Demontaż odwróconej skrzynki bezpieczników w Renault Scenic 3
- Szczegóły
Wielu użytkowników Renault Scenic 3 może spotkać się z problemem dostępu do bezpieczników, zwłaszcza tych znajdujących się w odwróconej skrzynce. Poniższy artykuł ma na celu ułatwienie tego procesu.
Demontaż skrzynki bezpieczników - krok po kroku
Aby ułatwić użytkownikom samodzielne wykonanie tego zadania, przedstawiam szczegółowy opis demontażu skrzynki bezpieczników w Renault Scenic 2 po lifcie. Postanowiłem opisać montaż w scenicu II po lifcie, aby nie było konieczności przeszukiwania innych forów oraz czytania kilkudziesięciu postów - tak jak miało to miejsce w moim wypadku.
- Wyciągamy plastikowe kołki (nacięcie pod śrubokręt). 4 z nich (nacięcie pod śrubokręt) wyciągamy w ten sposób, że środkową część odkręcamy o około 20 stopni, wtedy trzpień środkowy lekko uniesie się, wtedy wyciągamy go do góry (do momentu lekkiego oporu). Pozostałe skrajne 2 kołki śrubokrętem podważamy środkowy trzpień.
- Wyciągamy teraz podstawkę akumulatora - idzie opornie - ale da się. Z jej wnętrza wyciągamy interesującą nas płytę (biała z bezpiecznikami i wtyczkami), dwa zatrzaski po bokach szuflady - należy lekko podważyć śrubokrętem celem wydostania.
- Po zaizolowaniu można poskładać skrzynkę bezpiecznikową, zamontować podstawkę aku, komputer pospinać.
Dodatkowe wskazówki dotyczące instalacji elektrycznej
Teraz podpięcie "plusa" potrzebnego, aby wyłączał światła dzienne w momencie załączania świateł postojowych (także mijania i drogowych). Montujemy przekaźnik - ja wybrałem miejsce, gdzie przykręcany jest komputer od góry - jedna śruba fi 8 bodajże. Do przekaźnika dołożyłem ramkę na jeden bezpiecznik wstawioną pomiędzy "plusem po stacyjce" a wejściem do przekaźnika.
Warto również rozważyć montaż świateł LED. Jak w poniższej fotce. Kable poprowadziłem wzdłuż wiązki od halogenów. Użyłem wtyczki (2zł) do ewentualnego demontażu zderzaka, by nie sprawiać kłopotu, w miejscu gdzie znajduje się wtyczka od halogenów. Za pomocą taśmy dokleiłem ją do wtyczki od halogenów.
Pierwsze światła led Vertex podłączałem wg powyższego schematu, było trochę roboty (opisywałem ten przypadek we wcześniejszych moich postach), światła świeciły 1 godzinę (w sumie) i padły dwie diody, normalna sprawa w tych modelach. Kupiłem za 215zł w promocji a obecnie na alledrogo ok. 220-250zł PHILIPS LED Daytime Lights 4 LED, montaż dla każdego, nie potrzeba lutownicy, posiadają one moduł który włącza je po zapaleniu silnika(reakcja na skok napięcia) a gaszą się po wyłączeniu silnika. W zestawie są uchwyty do mocowania, szybkozłączki do kabli, przewody itp.
Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J
Przewody podłączamy tylko do plusa akumulatora, masy, przewodu ze światła postojowego i koniec (oczywiście światła montujemy w zderzak). Instrukcja z rysunkami dla każdego, nawet nierozgarnięty to zrobi. Jak włączam pozycyjne bądź mijania to gasną ledy, montaż najprostszy z możliwych, jedynie w scenicu II trzeba wyciąć trochę kratki w zderzaku aby światła były w odległości min. 60cm od siebie. Nic się nie lutuje , w zestawie są wysokiej jakości hermetyczne szybkozłączki.
Zapomniałem napisać że jeden przewód podłączamy do przewodu ze światła pozycyjnego - bez lutownicy.
Przebudowa vana na kampera - instalacje i ogrzewanie
Wiele osób decyduje się na przebudowę samochodów dostawczych na kampery. Jest to proces wymagający starannego planowania, zwłaszcza w kwestii instalacji elektrycznej i ogrzewania.
