Osuszacz Klimatyzacji w Hyundai Santa Fe 2007: Wymiana i Diagnostyka

Osuszacz klimatyzacji to kluczowy element systemu klimatyzacji samochodowej. Jego zadaniem jest usuwanie wilgoci i zanieczyszczeń z czynnika chłodniczego, co chroni układ przed korozją i zapewnia jego efektywne działanie. Jednak, jak każdy komponent, osuszacz z czasem ulega zużyciu. Pamiętaj, że niska wydajność klimatyzacji, korozja na obudowie osuszacza czy nieprawidłowe ciśnienie to sygnały, że może być konieczna wymiana tego komponentu.

Rola i Funkcja Osuszacza Klimatyzacji

Osuszacz klimatyzacji, zwany także filtrem osuszacza, to zbiornik wypełniony materiałem higroskopijnym, który pochłania wilgoć z układu klimatyzacji. Osuszacz klimatyzacji to niewielki, ale niezwykle istotny element układu klimatyzacji samochodowej.

Kiedy Wymienić Osuszacz Klimatyzacji?

Osuszacz klimatyzacji nie posiada standardowych metod diagnostyki jak inne elementy samochodu. Jednak o jego zużyciu lub awarii może świadczyć m.in. słaba wydajność układu. Jeśli klimatyzacja chłodzi mniej efektywnie, może to być sygnał, że osuszacz nie działa prawidłowo. Innym objawem jest wzrost ciśnienia w układzie. Osuszacz pełni rolę stabilizującą ciśnienie. W przypadku jego uszkodzenia ciśnienie może wzrastać, co da się zauważyć podczas przeglądu.

Często pojawia się pytanie: „Co ile wymieniać osuszacz klimatyzacji?” Odpowiedź zależy od intensywności użytkowania i warunków, w jakich działa pojazd. Przy każdej ingerencji w układ klimatyzacji, np. Jeżeli układ jest znacząco nieszczelny, zalecana jest wymiana osuszacza.

Osuszacz wymienia się jeżeli układ był znacznie rozszczelniony przez dłuższy czas. Osuszacz to nic innego, jak pojemnik (lub wkład) wypełniony substancją silnie higroskopijną. O ile układ jest szczelny, wyłapuje on wilgoć z czynnika - ale jeżeli układ jest rozszczelniony, osuszacz bardzo szybko się "zapełni" wilgocią z powietrza i przestanie spełniać swoją funkcję po napełnieniu układu.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Diagnostyka i Nieszczelności Układu Klimatyzacji

Miałem podobne problemy w Mondeo nieszczelność znalazłem czujnikiem gazu sprawdź może pomoże. Jest na pewno jakiś powód, dla którego czynnik uciekł - czyli jakaś nieszczelność. Czynnik się nie kończy - całkowicie normalny jest minimalny ubytek (praktycznie w pierwszych latach eksploatacji pomijalny - potem rocznie ucieka 10-20g czynnika - większość przez węże, bo guma jest leciutko porowata), ale ucieczka "do zera" oznacza prawie zawsze jakąś nieszczelność - chyba, że uciekło tyle czynnika, że jest go za mało, by układ zadziałał.

W moim aucie całkowicie rozszczelniona sprężarka i tak utrzymywała znikome ciśnienie w układzie - rozszerzalność temperaturowa gazów powodowała to, że dobre 4 dni po próbnym napełnieniu azotem (gdzie ciśnienie na manometrze spadło do zera "w oczach" - tak nieszczelnym był układ) naciskanie zaworków i tak dawało "fukanie". Tyle, że w dniu testowania azotem było około 5-7 st. C, potem znacznie się ociepliło.

Ja zajmuję się chłodnictwem więc napuściłem do układu klimatyzacji 15 bar azotu i wtedy pokazały się we wspomnianym miejscu bąbelki po spryskaniu wodą z płynem do naczyń.

Wymiana Chłodnicy Klimatyzacji - Przykład z Życia

Dziś auto było w warsztacie (sprawdzonym już wcześniej z innym autem) diagnoza. Nieszczelności chłodnicy klimy. Koszt naprawy 1200. Wkurzyłem się kupiłem chłodnicę (304 pln brutto) i wymieniłem. Jak pojadę do napełnienia to dam znać czy to było wszystko. Klima jeszcze raz sprawdzona i napełniona. Koszt naprawy z napełnieniem 400 pln brutto. (zamiast 1200 więc oszczędność spora a pracy na max 2h u mnie trochę więcej bo od razu wymontowałem grila i pomalowałem bo było masę odprysków od kamieni).

Dodatkowe Porady i Informacje

Jeżeli nie ma czynnika (i przy okazji zazwyczaj oleju), to klima nie odpali - a gdyby brakowało samego oleju - sprężarka się zatrze. W takim wypadku naprawa robi się bardzo droga - poza regeneracją (lub czasem wymianą) sprężarki dochodzi wymiana skraplacza, zaworu rozprężnego i płukanie całej reszty układu na specjalnej maszynie. Odpuszczenie tak dużego zakresu naprawy i ograniczenie się do wymiany lub regeneracji sprężarki zazwyczaj jest równoznaczne z powtórką z rozrywki.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Gdyby układ był pusty - ze swojej strony doradzę wymianę oringów na końcach węży i osuszacza (o czym pisałem wyżej) - koszt niewielki, a zawsze to poprawienie sprawności układu.

Bez nieszczelności układy klimatyzacji działają (nie jest równoznaczne z tym, że są w pełni sprawne z pełną zalecaną ilością czynnika) po 10 lat, albo i więcej (mam przykład na dwóch autach - jedno z 2004 roku - układ klimatyzacji dobijany pierwszy raz rok temu - weszło około 200g czynnika z 550g zalecanej ilości - przy czym klima normalnie odpalała; drugie z 2008 roku - trzeba było dobić ok.

Dla diesla 2.2l klimatyzacja nie jest wielkim obciążeniem. U siebie tez nie widzę różnicy w obrotach, a mam tylko 1,8.

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

tags: #osuszacz #klimatyzacji #santa #fe #2007 #wymiana

Popularne posty: