacz.
Podstawową funkcją, jaką pełni osuszacz jest wyłapywanie i magazynowanie drobin wody obecnych w układzie klimatyzacji, które mogą wiązać się z chłodziwem i olejem. Nadmiar wilgoci może doprowadzić do powstania drobinek lodu, które utrudniają ruch czynnika chłodzącego, a to z kolei poważnie ogranicza wydajność chłodzenia powietrza trafiającego do przestrzeni pasażerskiej. Odwadniacz odpowiada także za stałą filtrację czynnika chłodzącego, wychwytując wszelkie opiłki, pyły czy osady, które znalazły się wewnątrz układu np. w wyniku prac serwisowych lub zużycia mechanicznego któregoś z podzespołów.
Czynnik chłodzący krążący w układzie klimatyzacji trafia do osuszacza przez rurkę, która kończy się ok. 1-2 cm nad dnem urządzenia. Dolna część odwadniacza nazywana jest strefą dekantacji i podczas pracy układu gromadzi się tam niewielka ilość chłodziwa. Funkcja magazynująca odwadniacza zapewnia utrzymywanie stałego dopływu czynnika chłodzącego do parownika.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Kiedy Wymienić Osuszacz Klimatyzacji?
Zużyty filtr osuszacz zazwyczaj długo nie daje o sobie znać. Stopień zużycia podzespołu powinien być określany podczas czynności serwisowych urządzeń odpowiadających za schładzanie powietrza. Osuszacz to urządzenie wypełnione higroskopijnymi cząsteczkami, które ma określoną pojemność wynoszącą najczęściej do kilkunastu gramów wody. Nadmiar wilgoci w układzie często prowadzi do korozji metalowych podzespołów, co sprzyja ulatnianiu się chłodziwa oraz degraduje pozostałe podzespoły układu, takie jak np. sprężarka klimatyzacji.
Interwał wymiany tego podzespołu określany jest przez producentów samochodów. Najczęściej zaleca się wymianę filtra osuszacza co 2 lata w przypadku normalnej eksploatacji samochodu. Razem z odwadniaczem należy wymienić także filtr kabinowy.
Przy każdej wymianie skraplacza, parownika lub kompresora klimatyzacji należy zamontować nowy filtr osuszacz. Podobnie po każdej naprawie nieszczelności w systemie klimatyzacji konieczna jest wymiana odwadniacza, m.in. z uwagi na rozhermetyzowanie układu i kontakt urządzenia z parą wodną z otoczenia.
Objawy Awarii Klimatyzacji
Co powinno wzbudzić nasze obawy?
- Niska wydajność układu klimatyzacji - ustawiamy odpowiednią temperaturę, zwiększa się zużycie paliwa, a do wnętrza kabiny wpada ciepłe powietrze
- Całkowity brak działania układu
- Parowanie szyb, pomimo włączonej klimatyzacji
- Niemiła woń stęchlizny, wydobywająca się z nawiewów klimatyzacji
- Hałas, dochodzący spod maski silnika, po uruchomieniu klimatyzacji
Co może być powodem awarii układu klimatyzacji samochodowej?
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
- Zatkany filtr kabinowy - powoduje problemy z parowaniem szyb, pomimo sprawności całego układu
- Awarie elektroniki sterującej układem klimatyzacji
- Złe napięcie paska wieloklinowego, napędzającego sprężarkę, albo jego zerwanie
- Zatarcie sprężarki kompresora na skutek braku smarowania - to efekt nieuruchamiania układu przez długi czas
- Wycieki gazu chłodzącego - poprzez nieszczelne przewody aluminiowe, rurki, nieszczelną chłodnicę (skraplacz)
- Mechaniczne uszkodzenie chłodnicy klimatyzacji (skraplacza) na przykład po kolizji i wycieki gazu przez nieszczelności
- Uszkodzenie sprzęgła sprężarki
- Uszkodzenie wentylatora elektrycznego chłodnicy klimatyzacji
- Grzyby i pleśnie na parowniku - powód niemiłej woni wewnątrz auta
- Uszkodzenie mocowania sprężarki albo poślizg paska - powód hałasu, dochodzącego spod maski po uruchomieniu układu
- Zbyt duża ilość oleju mineralnego w stosunku do gazu - błąd popełniony przez serwisantów klimatyzacji
- Zużycie eksploatacyjne elementów mechanicznych w starszych autach - np. kompresora
- Uszkodzenia powypadkowe i pokolizyjne
Wymiana Osuszacza w Astrze G - Krok po Kroku
Poniżej przedstawiamy procedurę wymiany osuszacza klimatyzacji w Oplu Astra G.
