Wymiana chłodnicy klimatyzacji i osuszacza w Astrze F – poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Wymiana chłodnicy klimatyzacji i osuszacza w Astrze F to zadanie, które można wykonać samodzielnie w około 30 minut, pod warunkiem braku komplikacji.
Demontaż
Zaczynamy od demontażu chłodnicy cieczy. Najpierw zdejmiemy wentylator. Aby to zrobić wypinamy złącze zasilające silnik wentylatora i odkręcamy go od mocowania chłodnicy (dwie śruby, nasadka 10mm). Przydają się szczypce do opasek.
Podstawiamy jakąś miednicę pod przewidywany strumień chłodziwa z grubych przewodów. Odczepiamy, jeden po lewej dwa po prawej (stojąc przed silnikiem). Odkręcamy dwa wsporniki z gumowymi tłumikami drgań, mocowanie rury powietrza.
Warto przy okazji zdemontować termostat (torx 8), i zobaczyć jak się ma uszczelka i czy nie ma za dużo syfu w okolicy. U mnie był syf i nie było prawie uszczelki stąd wyparowało mi prawie całe chłodziwo jak dałem kiedyś w palnik silnikowi. Dodatkowo łatwiej jest później manewrować chłodnicami.
Podnosimy auto (znowu się poleje coś z silnika), odkręcamy lewe koło (nasadka 17mm) i odginamy nadkole, nie ma potrzeby zdejmowania (dwa wkręty, nasadka 7mm i dwa kołki rozprężne, trzpienie wypychamy do środka powinny przelecieć na drugą stronę i spaść na ziemię) i, mamy ładny dostęp do wrednej nakrętki.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Nakrętkę (klucz 13mm) trzeba odkręcić kontrując złącze jakimiś długimi szczypcami z gładkimi szczękami. Naszarpałem się ale udało się nie ukręcić zlącza. Dwie nakrętki (nasadka 10mm) znajdziemy pod grilem. U mnie jest bałagan, połamane zaczepy, zostały tylko dwa pod lampami i jakieś dwie smętne wkręty które trzymają gril.
Nakrętki mocują przykręcone do skraplacza tłumiki. Do ostatniej śruby ładny dostęp będzie gdy pozbędziemy się chłodnicy.
Jeżeli ktoś chce wymienić sam osuszacz to musi się spodziewać problemów mój był oryginalny z 97r. Odkręcenie w komorze silnika było niemożliwe poza również, dopiero dwa dni moczenia olejem nakrętki i naprawdę sporo siły pokonały nakrętkę (aluminiowa). Z tym że wyjąłem całość z auta i mocowałem się na podłodze.
Problemy i rozwiązania
Podczas wymiany mogą wystąpić różne problemy, takie jak:
- Zapiekła się nakrętka łącząca osuszacz ze skraplaczem.
- Śruba mocująca przewód doprowadzający czynnik do skraplacza zapiekła się w starym skraplaczu i próba odkręcenia w przewidziany przez producenta sposób skończyła się prawie ukręceniem torxa.
- Oringi uszczelniające, u mnie były zupełnie inne niż w dokumentacji i ogólnie nic się nie zgadzało.
Przy okazji mocowanie przewodu osuszacza na jego korpusie solidnie się wygięło.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Montaż nowej chłodnicy
Przy wymianie chłodnicy na nową należy przełożyć śrubę spinającą z przewodem doprowadzającym czynnik do chłodnicy (bo w nowej (Nissens) jej nie było). Śruba ma normalny gwint i odkręcamy ją jak każdą inną. Jak to zrobić? Ano należy zakręcić dwie nakrętki i mocno zacisnąć, później odkręcamy trzymając za zaklinowane nakrętki.
Tłumiki drgań odkręcamy kluczem do rur z bardzo ostrymi zębami (Knipex Cobra) łapiąc za metalowy dysk do którego jest doklejony gumowy element tłumiący ten bliżej mocowania do którego dospawana jest śruba.
Najprawdopodobniej nowa chłodnica nie ma dolnej uszczelki przeciw... wszystkiemu. U mnie w Nissensie zamiast półki był ceownik co wybitnie utrudniło doklejenie uszczelki, próbowałem ucinać i przyklejać na taśmę ale podczas montażu gabka miała inne cele i zazwyczaj się odklejała się. W końcu założyłem chłodnicę i upchnąłem gąbkę pomiędzy ceownikiem a pasem przednim. Część się wpasowała w ceownik i tak się trzyma.
Pamiętamy o wcześniejszym zalaniu chłodnicy i osuszacza olejem PAG 100. Odpowiednio 30ml i 15ml.
Sprawdzenie szczelności
Następnie pojechałem na sprawdzenie szczelności, a tu klops azot szybko zmniejszył ciśnienie do 8 Bar. Co się okazało? By wykryć miejsce nieszczelności potrzebujemy taki preparat jak na fotce, pieni się tam gdzie gaz ucieka, nawet pod niewielkim ciśnieniem.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
Potrzebujemy wkrętak dynamometryczny z regulowanym momentem, lub wyczucie w łapce. Zaworek wykręcamy kluczem specjalnym do zaworków o szerokości 2.2mm.
Jak się okazało po wymianie tych wszystkich elementów i ponownym nabiciu układu klima nie pracuje poprawnie.
