Wymiana osuszacza klimatyzacji w Honda Civic VIII – kompleksowy poradnik
- Szczegóły
Osuszacz klimatyzacji jest elementem eksploatacyjnym, często zwanym również filtrem klimatyzacji.
Jego podstawowym celem jest wyłapywanie wilgoci z układu klimatyzacji, dzięki czemu przedłuża od żywotność kompresora, który jest jednocześnie najdroższą częścią klimatyzacji.
Nawet niewielka ilość wilgoci w układzie może mieć negatywny wpływ na sprężarkę.
Rola osuszacza klimatyzacji w układzie
Osuszacz klimatyzacji to rodzaj filtra, którego zadaniem jest przede wszystkim zatrzymywanie wilgoci, którą wytwarza czynnik chłodniczy, a także filtrację zanieczyszczeń takich jak osady, opiłki czy brud.
Układ klimatyzacji działa poprzez zastosowanie sprężarki, skraplacza, zaworu rozprężnego i parownika.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Sprężarka pompuje czynnik chłodniczy do skraplacza, gdzie jest on chłodzony i skraplany do postaci pary.
Następnie przechodzi przez zawór rozprężny, gdzie jego ciśnienie i temperatura są obniżane i staje się on parą o niskim ciśnieniu.
Para trafia do parownika, który obniża temperaturę powietrza przelatującego przez niego do kabiny samochodu.
Po schłodzeniu czynnik chłodniczy wraca do sprężarki, aby ponownie rozpocząć cykl.
Filtr osuszacza klimatyzacji znajdujący się w tym układzie absorbuje wilgoć powstałą w procesie chłodzenia, która w nadmiarze mogłaby doprowadzić do korozji niektórych części klimatyzacji, czego konsekwencją może być uszkodzenie całego układu.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Sam osuszacz jest niezbędny w tym układzie, ponieważ olej sprężarkowy jest silnie higroskopijny, co oznacza że z dużą łatwością wchłania wilgoć z otoczenia.
Ta wilgoć jest zabójcza dla sprężarki, i może spowodować jej zatarcie.
Między innymi dlatego wymyślono osuszacz, który zawiera w sobie bardzo silnie higroskopijny materiał.
Budowa filtra osuszacza klimatyzacji
Osuszacz samochodowy klimatyzacji ma kształt tuby podobnej do filtra paliwa i wykonany jest z metalu.
Osuszacz zazwyczaj wygląda jak mały, cienki walec.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
Posiada dwa złącza: wlotowe i wylotowe usytuowane w różnym miejscu w zależności od jego rodzaju.
Zdarza się także że złącza są one koło siebie.
Wewnątrz osuszacza znajduje się materiał higroskopijny, który pochłania wilgoć oraz rurka tłoczna.
Wkład osuszacza ma ograniczoną wytrzymałość, dlatego należy go regularnie wymieniać, aby zapewnić odpowiednie odprowadzanie wilgoci gromadzące się w kompresorze.
W ten sposób uniknie się zatarcia sprężarki i awarii całej klimatyzacji.
Właściwości higroskopijne filtra są uzależnione od jego wielkości, a sam filtr ma ograniczoną pojemność.
Wymiana osuszacza w aucie - kiedy jest konieczna?
Osuszacz do samochodu ogrywa bardzo ważną rolę w układzie klimatyzacji, jednak ze względu na to, że jest to element eksploatacyjny, to aby działał poprawnie, należy go regularnie wymieniać.
Wymiana osuszacza powinna nastąpić nie rzadziej niż co dwa lata, ponieważ osuszacz ma ograniczoną pojemność i chłonność.
W związku z tym dosyć szybko się zużywa.
Oprócz tego, należy wymieniać osuszacz gdy nasza klimatyzacja była nieszczelna.
Wymiany osuszacza należy też dokonać gdy klimatyzacja jest nieszczelna lub nastąpiła jej naprawa.
Osuszacz klimatyzacji należy wymieniać co dwa lata.
Jakie są objawy uszkodzenia osuszacza klimatyzacji?
Najczęstsze objawy uszkodzenia osuszacza klimatyzacji to spadek wydajności chłodzenia lub jej całkowity brak, wyciek wody z urządzenia, dziwne odgłosy lub nietypowe zapachy.
Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, ważne jest aby tak szybko, jak to możliwe, zdiagnozować i naprawić problem, zanim dojdzie do uszkodzenia kompresora klimatyzacji.
Niestety w niektórych wypadkach uszkodzony osuszacz może nie dawać żadnych oznak zużycia, co może doprowadzić do uszkodzenia całego układu.
W związku z tym należy regularnie przeprowadzać przegląd klimatyzacji w samochodzie.
Czy można montować używany osuszacz klimatyzacji?
Zdecydowanie nie.
Osuszacz do auta to element układu, który ulega dość szybkiej degradacji w kontakcie z powietrzem atmosferycznym, wobec czego przeznaczony jest do jednorazowego użytku.
W związku z tym niemądre było by montowanie używanej części, która nie spełni swojego zadania.
Ponadto używany osuszacz klimatyzacji po zdemontowaniu nadaje się tylko do utylizacji.
Aby cały układ klimatyzacji działał prawidłowo i bez usterek, należy zamontować do niego nową część, która zapewni szczelność i prawidłowy przepływ czynnika w klimatyzacji.
Same osuszacze powinniśmy zawsze kupować fabrycznie nowe.
Nowy osuszacz powinien być szczelnie, hermetycznie zapakowany, dzięki czemu nie straci on swoich właściwości.
Opakowanie z osuszaczem powinno być otworzone tuż przed montażem w miejscu docelowym - serwisem klimatyzacji samochodowej.
Czy osuszacz klimatyzacji w samochodzie można wymienić samemu?
Wymiana filtra osuszacza klimatyzacji wymaga użycia odpowiedniego sprzętu do obsługi klimatyzacji oraz dokładnej wiedzy i doświadczenia, dlatego należy udać się do warsztatu wykonującego takie usługi.
Z tego względu samodzielny montaż osuszacza klimatyzacji nie jest możliwy.
Co istotne bez użycia odpowiednich narzędzi osuszacz będzie źle zamontowany i w konsekwencji stanie się niesprawny, dlatego warto udać się do profesjonalisty, który takie usługi wykonuje na co dzień.
Wymiana filtra klimatyzacji może być przeprowadzona tylko i wyłącznie przez specjalistę w warsztacie samochodowym.
Pierwszym krokiem, przed wymianą filtra jest sprawdzenie szczelności układu.
Gdy układ jest szczelny, specjalista odsysa z układu gaz i olej mineralny.
Po wymianie sprawdza się szczelność układu, a następnie uzupełnia układ o czynnik chłodzący i olej mineralny.
Czy można jeździć z uszkodzonym lub zapchanym osuszaczem klimatyzacji?
Zdecydowanie nie zaleca się jazdy z uszkodzonym osuszaczem klimatyzacji, ponieważ może to w szybkim tempie doprowadzić do zatarcia sprężarki i w konsekwencji do poważnej awarii całej klimatyzacji.
tags: #osuszacz #klimatyzacji #civic #viii #wymiana

