Odwrócona Swastyka: Symbolika i Znaczenie

Osnuty złą sławą symbol swastyki nie zawsze bywał używany w myśl ideologii nazistowskiej. Wyniesiony na sztandary nazistowskiej ideologii, w zaledwie kilka lat zrobił zawrotną „karierę” na całym świecie, stając się ucieleśnieniem absolutnego zła i unicestwienia. Mimo takiej retoryki warto jednak wskazać, iż rodowód tego znaku jest znacznie dłuższy, a towarzyszy on ludzkości praktycznie od początków jej istnienia, występując w zdecydowanie odmiennej roli. W Tatrach swego czasu pełnił szczególne funkcje.

Pochodzenie i Nazewnictwo

Nazewnictwo znaku jest zróżnicowane i zależne od kultury, miejsca, czasu i kontekstu użycia: Swarzyca, Krzyż Thora, Svastika, Swarga - to nazwy jednego, wielokulturowego symbolu, używanego przez tysiące lat z różnym przeznaczeniem, w odmiennej stylistyce. Najstarsze malowidło, na którym znajduje się ten symbol, ma co najmniej 10 000 lat. Pierwotne znaczenie owego symbolu najpełniej zdradza etymologia jego nazewnictwa. Słowo „swastyka” wywodzi się z sanskrytu, z wyrazu svasti, ten zaś z połączenia su („dobrze”) i as („być”). W takim rozumieniu svastika oznacz więc dosłownie „przynoszący szczęście”.

Dodatkowo wielu badaczy szukając wyjaśnienia tego słowa wskazuje na jego częste występowanie w Wedach (świętych księgach hinduizmu), zarówno w formie rzeczownika oznaczającej „szczęście”, jak i przysłówkowej, tłumaczonej jako „dobrze”. Jak więc widać już sama etymologia wskazuje na zdecydowanie pozytywny wydźwięk symbolu, uosabiającego pomyślność, płodność czy siły witalne.

Rodzaje Swastyk i Ich Nazewnictwo

Mimo, iż charakterystyczny, zakrzywiony krzyż obecny był w większości starożytnych cywilizacji i posiadał zbliżoną symbolikę, nie zawsze występował pod taką samą postacią. Swastyka jako symbol religijny obecna jest w większości kultur i cywilizacji świata. Nie wszędzie występuje jednak w takiej samej formie. Różnice można zaobserwować zarówno w warstwie wizualnej, jak i w zakresie nazewnictwa. Tak więc przykładowo Niemcy czcili swój Hakenkreuz, Grecy - gammadion, Anglosasi i Skandynawowie - fylflot, Finowie - hakaristi, Słowianie zaś - swagrę, zwaną również swarożycą lub swarzycą.

Owo zróżnicowanie nazewnictwa swoje odzwierciedlenie znalazło również w mnogości kształtów, pod jakimi występował ów znak. W zależności od krajów oraz kultur, w jakich był używany, przybierał formę krzyża solarnego z zaokrąglonymi zakrzywieniami ramion, swastyki indyjskiej z łagodnymi konturami i czterema kropkami przy zgięciach ramion, swastyki zwanej potocznie „Rękami Boga” ze specyficznymi widełkami czy kołowrotu, z ośmioma odłogami.

Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J

Gdyby tego było mało, nawet najbardziej rozpoznawalny, klasyczny symbol swastyki, występuje w dwóch postaciach - o ramionach prawo- i lewoskrętnych. Owa odmienność nie jest bynajmniej dziełem przypadku. Nie bez przyczyny część uczonych, w tym jeden z wybitniejszych badaczy tegoż symbolu - Friedrich Max Müller - uznając różnicę między dwoma formami, tylko prawoskrętną określa mianem „prawdziwej swastyki”. Druga, nazywana przezeń suavastiką, wraz z odwróceniem ramion miała również pociągać odwrócenie pierwotnego znaczenia, zwiastując nieszczęście lub niepowodzenie.

Uniwersalne Znaczenie Symbolu

Jak zostało wcześniej wspomniane, w większości kultur swastyka uosabiała płodność i szczęście. Skąd jednak wzięło się takie znaczenie odwróconego krzyża? Odpowiedzi na to pytanie wielu badaczy upatruje w samej formie symbolu oraz jego podstawowej właściwości, jaką jest czteroramienność. W starożytnej myśli filozoficznej cyfra cztery posiadała szczególne znaczenie. Do czwórki odwoływał się Tetraktys - święta figura występująca w tradycji pitagorejczyków, dalej cyfra ta wyrażała się w czterech żywiołach, czterech stronach świata, czterech odnogach Edenu (Piszon, Gichon, Chiddekel i Perat), wreszcie swą obecność zaznaczyła także w tradycji chrześcijańskiej, przywołując czterech ewangelistów.