Diagnostyka układu klimatyzacji
Mówiąc klima nie działa mam na myśli, że po załączeniu leci chłodniejsze powietrze bez wątpienia ale różnica temperatury z otoczenia jest bardzo mała. Nie mogę powiedzieć liczbowo precyzyjnie bo nie mam jak zmierzyć. W każdym razie jeśli dmuchawa pracuje na maksymalnych obrotach to przy 22 stopniach powiedzmy, że ujdzie jechać przy zamkniętych szybach. Tylko to wszystko na najwyższych obrotach non-stop całą podróż i nawet przez godzinę czy dwie ta różnica temperatur jest minimalna. Przy ostatnich temp. 26 stopni nawet trudno mówić o schłodzeniu wnętrza auta żeby zdołała utrzymać jakąś niższą temp.
Z innych obserwacji zauważyłem, że skraplacz jest delikatnie cieplejszy po stronie wentylatora wiskozy (czyli lewa część samochodu/chłodnicy).
Parownik nie odbiera ciepła. Albo uszkodzony parownik, albo zatkany przepływ powietrza przez niego.
Wartości ciśnień nie znam gdzieś mi wcięło kartkę z nimi, z ostatniego nabicia. Postaram się w najbliższym czasie podjechać i podać konkretne wartości.
Macałem wszystkie rurki na całej długości i zauważyłem, że jedynym zimnym przewodem na którym skrapla się woda jest króciutki odcinek cieńszej rury na podszybiu od zaworka do ściany grodziowej (załączam zdjęcie). Reszta przewodów albo jest delikatnie chłodna ale to bardzo delikatnie a tylko jeden przewód od skraplacza jest gorący w dotyku (tak że po chwili nawet parzy).
- Dysza rozprężna wyjęta sprawdzona i nie jest zatkana (nie było także opiłków) dmucha w jedną i drugą stronę, choć liczyłem że rozwiąże mój problem. Mam wątpliwości co do jej kierunku jak powinna być wsadzona.
- Ciśnienia kompresora obsługujący maszynę przy napełnianiu powiedział że są normalne i klima powinna bez problemu działać.
- Wentylator działa (zmienione szczotki) bo w trakcie nabijania wyszło że wentylator nie pracuje.
Zakładam niedrożność układu - być może skraplacz lub osuszacz a może któryś z przewodów.
Witam moim skromnym zdaniem problem może leżeć w sprzęgiełku kompresora lub w samej cewce może za słabo spina sprzęgło.
Ciśnienia w układzie uznaje za poprawne skoro gość patrzył na dwa manometry i powiedział mi, że jest ok to tego bym się nie czepiał.
jak tylko na kawałeczu jest zimna rurka to mi się wydaję że wszystko jest ok oprucz tej dyszy. jest "przykurzona" może jakis amigo ją wymył z opiłków i myslał że będzie dobrze.
W tym wypadku zmienię dyszę na nową i prawdopodobnie osuszacz, auto ma naście latek a osuszacz oryginalny wygląda jakby od samego początku nie zmieniany. Dysza jest mocno poszarzała (brud, pył czy coś w tym stylu) więc tego typu brud pewnie jest i w osuszaczu dlatego myślę że warto wymienić elementy w których mogło się to akumulować - może pomoże.
Przy wymianie osuszacza prawdopodobnie ukręci się gwint na śrubie przewodu met-gum, ale próbuj może się uda.
skraplacz sprawdziłem po prostu dmuchając w niego i przelot był co prawda utrudniony (w tym sensie, że nie taki łatwy jak przez rurkę o długości 20cm i średnicy wew. 10mm) ale to podejrzewam, że z powodu wąskiego i długiego przelotu w skraplaczu.
Dodatkowe wskazówki i potencjalne problemy
- Zapiekające się śruby i nakrętki: Częsty problem, szczególnie w starszych samochodach. Należy używać penetrantów i ostrożnie odkręcać, aby nie uszkodzić gwintów.
- Niedopasowane oringi: Zawsze warto mieć zestaw różnych oringów, aby dobrać odpowiedni rozmiar i materiał.
- Brak uszczelki dolnej chłodnicy: Warto dokupić uniwersalną uszczelkę lub użyć pianki montażowej, aby zapewnić szczelność.
- Niedrożność układu: Przyczyną może być zatkany skraplacz, osuszacz lub przewody. Warto przepłukać układ przed ponownym napełnieniem.
- Niesprawny kompresor: Uszkodzone sprzęgło lub cewka kompresora mogą uniemożliwiać jego załączenie.
- Niewłaściwe ciśnienia w układzie: Mogą wskazywać na problem z kompresorem, zaworem rozprężnym lub ilością czynnika.
Tabela diagnostyczna układu klimatyzacji
| Objaw | Możliwa przyczyna | Rozwiązanie |
|---|---|---|
| Brak chłodzenia | Brak czynnika chłodniczego | Napełnienie układu, sprawdzenie szczelności |
| Słabe chłodzenie | Niedrożność układu, uszkodzony kompresor, niewłaściwe ciśnienia | Przepłukanie układu, wymiana kompresora, regulacja ciśnień |
| Sprężarka nie załącza się | Brak napięcia na sprzęgle, uszkodzone sprzęgło, zbyt niskie ciśnienie | Sprawdzenie elektryki, wymiana sprzęgła, napełnienie układu |
| Wentylator chłodnicy nie działa | Uszkodzony wentylator, przekaźnik, czujnik temperatury | Wymiana wentylatora, przekaźnika, czujnika |
Pamiętajmy o wcześniejszym zalaniu chłodnicy i osuszacza olejem PAG 100. Odpowiednio 30ml i 15ml.
tags: #osuszacz #klimatyzacji #zawór #z #czujnikiem #zamiana