Ogrzewanie
Wybór odpowiedniego systemu ogrzewania jest kluczowy, szczególnie w przypadku kamperów całorocznych. Rozważane są różne opcje, takie jak Webasto suche i mokre. Przy całorocznym nie kupowałbym webasto chińskiego - ja mam takie, trzeba sobie to powiedzieć szczerze - to jest gówno. Oczywiście działa, grzeje i nawet mocno ale strach to zostawić na noc.
Możesz napisać jakie miałeś z tym problemy? Moje webasto nie pozwalało mi wejść do menu serwisowego - kod 1688 z instrukcji nie działał, na szczęście miły Chińczyk raczył mi odpowiedzieć po 3 tygodniach że tam jest inny kod... uff działa. Pilota też zapomnieli dodać. Ogólna jakość wykonania bardzo bardzo mocno przeciętna, rura wydechowa oraz ssaca cieniutka, przewody paliwowe dramatyczne - ja je tylko użyłem do pierwszego odpalenia i wymieniłem na normalne samochodowe.
Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy
To co mnie w tym moim najbardziej denerwowało to że gdy chce wyłączyć webasto, to po wciśnięciu przycisku kompletnie nic się nie dzieje, po dobrej minucie albo dwóch widać że zaczyna spadać temperatura grzania na wyświetlaczu , potem odłącza pompę i się wychładza. Ale na ekranie na początku nie widać nic - żadnego napisu , ikony, nic się nie zmienia wiec wciskasz sobie kolejny raz guzik i 2 , 3, 10 raz i już nie i wiesz czy masz to włączone czy wyłączone. Regulacja temperatury to też jakaś porażka - pokazuje mi regulacje ciepła w impulsach pompy - na hu to nie wiem. Trzeba to zawsze po odłączeniu zasilania przełączać na regulację w stopniach Celsjusza.
Jak mu ustawimy jakąś temperaturę to nim coś, cokolwiek zaczyna się dziać to mijają kolejne minuty... Jak mu nastawisz powiedzmy 22 stopnie to nawala tym wiatrakiem aż osiągnie 24 stopnie wtedy dopiero powoli się wycisza - ale nigdy nie wyłącza. Wiatrak działa zawsze wiec jak sobie ustawisz na noc to wiatraczek będzie Ci śmigał ciągle. Zresztą ja mu zmniejszyłem max obroty w ustawianiach bo hałasuje niemiłosiernie.
Podłoga
Ważnym aspektem jest również odpowiednia izolacja podłogi. Tak na szybko przeglądając projekt to średnio podoba mi się pomysł z sklejką 6mm na podłodze. Pomijając fakt że będzie się to uginać pod stopami, no chyba że nawalisz nie wiadomo ile legarów ale to też bezsensu - to do tej podłogi 6mm nie przykręcisz sensownie żadnych mebli. Ja mam 12 mm - sklejka wodoodporna którą dwustronnie, dwukrotnie lakierowałem. Dziś bym się z tym nie pieprzył i kupił sklejkę antypoślizgową dedykowaną na podłogi do busa.
Instalacja wodna
Odnośnie instalacji wodnej - widzę że ma być ciśnieniowa. Sądziłem (widziałem na różnych fotografiach połączoną Termę TT2 z pompą Aqua 8 i zbiornikiem wyrównawczym), że jest ok. Zrobili niezgodnie ze sztuką. TT2 jest do 1,2 bara, a Aqua 8 ma wyłącznik ciśnieniowy na 1,5 bara.
Akumulator i zasilanie
Wczoraj z Chin dotarł do mnie po miesiącu aku Lifepo4 200Ah. Malutki, 17kg. Ciekawy jestem jak się będzie sprawdzał w boju.
Przeczytaj także: Odwrócona osmoza: Twój przewodnik
Podsumowanie
Przedstawione informacje mają na celu ułatwienie demontażu skrzynki bezpieczników w Renault Scenic 3 oraz zwrócenie uwagi na kluczowe aspekty związane z instalacją elektryczną i ogrzewaniem w pojazdach typu kamper. Pamiętaj, że prace związane z elektryką i instalacjami wymagają odpowiedniej wiedzy i ostrożności.
tags: #odwrocona #skrzynka #bezpiecznikow #scenic #3 #demontaż