Połączenie symbolicznej czwórki z kołem, uznawanym już od czasów Platona za kształt doskonały, pozwoliło stworzyć symbol wyjątkowy, uosabiający dla starożytnych pomyślność. Takie też znaczenie potwierdza częste utożsamianie swastyki z bóstwami, które miało miejsce w niemal każdej kulturze, w której ów symbol zaznaczył swoją obecność.

Swastyka na Podhalu

Zanim hitlerowcy wykorzystali tradycyjną swastykę do celów propagandowych ideologii nazistowskiej, dostosowując odrębną stylistykę (rysowana inaczej, zazwyczaj ukośnie, obrócona o 45°), funkcjonowała jako symbol pozytywny na pięciu kontynentach, nie tylko w hinduizmie czy judaizmie, ale i rodzimych religiach Słowian, Azteków oraz Germanów. Wśród naszych przodków, Słowian, znak ten symbolizował Swaroga, boga słońca. Podhalańskiej swastyki nie należy mylić z hitlerowską. Na Podhalu swastyka funkcjonowała jako krzyż niespodziany lub tzw. podhalanka. Najstarsze znaki, mające zwykły kształt krzyżyków, pojawiały się już w XIX w.

Ich rodowód Stanisław Witkiewicz w 1895 roku powiązał właśnie ze swastyką, a nie, jak sugerowano, z chrześcijańskim symbolem krzyża. Rozwiewając wcześniejsze wątpliwości, ostatecznie wskazał na to, że krzyż niespodziany to pozostałość po tradycjach pogańskich na Podhalu. Górale używali go, wierząc, że przynosi pomyślność, chroni przed wypadkami i wszelkim złem. Umieszczano go między innymi na narzędziach, domach, sprzętach i w listach w takich miejscach, które nie rzucają się w oczy. W okolicach roku 1920 krzyż niespodziany stał się oficjalną odznaką pułków podhalańskich gen. Andrzeja Galicy. Znalazł tez swoje miejsce na balustradzie schodów w schronisku Murowaniec na Hali Gąsienicowej, gdzie jako ornament widnieje do dnia dzisiejszego. Wcześniej wyryto go m.in. nad wejściem do Muzeum Tatrzańskiego i w wielu góralskich domostwach.

Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy

Reasumując - nie był to symbol nacechowany negatywnie. Do negatywnego odbioru symbolu przyczyniło się podobieństwo do używanej w czasach III Rzeszy swastyki hitlerowskiej. Znak ten w 1941 roku Niemcy umocowali na północno-wschodniej ścianie Mnicha. Taternicy i górale nie pozwolili jednak na obrazę symboliki Mnicha i sprawili, że duży, drewniany znak runął ze ściany i rozbił się na piargach. Obecnie w Tatrach ze swastyką podhalańską można spotkać się także pod Małym Kościelcem, na kamieniu pamiątkowym z inskrypcją „Non omnis moriar”, gdzie w 1909 roku zginął Mieczysław Karłowicz.

Swastyka w Cywilizacji Zachodniej

Mimo, iż swoje początki swastyka posiada w kulturach Wschodu, nieobca była również tradycji łacińskiej. Do Europy przywędrowała z Azji ok. 5000 lat temu, znajdując - podobnie jak w cywilizacjach wschodnich - swoje miejsce u boku wielu bóstw. Dla przykładu, towarzyszyła chociażby rzymskiemu Jowiszowi czy nordyckiemu Thorowi. Znana była również przedchrześcijańskim ludom indoeuropejskim, w tym m.in. Prasłowianom, stanowiąc dlań element kultu Słońca. Co więcej, symbol ten znalazł swoje miejsce również w kulturze wczesnego chrześcijaństwa. Znany bardziej pod nazwą crux gammata, przedstawiany był najczęściej z lewoskrętnymi ramionami, dla podkreślenia jego zróżnicowania względem pogańskiego rodowodu. Zdaniem badacza Gobleta d’Alvielli chrześcijanie mieli umieszczać ów krzyż nie tylko w grobach, ale i na odzieniu.

Oprócz stricte religijnego charakteru, swastyka sprawdziła się również jako motyw zdobniczy w sztuce i architekturze, nie tylko tej o sakralnym charakterze. Stosunkowo często odnaleźć ją można było na archaicznej ceramice Grecji, Cypru czy Aten. Oprócz tego stała się także emblematem systemu monetarnego Grecji oraz Macedonii, Tracji i Krety. Wśród Germanów czy Celtów przyjęła się natomiast na broni, amuletach i ołtarzach.

