Odwrócona Piramida Kultury: Definicja i Zastosowanie
- Szczegóły
Jeśli jesteś początkującym SEO copywriterem lub stawiasz pierwsze kroki w świecie UX, prawdopodobnie natknąłeś się już na pojęcie odwróconej piramidy w tekście. Wyjaśniamy, co to dokładnie oznacza i czy ciekawy artykuł powinien być stworzony zgodnie z zasadą odwróconej piramidy.
Czym jest zasada odwróconej piramidy?
Zasada odwróconej piramidy (inverted pyramid) oznacza odpowiednią hierarchizację informacji w tekście - tak, aby pozyskać uwagę czytelnika i zatrzymać go na dłużej. Metoda ta zakłada, że najistotniejsze dla użytkownika informacje (czyli te, które znajdują się na dole piramidy) należy umieszczać już na samym początku tekstu, a dopiero potem zagłębiać się w temat i poruszać szczegółowe wątki.
Zasada odwróconej piramidy zakłada, że użytkownik szybko zrealizuje swoją intencję, a więc zamiar, z jakim trafił na daną stronę internetową. Kluczowe jest więc dostarczenie mu niezbędnych informacji i odpowiedzi na najważniejsze pytania już w pierwszych linijkach tekstu. W tworzeniu treści zgodnych z zasadą odwróconej piramidy istotne jest to, aby nie budować napięcia, lecz od razu przechodzić do sedna omawianego tematu.
Metoda odwróconej piramidy znajduje zastosowanie w webwritingu, ponieważ odpowiada na aktualne potrzeby internautów, którzy są bardzo niecierpliwi i skupiają wzrok na określonych częściach tekstu, co potwierdzają badania eye-trackingowe.
Klasyczny układ treści a zasada odwróconej piramidy
Prawdopodobnie w szkole uczono Cię, że poprawnie napisany tekst, np. esej, rozprawka, ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Zgodnie z tym klasycznym schematem, wstęp jest najkrótszy i najmniej ważny z punktu widzenia całego tekstu. Taka klasyczna struktura zwykle nie sprawdza się w copywritingu. Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajeń i potrzeb użytkowników sieci.
Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J
Typowy odbiorca treści w internecie (tzw. contentu) najpierw czyta tytuł artykuły i zwraca największą uwagę na nagłówki, a po przejściu do samego artykułu, szybko przesuwa wzrokiem po maksymalnie kilku pierwszych akapitach. Jeśli w ciągu kilku sekund nie odnajdzie kluczowych dla niego informacji, opuszcza witrynę. Nie przechodzi do dalszej części artykułu, bo nie wierzy, że znajdzie w niej odpowiedzi.
A zatem czytelnicy doceniają krótkie, możliwie jak najbardziej merytoryczne treści. Chcą mieć poukładane informacje od najważniejszych i najbardziej wartościowych na początku aż do najmniej istotnych i pobocznych w ostatnich akapitach.
Jak tworzyć treść zgodnie z zasadą odwróconej piramidy?
Statystycznie reklamodawca ma mniej niż 15 sekund, by zwrócić uwagę czytelnika i zachęcić go do dalszego zapoznania się z treścią na stronie (źródło: time.com). Pisanie w stylu odwróconej piramidy zacznij od przyswojenia 5 następujących po sobie krokach:
- Zawrzyj istotne fakty na początku tekstu.
- Zastosuj metodę 5W+H (akronim od pytań: kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego, jak?) i udziel odpowiedzi na nie.
- Skoncentruj się na drugorzędnych, ale wciąż istotnych z perspektywy czytelnika informacjach.
- Wprowadź nagłówki porządkujące tekst i ułatwiające nawigację użytkownika po stronie.
- Przedstaw ogólny kontekst i uzupełnij treść o dodatkowe wątki.
Podczas tworzenia contentu zgodnego z metodą odwróconej piramidy zadbaj o konstrukcję 2 elementów przyciągających uwagę:
- Tytuł (title): zawiera obietnicę rozwiązania problemu odbiorcy, słowa kluczowe, jest krótki (50-60 znaków ze spacjami).
- Opis tekstu (meta description): opatrzony chwytliwym CTA, sygnalizuje o czym będzie tekst (150-160 znaków ze spacjami).
Od tytułu i opisu zależy współczynnik klikalności, a tym samym decyzja użytkownika o przejściu na stronę internetową, zapoznanie się z wpisami na blogu lub podjęcie innej, konkretnej akcji w witrynie.
Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy
Dlaczego pisanie w odwróconej piramidzie jest ważne?
Struktura odwróconej piramidy w stworzonym tekście jest ważna z 2 perspektyw:
- użytkowników - dla których liczy się uzyskanie szybkiej, konkretnej odpowiedzi i realizowanie własnych celów;
- robotów Google - dla których czytelne treści są podstawą do poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google.
Projektowanie stron internetowych zgodnie z doświadczeniem użytkownika (UX) to podstawa w uzyskaniu większej rozpoznawalności firmy w sieci. Warto więc tworzyć treści w oparciu o zasadę odwróconej piramidy zarówno ze względu na intencje internautów, jak i roboty indeksujące Google.