Demontaż Zderzaka (Konieczny dla 1.7 DTL)
W Astrze G z silnikiem 1.7 DTL nie da się wyjąć skraplacza bez zdjęcia zderzaka.
- Odkręć po dwa wkręty w nadkolu z każdej strony kluczem T25.
- Od dołu wyciągnij trzy plastikowe kołki łączące zderzak z ramą i kolejne dwa plastikowe kołeczki z przodu nad tablicą rejestracyjną.
- Wypnij wtyczki od halogenów (jeśli auto jest w nie wyposażone) i wtyczkę od czujnika temperatury powietrza mieszczącego się na środku zderzaka.
Dalsze Kroki
- Odkręć kluczem 10 wentylator od skraplacza, wypnij wtyczkę wentylatora i wypnij wiązkę przewodów u dołu wentylatora.
- Odkręć kluczem E14 przewody klimatyzacji.
- Przy pomocy kluczy 19 i 22 odkręć chłodnicę oleju.
- Kluczem E10 odkręć chłodnicę oleju i powietrza .
- Wysuń chłodnicę dołem.
Wymiana Oringów
Przy wymianie chłodnicy należy wymienić oringi na przewodach klimatyzacji 9,3x2,4 (2 szt.) i na łączeniu osuszacza ze skraplaczem 7,65x1,38 (1 szt.).
Koszty Wymiany Osuszacza Klimatyzacji
Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi zazwyczaj od 70 do 300 zł. Koszt robocizny związanej z wymianą filtra osuszacza oscyluje zazwyczaj w zakresie od 100 do 300 zł. Na cenę końcową wpływa także ilość czynnika chłodzącego, którą udało się odzyskać z układu.
Nowy filtr osuszacz klimatyzacji dostarczany jest zawsze w hermetycznym opakowaniu, które należy otworzyć tuż przed montażem urządzenia. Pozostawienie odwadniacza bez opakowania nawet na kilkanaście minut sprawia, że para wodna obecna w otoczeniu może całkowicie wypełnić złoże absorbujące wilgoć w układzie klimatyzacji, czyniąc urządzenie bezużytecznym.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
Dodatkowe Informacje
Przed zdemontowaniem odwadniacza należy zebrać cały czynnik chłodzący, który znajduje się w układzie. Wymiana czynnika chłodzącego wraz ze środkiem smarnym warto zlecić bezpośrednio po zakupie używanego auta.
Jeśli stwierdzimy uszkodzenie sprężarki, kolejnym krokiem jest odessanie czynnika z układu klimatyzacji i demontaż sprężarki. Jeśli nastąpiło zatarcie sprężarki, to bezwzględnie wykonujemy płukanie całego układu. Usuniemy w ten sposób opiłki i zanieczyszczony olej.
Przed montażem sprężarki należy sprawdzić, czy znajduje się w niej właściwa ilość oleju o odpowiedniej lepkości. Po zakończeniu prac montażowych sprawdzamy szczelność układu (najlepiej zastosować metodę z azotem pod ciśnieniem ok. 15 barów), a następnie wytwarzamy próżnię w celu dokładnego osuszenia układu (utrzymujemy próżnię minimum 20 minut). Kolejnym krokiem jest napełnienie układu właściwą ilością czynnika.
Tabela: Najczęstsze Przyczyny Problemów z Klimatyzacją
| Przyczyna | Procent występowania |
|---|---|
| Ubytek czynnika chłodniczego (przecieki) | 45% |
| Awaria sprężarki | 20% |
| Zatkany osuszacz lub kondensator | 15% |
| Uszkodzony czujnik ciśnienia | 10% |
| Problem z elektroniką (np. przekaźnik) | 7% |
| Inne | 3% |
Regularny serwis klimatyzacji samochodowej zapewnia wydajną pracę układu wtedy, gdy najbardziej go potrzebujesz. Klimatyzacja wyposażona w zawór rozprężny to rozwiązanie spotykane w wielu modelach samochodów, a filtr osuszacz stanowi bardzo ważny element tego układu.
tags: #osuszacz #klimatyzacji #astra #g #wymiana #poradnik