Obecność Swastyki na Ziemiach Polskich

Choć z perspektywy tragicznych wydarzeń XX w. sygnowanych znakiem swastyki trudno wyobrazić sobie obecność tego symbolu w polskiej kulturze, pierwotnie również i w kraju nad Wisłą znalazł on swoje miejsce. Początkowo, w okresie przedchrześcijańskim, swastyka, zwana wśród Słowian swargą, związana była z kultem Swaroga - boga słońca. Odejście od wierzeń pogańskich i przyjęcie chrześcijaństwa bynajmniej nie zakończyło kariery owego symbolu. Cztery niewielkie krzyże z zagiętymi ramionami pojawiły się chociażby na denarze Bolesława Chrobrego, oznaczając szczęście, moc i ochronę. W późniejszym okresie umieszczane były również na wielu herbach szlacheckich, m.in. rodu Stuartów, Radziwiłłów czy Borejków.

Co ciekawe, szczególną popularność swastyka zyskała także w polskich Tatrach. Zwana „krzyżykiem niespodzianym” lub „podhalanką”, umieszczana była często na narzędziach, sprzętach czy na belkach stropowych w domach, by - jako symbol światła - odpędzała złe moce i zapewniała domostwom pomyślność. W takim znaczeniu swastyki można znaleźć po dziś dzień m.in. w schronisku „Murowaniec” na Hali Gąsienicowej.

Przeczytaj także: Odwrócona osmoza: Twój przewodnik

Poza architekturą czy przedmiotami codziennego użytku, niemałą karierę krzyż z zagiętymi ramionami zrobił również w Wojsku Polskim. W okresie dwudziestolecia międzywojennego symbol swastyki pojawił się jako część emblematu na kołnierzach munduru artylerzystów 21 i 22 Dywizji Piechoty Górskiej oraz odznak pułkowych 1, 2, 3, 4, 5 i 6 Pułku Strzelców Podhalańskich i 4 Pułku Piechoty Legionów. Dodatkowo pojawił się również w emblemacie 1 Pułku Artylerii Motorowej, a granatowa swastyka stanowiła tło dla odznaki instruktorskiej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej.

Swastyka w Służbie III Rzeszy

Jak więc widać, swastyka cieszyła się powodzeniem niemal na całym świecie, występując powszechnie jako symbol szczęścia i pomyślności. Owo znaczenie uległo jednak zmianie już w pierwszych dekadach XX w. Czarna karta w historii swastyki pojawiła się w 1920 r. Wtedy to partia nazistów - NSDAP - przyjęła ją do swojej symboliki, czyniąc z niej oficjalne godło. Ten też akt, w świetle przyszłych, okrutnych dokonań hitlerowców, spowodował obrócenie znaczenia swastyki o 180°, jej formy zaś - o 45° - pod takim bowiem kątem naziści pochylili tradycyjną swastykę, umieszczając ją czarną w białym kole, to zaś - na czerwonym tle. Skąd taki dobór barw? Podobnie jak wszystko w symbolice nazistowskiej, tak i ów fakt nie był dziełem przypadku. Kolor czerwony miał symbolizować socjalizm, białe koło - rasę aryjską, czarna swastyka zaś - aryjskiego wojownika walczącego o swoją przyszłość.

Taki wygląd emblematu powstał niewątpliwie pod dużą inspiracją związanego z ruchami neopogańskimi niemieckiego poety Guido von Lista, który podobne oznaczenie dla organizacji antysemickich zaproponował już w 1910 r. Tuż po dojściu Adolfa Hitlera do władzy w 1935 r. sztandar ze swastyką stał się oficjalną flagą III Rzeszy. Był to niewątpliwie jeden z nielicznych przypadków w historii, gdzie odznaczenie partyjne stało się jednocześnie symbolem państwowym.

Otóż konieczność stworzenia symbolu jednoczącego członków partii i naród dostrzegł on podczas pobytu w więzieniu, pisząc swoje dzieło, które stało się ideowym przewodnikiem nazistów - „Mein Kampf”. Zawarł w nim następujące słowa: „Swastyka oznacza powierzoną nam misję walki o zwycięstwo rasy aryjskiej, a zarazem triumf ideału pracy twórczej, która zawsze była i będzie antysemicka”. Nie bez słuszności wielu badaczy łączy przy tym rodowód nazistowskiej swastyki z ruchami neopogańskimi, parającymi się spirytyzmem i magią. Takie były chociażby nacjonalistyczne Stowarzyszenie Thule i Ordo Novi Templi (to właśnie ONT jako pierwsze powiązało swastykę z rasą aryjską).

Starożytny symbol idealnie wręcz wpisywał się w ideologię niemieckich nacjonalistów, którzy uczynili z niego jeden z dowodów na istnienie i wędrówkę rasy aryjskiej. Występowanie swastyki niemal w każdym zakątku kuli ziemskiej świadczyło w ich retoryce o wkładzie Aryjczyków w rozwój większości kultur i cywilizacji. W tym kontekście szczególne znaczenie miało odnalezienie charakterystycznych krzyży na terenie Hellady, co zdaniem nazistów miało jednoznacznie dowodzić o pokrewieństwie germańsko-helleńskim.

Kariera, jaką swastyka osiągnęła w III Rzeszy, dobiegła końca w 1945 r. Wówczas to rozporządzeniem denazyfikacyjnym znak został zdelegalizowany i jako symbol zbrodniczego reżimu był usuwany z miejsc publicznych.

Swastyka Obecnie

Okrutne i tragiczne w skutkach wydarzenia wieku XX gruntownie zmieniły pierwotne znaczenie swastyki, sprawiając, że z symbolu przynoszącego szczęście, stała się ona znakiem utożsamianym głównie z niewyobrażalną przemocą i absolutnym złem. Pomimo tego, koniec II wojny światowej nie pogrzebał złamanego krzyża wraz z III Rzeszą. O ile w wielu krajach, szczególnie Zachodu, jako uosobienie nazistowskich zbrodni została prawnie zabroniona, na Wschodzie praktycznie nic się w tej kwestii nie zmieniło. Figura złamanego - prawo- lub lewoskrętnego krzyża - nadal jest powszechnie stosowanym symbolem religijnym w hinduizmie, buddyzmie i dźinizmie, a także tybetańskiej tradycji bon.

Swastyka w Buddyzmie

Swastyka to jeden z najstarszych symboli w historii ludzkości, który w buddyzmie ma głębokie znaczenie duchowe i kulturowe. Choć w kulturze zachodniej kojarzona jest głównie z nazizmem, w buddyzmie symbolizuje szczęście, harmonię i wieczność. Swastyka od tysięcy lat jest obecna w sztuce, architekturze i rytuałach buddyjskich. Jej kształt, często odwrócony w stosunku do nazistowskiego odpowiednika, ma symbolizować obrót koła Dharmy i cykl życia. W buddyzmie swastyka symbolizuje szczęście, harmonię i wieczność, a jej historia sięga tysięcy lat.

Jak Swastyka Stała Się Symbolem Kontrowersji?

W XX wieku swastyka została zawłaszczona przez nazistów, co całkowicie zmieniło jej postrzeganie w kulturze zachodniej. Symbol, który przez tysiące lat był znakiem pokoju, stał się synonimem terroru i nienawiści. To właśnie ten okres sprawił, że swastyka wzbudza tak wiele emocji. Różnice w interpretacji wynikają z odmiennych doświadczeń historycznych. Dla wielu Azjatów swastyka pozostaje ważnym elementem ich dziedzictwa kulturowego i religijnego. Na Wschodzie swastyka jest symbolem szczęścia, harmonii i duchowego rozwoju.

Jak Odróżnić Buddyjską Swastykę od Nazistowskiej?

Aby odróżnić buddyjską swastykę od nazistowskiej, zwróć uwagę na jej kształt i kontekst. Choć obie wersje swastyki mają podobny kształt, różnią się kierunkiem i kontekstem. Buddyjska swastyka jest często odwrócona, co symbolizuje obrót koła Dharmy. Nazistowska wersja jest prawoskrętna i zawsze umieszczana pod kątem 45 stopni. W buddyzmie swastyka pojawia się w świątyniach, na posągach i w mandalach. Nazistowska wersja jest zwykle czarna, umieszczana na białym tle z czerwonym tłem, co ma wyraźnie polityczne znaczenie. Aby uniknąć pomyłek, zawsze sprawdzaj kontekst, w jakim pojawia się swastyka. Buddyjska wersja jest związana z religią i kulturą, a nie z polityką.

Jak Buddyści Reagują na Negatywne Skojarzenia?

Buddyści na całym świecie starają się edukować na temat prawdziwego znaczenia swastyki. W wielu krajach organizowane są kampanie, które mają przywrócić jej pozytywny wizerunek. Dla społeczności buddyjskiej symbol ten jest ważnym elementem ich dziedzictwa. Buddyści podkreślają, że negatywne skojarzenia wynikają z niezrozumienia jej historii i znaczenia. Ich celem jest pokazanie, że swastyka to symbol pokoju, a nie nienawiści.

Podsumowanie

Swastyka w buddyzmie to symbol pokoju, harmonii i duchowego rozwoju, który przez wieki był integralną częścią kultury i religii. Mimo negatywnych skojarzeń w kulturze zachodniej, buddyści na całym świecie starają się przywrócić jej pozytywny wizerunek. Globalizacja i edukacja przyczyniają się do zmiany postrzegania swastyki. Dzięki kampaniom świadomościowym coraz więcej osób rozumie różnicę między jej buddyjskim a nazistowskim znaczeniem.

tags: #odwrocona #swastyka #symbolika #i #znaczenie

Popularne posty: