Przyczyny syczenia z osuszacza powietrza w samochodach ciężarowych
- Szczegóły
Syczenie dochodzące z okolic osuszacza powietrza w samochodzie ciężarowym może wskazywać na różnorodne problemy w układzie pneumatycznym. Lokalizacja i charakter tego dźwięku mogą pomóc w zdiagnozowaniu przyczyny usterki. Poniżej przedstawiono najczęstsze powody występowania tego zjawiska.
Problemy z podstawą osuszacza
Podstawa osuszacza jest kluczowym elementem układu pneumatycznego, odpowiedzialnym za regulację ciśnienia i oczyszczanie powietrza. Nieszczelności w tej części mogą prowadzić do syczenia i spadku ciśnienia w układzie.
Faktycznie może przycinać się podstawa osuszacza ale również może jakieś inny zawór się przycina stąd też ubytki powietrza. Do wymiany podstawa osuszacza, wyciek oleju z kompresora należy zlokalizować czy cieknie z kompresora czy z miejsca montażu. Zapchany może być też tłumik spustowy (od spodu podstawy, taki plastikowy grzybek z siatką wewnątrz).
Wymieniana podstawa wraz z wkładem osuszacza bo stary zestaw nie nabijał wystarczającego ciśnienia w układ, przepuszczał powietrze. Po wymianie podstawy wraz z nowym wkładem osuszacza, nabija powietrze ale spuszcza powietrze zaworem bezpieczeństwa. Witam, zauważyłem ostatnio problem z uciekajacym powietrzem , powietrze ucieka w tym samym miejscu co z osuszacza wyrzucany jest wiar w celu regeneracji. Co może być problemem?
Co do wiązki elektrycznej, wtyczki zostały wymienione i wyczyszczone. Co może być przyczyną ubytku powietrza z podstawy osuszacza powietrze nie ucieka zbijakiem tylko z okolic elektronki obok wtyczki elektrycznej. Witam. Z podstawy osuszacza spuszcza powietrze co jakiś czas na postoju . Osuszacz nowy, wody z układzie nie ma. Błędów w systemie nie ma. Prąd dochodzi do podstawy osuszacza.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Typowe usterki podstawy osuszacza:
- Nieszczelności w zaworach regulacyjnych
- Uszkodzenia mechaniczne korpusu
- Zatkany tłumik spustowy
- Problemy z elektroniką sterującą
Zawór bezpieczeństwa
Zawór bezpieczeństwa, umiejscowiony zazwyczaj przed osuszaczem, ma za zadanie upuszczać powietrze w przypadku przekroczenia dopuszczalnego ciśnienia w układzie. Częste uruchamianie się tego zaworu może wskazywać na problemy z regulacją ciśnienia.
Witam mam problem ze zbyt wysokim ciśnieniem na pierwszym układzie powietrza, zawór bezpieczeństwa umiejscowiony zaraz przed osuszaczem upuszcza powietrze przy około 14bar Nadmienię ze podstawa osuszacza wymieniona na nowa wabco i instalacja od osuszacza do puszki pod maską sprawdzona na przejście prądu jest wporzadku.
Witam podłącze sie do tematu mam rowniez problem z powietrzem, od jakiegoś czasu odzywa sie zawór bezpieczeństwa znajdujący się przed osuszaczem niezaleznie od temperatury na zewnątrz, filtr osuszacza wymieniony podstawa wyczyszczona, problem czasami ustaje po ponownym odpaleniu auta.
Inne przyczyny syczenia
Oprócz problemów z podstawą osuszacza i zaworem bezpieczeństwa, syczenie może być spowodowane innymi czynnikami, takimi jak:
- Nieszczelności w przewodach pneumatycznych
- Uszkodzenia zaworów czteroobwodowych
- Zanieczyszczenia w układzie
- Problemy ze sprężarką
Sprawdź metalowy spiralny przewód, łączący sprężarkę z podstawą ( ma to chyba spełniać rolę chłodnicy powietrza). Miałem taki przypadek u siebie, że przewód zatkał się "syfem", olejem z wodą lub innym "glutem". Faktycznie może przycinać się podstawa osuszacza ale również może jakieś inny zawór się przycina stąd też ubytki powietrza. Również może być przyczyna w sterowaniu sprężarką jeśli jest podłączone.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Witam wszystkich, posiadam starszą damę mercedesa atego 815 Wczoraj podczas jazdy usłyszałem syczenie i zaczęło spadać ciśnienie powietrza. Okazało się ze na dole podstawy osuszacza tam, gdzie jest zawór, którym spuszcza powietrze, aby regenerować wkład osuszacza, coś się rozszczelniło i wydostaje się tamtędy powietrze.
Okazało się ze na dole podstawy osuszacza tam, gdzie jest zawór, którym spuszcza powietrze, aby regenerować wkład osuszacza, coś się rozszczelniło i wydostaje się tamtędy powietrze. Jeśli na zegarach powietrze ma na maxa i podstawa osuszacza zbija to do wymiany zawór zabezpieczający (czteroobwodowy) .
Diagnostyka i naprawa
W celu zdiagnozowania przyczyny syczenia, warto przeprowadzić dokładne oględziny układu pneumatycznego, sprawdzić szczelność połączeń oraz skontrolować działanie poszczególnych elementów. W przypadku podejrzenia usterki podstawy osuszacza, można podłączyć manometr i obserwować zmiany ciśnienia podczas fazy regeneracji.
Podłącz dodatkowo manometr pod wyjście z podstawy osuszacza i zobacz do ilu pompuje i do ilu spada ciśnienie podczas fazy regeneracji to będzie chociaż wiadomo czy podstawa działa prawidłowo. Zwróć uwagę w jakim czasie nabija układ po zakończeniu fazy regeneracji skoro masz podejrzenie niewydajne sprężarki.
Jeśli uszkodzenie jest poważne, konieczna może być wymiana podstawy osuszacza lub innych elementów układu. Warto również pamiętać o regularnym serwisowaniu i wymianie wkładu osuszacza, aby zapobiec problemom z układem pneumatycznym.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
Przykłady problemów i rozwiązań w różnych modelach pojazdów
Mercedes Actros
Do wymiany jest podstawa osuszacza Wabco A0024310715. Witam serdecznie, w Actrosie 1831 z 99r. wyświetla takie bedy: NR 3020 WS 1211 FR 4041 INS 0301 no i ten najgorszy, ktory włacza sie jak temperatura jest poniżej -5C, przy czym najpierw pokazuje sie butla z zaworem na wyświetlaczu ale wode spuszczam codziennie. Pusza mi tez podstawa osuszacza ale jutro jade wymienic.
Volvo FH
Błąd MID 130 PSID26 FMI0 w Volvo FH13 460 2007 r. Układ pneumatyczny oczyszczony i wymieniona podstawa osuszacza ( zawalona brudna). Volvo FH 2010r. Podstaw osuszacza spuszcza powietrze co jakiś czas na postoju . Osuszacz nowy, wody z układzie nie ma. Błędów w systemie nie ma. Prąd dochodzi do podstawy osuszacza.
DAF XF
Daf XF105 2012r. Sprawdź metalowy spiralny przewód, łączący sprężarkę z podstawą ( ma to chyba spełniać rolę chłodnicy powietrza). Miałem taki przypadek u siebie, że przewód zatkał się "syfem", olejem z wodą lub innym "glutem". Zrobi się w nocy -0,5 i nie masz powietrza w podstawie, tylko kompresor awaryjnie zrzuca.
tags: #osuszacz #magnum #przyczyny #syczenia

