Wymiana Osuszacza Klimatyzacji w Mitsubishi Colt VI: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
Osuszacz jest jednym z elementów eksploatacyjnych wchodzących w skład układu klimatyzacji w samochodzie MITSUBISHI COLT. Należą do niego także kompresor, skraplacz, parownik i zawór rozprężny, jak również szereg różnych przewodów.
Rola Osuszacza w Układzie Klimatyzacji
Osuszacz klimatyzacji w autach MITSUBISHI COLT to po prostu filtr. Najczęściej znajduje się on po stronie wysokiego ciśnienia pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym. Do najważniejszych zadań tego elementu należy absorbowanie wilgoci, ale również filtrowanie zanieczyszczeń, które bardzo często przedostają się do układu. Stanowi on jednocześnie pewnego rodzaju zbiornik na czynnik chłodniczy - zapewnia jego rezerwy i poprawny dopływ do parownika.
Układ klimatyzacji działa poprzez zastosowanie sprężarki, skraplacza, zaworu rozprężnego i parownika. Sprężarka pompuje czynnik chłodniczy do skraplacza, gdzie jest on chłodzony i skraplany do postaci pary. Następnie przechodzi przez zawór rozprężny, gdzie jego ciśnienie i temperatura są obniżane i staje się on parą o niskim ciśnieniu. Po schłodzeniu czynnik chłodniczy wraca do sprężarki, aby ponownie rozpocząć cykl.
Filtr osuszacza klimatyzacji znajdujący się w tym układzie absorbuje wilgoć powstałą w procesie chłodzenia, która w nadmiarze mogłaby doprowadzić do korozji niektórych części klimatyzacji, czego konsekwencją może być uszkodzenie całego układu. Dodatkowo osuszacz zapewnia filtrację zanieczyszczeń takich jak osady, opiłki czy brud.
Budowa Osuszacza Klimatyzacji
Osuszacz klimatyzacji to cienki walec o niewielkich rozmiarach, wyposażony w dwa złącza. W jego środku umieszczony jest specjalny materiał higroskopijny, który odpowiada za wychwytywanie wilgoci. Warto pamiętać o tym, że ma on ograniczoną chłonność - z tego względu niezbędna jest regularna wymiana.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Osuszacz samochodowy klimatyzacji ma kształt tuby podobnej do filtra paliwa i wykonany jest z metalu. Osuszacz posiada dwa złącza: wlotowe i wylotowe usytuowane w różnym miejscu w zależności od jego rodzaju. Wewnątrz osuszacza znajduje się materiał higroskopijny, który pochłania wilgoć oraz rurka tłoczna.
Kiedy Wymieniać Osuszacz?
Osuszacz klimatyzacji to niezwykle ważny element, dlatego producenci zalecają jego wymianę co najmniej co dwa lata. Wymiana osuszacza powinna nastąpić nie rzadziej niż co dwa lata, ponieważ osuszacz ma ograniczoną pojemność i chłonność. W związku z tym dosyć szybko się zużywa. Wymiany osuszacza należy też dokonać gdy klimatyzacja jest nieszczelna lub nastąpiła jej naprawa.
Objawy Uszkodzenia Osuszacza Klimatyzacji
Najczęstsze objawy uszkodzenia osuszacza klimatyzacji to:
- Spadek wydajności chłodzenia lub jej całkowity brak
- Wyciek wody z urządzenia
- Dziwne odgłosy lub nietypowe zapachy
Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, ważne jest aby tak szybko, jak to możliwe, zdiagnozować i naprawić problem, zanim dojdzie do uszkodzenia kompresora klimatyzacji. Niestety w niektórych wypadkach uszkodzony osuszacz może nie dawać żadnych oznak zużycia, co może doprowadzić do uszkodzenia całego układu. W związku z tym należy regularnie przeprowadzać przegląd klimatyzacji w samochodzie.
Wymiana Osuszacza - Krok po Kroku (Porady Użytkowników)
Poniżej przedstawiono sugestie dotyczące wymiany osuszacza, bazując na doświadczeniach użytkowników Mitsubishi Colt:
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
- Na dole chłodnicy klimatyzacji po prawej znajduje się korek plastikowy, a na nim uszczelka czarna gumowa (tzw. oring) o średnicy ok. 23 mm. Korek zakręcany jest imbusem sześciokątem (prawdopodobnie 17).
- Demontujesz chłodnicę, odkręcając ją od chłodnicy silnika dwoma wkrętami i oczywiście odkręcasz dwie rurki aluminiowe (po wcześniejszym zrzuceniu czynnika).
- Po niewymontowaniu chłodnicy klimatyzacji odkręcasz korek plastikowy i wyciągasz osuszacz przy pomocy samodzielnie zakończonego haczykiem grubego druta. Osuszacz ma formę wąskiego filcowego woreczka wypełnionego materiałem chłonnym (szarymi kuleczkami).
Opcje zakupu nowego osuszacza:
- Kupujesz inny najtańszy osuszacz. Ten stary woreczek rozcinasz u góry. Wyrzucasz stary materiał i za pomocą lejka przesypujesz nowy materiał z dowolnego osuszacza i zaszywasz stary ale napełniony po nowemu worek.
- Kupujesz nowy osuszacz, ale nie ten co podają w katalogu części (przypominający racę sylwestrową) m.in. pasujący do Mercedesa CLK. Trzeba go dopiero adaptować. Weź najtańszy, rzadziej dostępny, ale istnieje taki tylko w kilku sklepach internetowych i kosztuje ok. 14,90 PLN. Ten pasuje.
Osuszacz wkładasz z powrotem do środka chłodnicy i zakręcasz korkiem z uszczelką gumową. Montujesz chłodnicę klimatyzacji do chłodnicy silnika i zakręcasz rurki aluminiowe. Później następuje napełnienie układu klimatyzacji.
Uwaga: Korek plastikowy trudno jest odkręcić. Jak nie wyjdzie trzeba go delikatnie wytopić palnikiem gazowym i wówczas wykręcić. Ważne aby szczelna była chłodnica.
Czego Unikać?
- Montaż używanego osuszacza: Osuszacz do auta to element układu, który ulega dość szybkiej degradacji w kontakcie z powietrzem atmosferycznym, wobec czego przeznaczony jest do jednorazowego użytku. W związku z tym niemądre było by montowanie używanej części, która nie spełni swojego zadania.
- Samodzielna wymiana bez odpowiedniego sprzętu: Wymiana filtra osuszacza klimatyzacji wymaga użycia odpowiedniego sprzętu do obsługi klimatyzacji oraz dokładnej wiedzy i doświadczenia, dlatego należy udać się do warsztatu wykonującego takie usługi. Z tego względu samodzielny montaż osuszacza klimatyzacji nie jest możliwy.
- Jazda z uszkodzonym osuszaczem: Zdecydowanie nie zaleca się jazdy z uszkodzonym osuszaczem klimatyzacji, ponieważ może to w szybkim tempie doprowadzić do zatarcia sprężarki i w konsekwencji do poważnej awarii całej klimatyzacji.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
tags: #osuszacz #klimatyzacji #mitsubishi #colt #vi #wymiana