Wymiana Osuszacza Klimatyzacji w Samochodzie: Klucz do Sprawnej Klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie stała się standardem, bez którego wielu kierowców nie wyobraża sobie jazdy. Przyjrzyjmy się więc awariom klimatyzacji i ich przyczynom.

Rola Osuszacza Klimatyzacji

Osuszacz klimatyzacji odpowiedzialny jest za utrzymanie prawidłowego poziomu wilgoci w całym układzie klimatyzacji samochodowej, nie dopuszczając do powstania jej nadmiaru. W przypadku nadmiaru wody, która przedostaje się do układu chłodzącego dochodzi do osadzania się jej w skrystalizowanej postaci, czynnik chłodzący nie ma możliwości swobodnego przepływu. W przypadku, kiedy poziom wilgoci jest za wysoki, może dojść do wystąpienia korozji na metalowych elementach układu klimatyzacji. Skutkuje to zanieczyszczeniem czynnika chłodzącego, który w takim stanie blokuje proces skraplania.

Osuszacz klimatyzacji pełni jeszcze jedną ważną funkcję - filtruje zanieczyszczenia. Osuszacz klimatyzacji samochodowej występuje najczęściej w postaci niewielkiego zbiorniczka wykonanego z aluminium.

Kiedy Wymienić Osuszacz Klimatyzacji?

Osuszacz klimatyzacji samochodowej należy wymienić w momencie, kiedy przedostanie się do niego wilgoć. Dzieje się tak najczęściej przy wymianie kompresora i rozszczelnienia układu chłodzenia.

Pamiętaj o tym, że swoje zadanie zaczyna on spełniać już w momencie jego rozpakowania. Jeżeli przed montażem na dłuższy czas pozostawisz go otwartym, jego skuteczność może się zmniejszyć, a nawet będzie on całkowicie bezużyteczny. Osuszacz klimatyzacji samochodowej powinien wymieniać fachowiec.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Użytkowanie Klimatyzacji przez Cały Rok

Wielu kierowców klimatyzacji używa przez cały rok i jest im najłatwiej wychwycić wszelkie niesprawności. Jakkolwiek używanie jej latem jest dla większości osób oczywiste, to już zimą część kierowców przestaje ją uruchamiać. To błąd. Skuteczność klimatyzacji w radzeniu sobie z zaparowanymi szybami jest nieoceniona. Osuszone powietrze wspomaga odchodzenie pary z szyb. Brak klimatyzacji w samochodzie, który jest w nią wyposażony to więc nie tylko problem latem, ale także zimą. Każda pora roku jest dobra na używanie klimatyzacji.

Najczęstsze Awarie Klimatyzacji Samochodowej

Klimatyzacja to wbrew pozorom dość prosty układ zamknięty, który jeśli nie działa, to z banalnych przyczyn. Oto kilka najistotniejszych:

Brak Czynnika Chłodzącego

Czynnik chłodzący jest jak krew układu klimatyzacji i bez niego nie ma mowy o chłodzeniu. Podczas normalnej eksploatacji rocznie ubywa w sposób naturalny około 10-15 proc. czynnika, a od jego ilości zależy sprawność klimatyzacji. Teoretycznie po 4-5 latach klimatyzacja może być już mało wydajna, nawet jeżeli będzie w pełni sprawna. W największe upały nie wystarczy do zapewnienia przyjemnego chłodu, a wbrew pozorom jej gorszą skuteczność odczujecie też zimą.

Czynnik jest wymieszany z olejem smarującym sprężarkę, zapewniając jej odpowiednie warunki pracy. Zbyt mała ilość czynnika jest więc niekorzystna dla sprężarki, ale na szczęście w niektórych konstrukcjach nie włączy się ona, gdy czynnika jest zbyt mało.

Czynnik i niektóre oleje do układów klimatyzacji mają właściwości higroskopijne, więc absorbują wilgoć i do układu, siłą rzeczy, dostaje się do niego woda, pomimo obecności osuszacza. Wilgoć w układzie to nie tylko gorsze działanie klimatyzacji i gorsze smarowanie sprężarki. Pojawia się również ryzyko zamarznięcia zaworu rozprężnego, a to może doprowadzić do poważniejszej awarii.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Brak Czynnika z Powodu Nieszczelności

Każda nieszczelność doprowadzi do ubytku czynnika. Dlatego, jeżeli serwis klimatyzacji był wykonywany w miarę regularnie, a czynnika mimo to brakuje, to nie ma sensu jego uzupełnianie - to zbędny wydatek. Trzeba więc ustalić przyczynę. Najczęściej szczelność układu sprawdza się przez napełnienie go azotem do ciśnienia 25 barów. Większe nieszczelności będzie słychać i ich zlokalizowanie nie powinno sprawiać problemu.

W poszukiwaniu tych niedużych pomaga barwnik, którym wraz z czynnikiem chłodzącym trzeba napełnić układ. Trzeba pamiętać, że mimo dużego ciężaru i rozmiaru jest to urządzenie stosunkowo delikatne i czułe na nieodpowiednie warunki pracy. Po podaniu barwnika (czy kontrastu) można znaleźć wyciek z układu za pomocą lampy UV.

Uszkodzona lub Brudna Chłodnica Klimatyzacji

Umieszczona z przodu, schładzana pędem powietrza i wentylatorem, stanowi wymiennik ciepła całego układu. Często jest ona winna nieprawidłowościom działania klimatyzacji, ponieważ jest elementem delikatnym, zwłaszcza w najnowszych samochodach. Nierzadko skraplacz jest nieosłonięty i niechroniony przed uderzeniami kamykami z drogi i przed brudem. Dlatego zwykle dochodzi tu do uszkodzeń mechanicznych, korozji lub właśnie zanieczyszczenia. Gorzej schłodzony w skraplaczu czynnik powoduje zbyt duże ciśnienie w układzie, co może nawet uniemożliwić włączenie się kompresora.

Warto kontrolować czystość chłodnicy klimatyzacji i czasami ją umyć. Opinie na temat mycia myjką ciśnieniową są podzielone. Bezpieczniej jest użyć odpowiednich detergentów rozpuszczających brud i usunąć pozostałości strumieniem wody o niedużym ciśnieniu. Odradzam używanie szczotki. Można najwyżej posłużyć się miękkim pędzelkiem.

Parownik Też Wymaga Czyszczenia

Drugi wymiennik ciepła to parownik. Wilgoć powoduje, że parownik tworzy doskonałe środowisko do rozwoju grzybów i bakterii. To z reguły zabrudzenie parownika jest przyczyną przedostawania się do kabiny brzydkich zapachów. Choć dostęp do parownika jest dość trudny, to powinno sie go regularnie czyścić - nie tylko przez tzw. odgrzybianie, ale również mechanicznie usunąć zanieczyszczenia. Tylko należy pamiętać, że to wyjątkowo delikatne urządzenie, które łatwo uszkodzić.

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

Poważniejsze Usterki Klimatyzacji

Najpoważniejszą usterką w układzie klimatyzacji jest awaria kompresora. Niekiedy zepsuciu ulegają też zawory rozprężne, które odpowiadają za proces rozprężania czynnika i napełnienia parownika chłodziwem. Często to właśnie ten zawór jest przyczyną niewydajnego chłodzenia.

Kolejną z przyczyn niesprawności klimatyzacji jest awaria wentylatora chłodnicy klimatyzacji. Może się to objawiać okresowym szarpaniem silnika podczas postoju.

Jak Powinien Wyglądać Serwis Klimatyzacji?

Nie ma serwisu bez przeglądu układu. Tylko całkowita wymiana czynnika wchodzi w grę. Dla porównania - czy dolejecie olej do silnika bez sprawdzenia jego poziomu? Dokładnie tak jest z serwisem klimatyzacji.

Serwis klimatyzacji powinien rozpocząć się od wywiadu z klientem i przeglądu układu oraz podpięcia urządzenia testującego. Następnie mechanik musi sprawdzić działanie klimatyzacji, stan techniczny elementów układu oraz urządzeń pomocniczych, takich jak wentylator chłodnicy. Po podpięciu testera diagnostycznego wykryje natomiast wszystkie zapisane w sterowniku klimatyzacji błędy.

Po serwisie warto zwrócić uwagę na obecność zaślepek zaworów serwisowych, gdyż dostanie się do nich kurzu, powoduje uszkodzenie zaworów. Warto też wymieniać osuszacz klimatyzacji. Jak często? Najlepiej co 2-3 lata i koniecznie za każdym razem, gdy ingeruje się w układ klimatyzacji (otwarcie układu).

Kompleksowy serwis klimatyzacji powinien trwać około godziny lub więcej. Sama faza próżni, podczas której układ jest osuszany i oczyszczany z pozostałości gazów, powinna trwać około 20 minut. A zatem 20- czy 30-minutowy serwis klimy to nie jest profesjonalny serwis.

tags: #osuszacz #klimatyzacji #phaeton #wymiana

Popularne posty: