Osuszacz Sprężarki DAF: Budowa i Zasada Działania
- Szczegóły
Budowa samochodu ciężarowego zasadniczo różni się od aut osobowych. Jednym z komponentów, które możemy znaleźć w ciężarówce, a którego w samochodach osobowych nie ma, jest osuszacz powietrza. W jakim układzie jest potrzebny i dlaczego? Jak wybrać osuszacz powietrza?
Rola i Działanie Osuszacza Powietrza
Osuszacz powietrza to specjalne urządzenie, które zapobiega przedostawaniu się wilgoci do układu pneumatycznego. Skąd mogłaby pochodzić wilgoć w układzie? Z pracy sprężarki, w trakcie której powstaje woda, która jest następnie kondensowana w układzie pneumatycznym. Jeśli nie zostałaby ona usunięta przez osuszacz, w trakcie mrozu mogłaby zamarznąć i w ten sposób zablokować zawory oraz uniemożliwić hamowanie.
Jak Działa Osuszacz Powietrza?
Nowoczesna klimatyzacja osuszacz ma zamontowany w celu wychwytywania z obiegu nawet mikroskopijnych cząsteczek wody. W przeciwnym razie dostaną się one do całego układu, co może mieć wyjątkowo negatywny wpływ na stan poszczególnych elementów. Odwadniacz klimatyzacji (to inna nazwa osuszacza) dba o minimalizowanie ryzyka wystąpienia destrukcji i rdzy na sprężarce oraz wszelkich metalowych elementach klimatyzacji.
Dodatkowo osuszacz ma za zadanie pochłaniać wszelkie zanieczyszczenia występujące w układzie, które przedostają się przez niewielkie otwory rozszczelniające. Chcąc uniknąć kosztownej awarii parownika lub sprężarki, zadbaj o sprawny osuszacz, który je wyłapie. Osuszacz montowany jest zazwyczaj pomiędzy parownikiem a skraplaczem. Ma walcowaty kształt, a jego budowa przypomina filtr paliwa.
We wnętrzu znaleźć można materiał pochłaniający wilgoć, którego rolą jest także separowanie zanieczyszczeń oraz przewód wlotowy. Dodatkowo na dole znajduje się strefa, w której zbierane są wszystkie drobne zanieczyszczenia wychwycone przez filtr. Osuszacz do klimatyzacji występuje w różnych wariantach, lecz zasada działania pozostaje taka sama. Różnice obejmują zazwyczaj konkretny kształt oraz np. wymiary.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Dlaczego Osuszacz Klimatyzacji Jest Tak Istotny?
Osuszacz klimatyzacji, choć jest niewielkim elementem układu, pełni bardzo istotną funkcję. Jego zadaniem jest filtrowanie powietrza, zarówno z zanieczyszczeń fizycznych, jak i ewentualnej wilgoci. Choć nie wydaje się to kluczowe, ma ogromny wpływ na jakość pracy całej klimatyzacji. Wysokiej jakości osuszacze klimatyzacji dbają o bezpieczeństwo wszystkich pozostałych elementów układu, a zatem wpływają również na wydajność. Ze względu na stosunkowo niski koszt nowego osuszacza, wraz z wymianą tej części warto regularnie kontrolować jej stan.
Kiedy Należy Wymienić Osuszacz Układu Klimatyzacji?
Osuszacz klimatyzacji uniwersalny powinien być wymieniany po każdej ingerencji w układzie klimatyzacji. W przypadku nawet drobnego rozszczelnienia do jego wnętrza dostają się zanieczyszczenia oraz wilgoć. Jeśli nabijasz system lub wymieniasz którykolwiek element, zadbaj również o nowy osuszacz.
Odwadniacz klimatyzacji podczas każdorazowo musi być wymieniany na nowy. Czasem można spotkać się ze stwierdzeniem, że świetnie sprawdzi się również używany odwadniacz. Nie jest to skuteczne rozwiązanie. Osuszacz jest wyposażony w czułe wskaźniki wilgoci, jest pakowany oraz przechowywany w specjalnych warunkach. Na każdym etapie jest starannie zabezpieczany, a już kilka minut po wyjęciu traci pierwotne właściwości. Wszelkie zanieczyszczenia oraz wilgoć stanowią zagrożenie dla zaworu rozprężnego i pozostałych elementów klimatyzacji. Nie warto wybierać połowicznych rozwiązań, ponieważ doprowadzi to jedynie do większych awarii.
Jak Wybrać Osuszacz Powietrza?
Podobnie jak wiele innych części w samochodach ciężarowych, osuszacz powietrza należy regularnie wymieniać oraz poddawać okresowym przeglądom, zwłaszcza jeśli jest narażony na obciążenia i pracę w trudnych warunkach. Zazwyczaj osuszacze powietrza sprawnie pracują przez 12 lub 18 miesięcy.
Wybierając osuszacz powietrza, nie powinieneś kierować się tylko ceną, ponieważ tani zakup oznacza zazwyczaj niską jakość. Jeśli jednak chcesz ograniczyć wydatki, możesz postawić na zakup części używanych. W ten sposób zyskasz oryginalną część, zazwyczaj pochodzącą z demontażu sprawnych aut. W ten sposób zapewnisz sobie efektywne hamowanie i zabezpieczysz samochód przed uszkodzeniami spowodowanymi przez zamarzniętą wodę w układzie pneumatycznym.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Wysokiej jakości osuszacz powinien przede wszystkim pasować do układu klimatyzacji w Twoim samochodzie. Zaleca się także wybieranie wariantów wyposażonych we wskaźniki zawilgocenia. Stanowi to istotną informację, gdy nie masz pewności, czy już należy go wymieniać.
Objawy Zużytego Lub Uszkodzonego Osuszacza
Osuszacz klimatyzacji pełni istotną funkcję w pracy całego układu, dlatego tak ważne jest szybkie zdiagnozowanie jego usterki. Niemniej nie jest to proste i jednoznaczne. Filtrując przepływ czynnika, osuszacz klimatyzacji samochodowej może wchłonąć nawet 10 g wody. Oznacza to, że kontrolowanie jego wagi jest bezcelowe. Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu osuszacza jest zwrócenie uwagi na dwa czynniki: nagły spadek mocy klimatyzacji lub nieprawidłową temperaturę powietrza.
Gdy nie jest wystarczająco zimne lub nie zmniejsza z czasem swojej temperatury, może świadczyć to o zapchanym osuszaczu. Niemniej są to objawy także wielu innych usterek, m.in. uszkodzonej sprężarki czy nieodpowiedniego ciśnienia czynnika chłodniczego. W procesie diagnostycznym warto najpierw wykluczyć tego typu awarie, ponieważ przy każdym otworzeniu układu osuszacz wymaga wymiany.
Układy Klimatyzacji i Wentylacji - Budowa i Zasada Działania
Układy klimatyzacji i wentylacji są stosunkowo proste w budowie. Mają jednak kilka ważnych podzespołów, które pracują pod ciśnieniem i w warunkach zmieniającej się temperatury. Przez to są narażone na awarie lub usterki, które obniżą efektywność pracy całego systemu lub nawet spowodują, że klimatyzacja lub wentylacja w aucie przestanie prawidłowo działać.
Układy klimatyzacyjne są układami zamkniętymi. Skonstruowane zostały zaledwie z kilku komponentów (m.in. kompresora, skraplacza, osuszacza) oraz przewodów (sztywnych i elastycznych) pozwalających na transport powietrza lub płynu. Układy klimatyzacyjne podzielone są na dwie części: wysokociśnieniową, niskociśnieniową.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
W układach klimatyzacji krąży tzw. czynnik chłodzący - jego praca (jak sama nazwa wskazuje) polega na obniżeniu temperatury powietrza dostającego się przez układ wentylacji do kabiny samochodu. Warto jednak zauważyć, że układy klimatyzacji i wentylacji mają pewną liczbę drobnych komponentów regulujących ich pracę.
Klimatyzacja samochodowa może dobrze funkcjonować dzięki obecności właściwego kompresora. Stanowi on pewnego rodzaju pompę odpowiedzialną za sprężanie czynnika chłodzącego w układzie do odpowiedniego ciśnienia. Następnie, gdy substancja zostanie przetransportowana, zostaje ona nie tylko mocno sprężona, ale także i rozgrzana (właśnie to ma na to wpływ poniesienie jego ciśnienia).
W takim stanie czynnik chłodzący trafia do skraplacza (tzw. chłodnicy klimatyzacji). Tam, za sprawą pędu powietrza podczas jazdy i pracy wentylatora, następuje obniżenie temperatury oraz zmiana stanu skupienia z gazowego w ciekły. Kolejny etap obiegu to osuszacz. W nim dochodzi do oddzielenia od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza.
