Osuszacz dwukomorowy w systemach pneumatycznych pojazdów ciężarowych
- Szczegóły
W pojazdach ciężarowych, zwłaszcza tych wyposażonych w zaawansowane systemy hamulcowe, takie jak EBS (Elektroniczny System Hamulcowy) i ABS (System Zapobiegający Blokowaniu Kół), niezawodność i sprawność układu pneumatycznego ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Jednym z ważniejszych elementów tego układu jest osuszacz powietrza.
Funkcje i budowa osuszacza powietrza
Osuszacz powietrza ma za zadanie usuwać wilgoć z powietrza zasysanego przez sprężarkę, zapobiegając korozji elementów pneumatycznych i zamarzaniu przewodów w niskich temperaturach. W pojazdach ciężarowych często stosuje się osuszacze dwukomorowe, które charakteryzują się większą wydajnością i skutecznością w porównaniu do osuszaczy jednokomorowych.
Osuszacz dwukomorowy składa się z:
- Dwóch komór osuszających: Wypełnionych materiałem absorbującym wilgoć, takim jak гранулят krzemionkowy.
- Zaworów: Sterujących przepływem powietrza przez poszczególne komory.
- Grzałki: Zapobiegającej zamarzaniu osuszacza w niskich temperaturach.
- Zaworu bezpieczeństwa: Chroniącego układ przed nadmiernym wzrostem ciśnienia.
Zasada działania osuszacza dwukomorowego
Działanie osuszacza dwukomorowego opiera się na cyklicznym przepływie powietrza przez poszczególne komory. W jednym cyklu powietrze przechodzi przez jedną komorę, gdzie jest osuszane, a druga komora jest regenerowana poprzez usunięcie z niej zgromadzonej wilgoci. Proces ten jest sterowany automatycznie przez zawory, które przełączają przepływ powietrza między komorami.
Sprawdź czy po zrzuceniu powietrza przez zawór osuszacza sprężarka przechodzi na bieg jałowy. Kolego, W dafie maxymalne ciśnienie na zegarach przy których powinien mieć wyrzyt powietrza to 10 barów (dokładnie to 10,5) a nie dwanaście tak więc osuszacz do wyrzucenia na dzień dobry. Co rozumiesz przez wymianę osuszacza? Filtr czy cały komplet? Jaki masz osuszacz, dwu czy jednokomorowy? "Nadmienię że wymieniłem już zawór czterodrożny( ten koło osuszacza powietrza) oraz osuszacz."
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Zawór sterowania przyczepą
W systemach hamulcowych pojazdów ciężarowych istotną rolę odgrywa zawór sterowania przyczepą. System abs posiada korektor siły hamowania i zawór sterowania przyczepom które się reguluje mechanicznie. Zawór sterowania przyczepą jest często powiązany z systemem EBS i ABS, a jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas hamowania z przyczepą. Modulator sterujący hamulca przyczepy rozprowadza ciśnienie w obwodach zasilania i pracy przyczepy. Moduł przyczepy jest sterowany elektronicznie i pneumatycznie.
Dlatego też, w zaworze sterowania przyczepy jest czujnik ciśnienia piny 4,5,6. Nie da się go wymienić . Zawór ebs - zawór (moduł) ebs K000089 tkz. Witam. mam komunikat defekt pilota naczepy Prawdopodobnie chodzi o zawór sterowania przyczepą.
Diagnostyka i typowe usterki
Usterki w układzie pneumatycznym, w tym awarie osuszacza powietrza i zaworu sterowania przyczepą, mogą prowadzić do poważnych problemów z hamulcami. Dlatego też regularna diagnostyka i konserwacja są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.
Do typowych objawów awarii osuszacza powietrza należą:
- Spadek ciśnienia w układzie pneumatycznym.
- Zamarzanie przewodów pneumatycznych w niskich temperaturach.
- Korozja elementów pneumatycznych.
- Wzrost zużycia powietrza przez układ.
Problemy z zaworem sterowania przyczepą mogą objawiać się:
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
- Nieprawidłowym działaniem hamulców przyczepy.
- Świeceniem się kontrolki ABS/EBS na desce rozdzielczej.
- Błędami w systemie EBS, np. "EBS 04342 - zawór sterowania przyczepy czujnik ciśnienia wartość ciśnienia niewiarygodnie wysoka w ostatniej fazie hamowania".
W przypadku wystąpienia takich objawów należy niezwłocznie skontaktować się z serwisem w celu przeprowadzenia diagnostyki i naprawy. Sprawdziłbym również ciągnik, konkretnie zawór sterowania hamulcem przyczepy.
Tabela 1. Przykładowe kody błędów związane z układem hamulcowym EBS
Kod błędu | Opis | Możliwe przyczyny |
---|---|---|
EBS 04342 | Zawór sterowania przyczepy - czujnik ciśnienia, wartość ciśnienia niewiarygodnie wysoka | Uszkodzony czujnik ciśnienia, problem z kostką zaworu sterowania przyczepy, korozja |
BS 7796 | Czujnik ciśnienia w układzie sterowania przyczepy | Uszkodzony czujnik ciśnienia, przerwa w obwodzie |
OPD4 FMI 9 | Nienormalna częstotliwość aktualizacji modulatora przyczepy | Wewnętrzna usterka modulatora przyczepy, brak komunikacji z modulatorem |
Podsumowując, osuszacz dwukomorowy oraz zawór sterowania przyczepą są kluczowymi elementami układu pneumatycznego pojazdów ciężarowych. Ich prawidłowe działanie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza w przypadku pojazdów wyposażonych w systemy EBS i ABS. Regularna diagnostyka i konserwacja tych elementów jest niezbędna dla zapewnienia niezawodności i sprawności całego układu hamulcowego.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
tags: #osuszacz #actros #dwukomorowy #budowa #zasada #działania