W czasie przygotowywania artykułu zgodnie z zasadą odwróconej piramidy dobrą metodą jest już w pierwszych jego akapitach używanie licznych fraz kluczowych. Często wyszukiwane słowa i wyrażenia stanowią podpowiedź na temat tego, co w szczególności interesuje internautów w danym zagadnieniu.
Wykorzystanie słów kluczowych z ma istotne znaczenie dla SEO - poprawia widoczność tekstu w sieci. Treści z licznymi i właściwie zbilansowanymi frazami kluczowymi mają większą szansę na wyświetlenie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. A zatem: najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe powinny znaleźć się już na samej górze tekstu.
Co więcej, jeśli rozwijasz wątki danego tematu, w tekście powinny znaleźć zastosowanie śródtytuły.
Przeczytaj także: Odwrócona osmoza: Twój przewodnik
Metoda odwróconej piramidy pomoże Ci zwrócić uwagę czytelnika, wypromować artykuł i zwiększyć jego widoczność w sieci. Teksty sporządzone zgodnie z tą zasadą są łatwiejsze w odbiorze, a więc po prostu bardziej atrakcyjne dla internauty. Poprawiają doświadczenie użytkownika na stronie internetowym, co przekłada się na niższy współczynnik odrzuceń (bounce rate), zachęcają do pozostania w witrynie i wchodzenie z nią w interakcję (większa konwersja).
Odwrócona piramida w architekturze
Budynek Radia Słowackiego, znajdujący się w Bratysławie, jest wyjątkowym pod względem architektonicznym obiektem. Ma kształt odwróconej piramidy i został zbudowany ze stalowej konstrukcji. Autorami projektu są Štefan Svetko, Štefan Ďurkovič i Barnabáš Kissling. Projekt powstał w 1967 r., a jego budowę ukończono w 1983 r. Nadawanie sygnału radiowego ze Slovenskiego Rozhlasu rozpoczęto w 1985 r.
Budynek miał zerwać z typową dla tamtych czasów formą niskim "płaskim dachem" z dobudowaną administracyjną wieżą. Zamiast tego postawiono na ekspresyjną formę, opartą na samonośnej stalowej strukturze w kształcie odwróconej piramidy. Pomysł ten wywoływał wiele kontrowersji i spekulacji.
Wielu uważało, że wydawanie pieniędzy na taki budynek w czasach problemów gospodarczych było błędem. Dodatkowym problemem były olbrzymie koszty budowy. Krytykowano także jego formę, uznając ją za zbyt mocno odbiegającą od typowej zabudowy Bratysławy.
Była to pierwsza tak zaawansowana budowla stalowa na Słowacji, co wiązało się z wieloma trudnościami w trakcie jej budowy. Brak doświadczenia, problemy z konstrukcją, a nawet pękające elementy po słonecznej stronie budynku. Architekci osobiście nadzorowali budowę i często musieli radzić sobie z błędami i niedociągnięciami wykonawców.
Gmach ma 80 metrów wysokości, a jednym z najcenniejszych elementów obiektu jest sala koncertowa dla 500 osób. Planowano także wykorzystanie dachów i otoczenia dla funkcji kulturalnych, jednak tylko część tej wizji została zrealizowana.
Zadbano także o to, aby obiekt był przestronny i doskonale odizolowany od zewnętrznego hałasu. Pozwoliło to, nie tylko na zbudowanie studiów nagraniowych i sali koncertowej, ale nawet na umieszczenie w nim olbrzymich organów, które do dziś są największym tego typu instrumentem na Słowacji.
Sala jest zamontowana na sprężynach, które służą jako tłumik akustyczny, zapobiegając wibracjom i odbiciom dźwięku, dzięki temu ma doskonałą akustykę do nagrywania, i temu koncerty w Radiu Słowackim są wyjątkowym doświadczeniem muzycznym, którego zdecydowanie polecamy doświadczyć osobiście.
Po 1989 roku, wraz z upadkiem monopolu państwowego radia, okazało się, że budynek jest zbyt duży i kosztowny w utrzymaniu. Z czasem budowla stała się jednym z najbardziej charakterystycznych punktów w mieście i wciąż budzi ogromne emocje.
Przykłady zastosowania zasady odwróconej piramidy w innych dziedzinach
Choć zasada odwróconej piramidy najczęściej kojarzona jest z copywritingiem i dziennikarstwem, można ją zaobserwować również w innych dziedzinach, takich jak:
- Piłka nożna: Jonathan Wilson w swojej książce "Odwrócona Piramida. Historia taktyki piłkarskiej" opisuje ewolucję taktyki piłkarskiej na przestrzeni dekad.
- Architektura: Innowacyjne budynki, takie jak Gate Tower Building w Japonii (autostrada przebiegająca przez budynek) czy Flatiron Building w Nowym Jorku (budynek o trójkątnym kształcie), stanowią przykłady nietypowych rozwiązań architektonicznych.
- Transport: Stacja kolejowa Liziba w Chinach, gdzie kolejka przejeżdża przez środek budynku mieszkalnego, to przykład integracji infrastruktury transportowej z przestrzenią mieszkalną.
tags: #odwrocona #piramida #kultury #definicja