Następny etap zachodzi w zaworze rozprężającym. To właśnie w nim powietrze docierające do kabiny zostaje ochłodzone przy pomocy parownika w kanale wentylacji. Działa to analogicznie do układu ogrzewania. Z tą różnicą, że w nim nagrzewnica jest odpowiednikiem parownika. Dzięki niej do kabiny dociera powietrze ciepłe, co pozwala na przyjemną podróż w okresie zimowym.
Niepokojące Objawy w Układach Klimatyzacyjnych
Brak chłodnego powietrza, mimo włączenia i regulacji klimatyzacji, to prawdopodobnie najpowszechniejszy objaw występujący w razie problemów z układami klimatyzacyjnymi. Równie często spotykanym objawem są m.in. zaparowane szyby i nieprzyjemny zapach. Pojawić się może również większe zużycie paliwa i niespotykane dotąd hałasy (np. terkotanie) spowodowane m.in. uszkodzeniami mechanicznymi wentylatora.
Wszystkie ww. symptomy uszkodzenia układu klimatyzacji mają konkretne przyczyny - m.in. spadek wydajności chłodzenia powietrza zwykle spowodowany jest niedoborem czynnika chłodniczego lub małą ilością w układzie. W nowoczesnych pojazdach układy klimatyzacji mogą w takim przypadku przestać działać, wówczas pojawi się błąd na komputerze wskazujący brak możliwości uruchomienia kompresora.
To ten element również przyczynia się do pojawiających się nieprzyjemnych zapachów w kabinie - chociaż w skrajnych przypadkach powodem może być zanieczyszczony wentylator, w którym rozmnażają się grzyby i pleśń.
Jak Dbać o Układ Klimatyzacji i Wentylacji?
Okresowe przeglądy stanu technicznego aut obejmują głównie systemy i części wymagane do bezpiecznego podróżowania. Warto jednak rozszerzyć standardowy pakiet o układy klimatyzacyjne, których sprawdzenie nie jest czasochłonne, skomplikowane i kosztowne. Pamiętaj również o tym, by przynajmniej raz w roku czyścić układ klimatyzacyjny. Jeśli nie masz czasu lub umiejętności, zleć to zadanie mechanikowi lub specjaliście od detailingu.
Przykładowe Kompresory Powietrza
Używany kompresor powietrza Ingersoll-Rand CENTAC C100MX3-2SH 8,23 bar skutecznie spełnia wymagania przemysłowych instalacji sprężonego powietrza. Zaawansowana konstrukcja urządzenia zapewnia niezawodną i ciągłą pracę. Kompresor ten należy do kategorii kompresorów niskociśnieniowych - pracuje przy maksymalnym ciśnieniu 8,23 bara bezwzględnego, czyli ok. 7,23 bara względem ciśnienia atmosferycznego.
Maszyna wykorzystuje trzystopniowy układ sprężania, który stopniowo podnosi ciśnienie powietrza. Każdy stopień wyposażono w dyfuzory wykonane z aluminium i żeliwa, a układ chłodzenia obejmuje chłodnice pośrednie na każdym etapie oraz końcową chłodnicę końcową, co znacznie podnosi wydajność pracy.
Centac C750 MX4, model z 2015 r., oferuje sprężanie wysokociśnieniowe (HP High Pressure) z konstrukcją, której priorytetem jest niezawodność i trwałość. Pracując pod ciśnieniem znamionowym 40 barów, spełnia potrzeby złożonych zastosowań przemysłowych, które wymagają stałego i wydajnego sprężania. Co więcej, sprężarka ta posiada pojedynczy stopień sprężania, co maksymalizuje wydajność i upraszcza konserwację.
Tabela: Porównanie parametrów kompresorów Ingersoll Rand
| Parametr | Ingersoll-Rand CENTAC C100MX3-2SH | Centac C750 MX4 |
|---|---|---|
| Ciśnienie maksymalne | 8,23 bar | 40 bar |
| Układ sprężania | Trzystopniowy | Pojedynczy stopień |
| Rok produkcji | Nieznany | 2015 |
| Moc | 680 kW | 600 kWh |
| Przepływ powietrza | Nieznany | 3600 m³/h |
tags: #osuszacz #sprężarki #daf #budowa #zasada #działania

