Odwrócona Klasa: Definicja i Metody
- Szczegóły
Odwrócona klasa to podejście dydaktyczne, w którym tradycyjne zajęcia w sali (np. ćwiczenia, konwersatoria, seminaria) i praca domowa zamieniają się miejscami. Osoby studiujące samodzielnie zapoznają się z materiałem dydaktycznym, wprowadzającym w dany temat/zagadnienie przed zajęciami (forma pracy domowej). Następnie czas na zajęciach przeznaczany jest na wdrażanie przyswojonej wiedzy i ćwiczenie konkretnych umiejętności w praktyce (podczas m.in. dyskusji, pracy w grupach, demonstracji czy ćwiczeń), pod okiem osoby prowadzącej zajęcia.
Definicja Odwróconej Klasy
Flipped classroom jest to pedagogiczny model, w którym typowa lekcja i praca domowa zamieniają się miejscami. W modelu odwróconej lekcji uczniowie uczą się z materiałów szkoleniowych w domu przed lekcją. Oglądają nagrane wcześniej wykłady wideo, webinaria i czytają artykuły przydzielone im przez nauczyciela. Następnie już podczas lekcji na żywo nauczyciel pomaga uczniom zastosować wiedzę zdobytą w domu. Uczniowie biorą udział w dyskusjach grupowych, ćwiczeniach interaktywnych i uczących ich współpracy oraz analizy przypadków.
Nie ma jednego modelu flipped clasroom - termin ten jest szeroko stosowany do opisu prawie każdej lekcji, której struktura opiera się na obejrzeniu nagranych materiałów (filmów) i, następujących po tym, ćwiczeniach w klasie. Flipped clasroom stanowi kompleksową zmianę w stylu prowadzenia lekcji. Poza filmami, model zakłada wykorzystywanie quizów interaktywnych lub ćwiczeń sprawdzających przyswojenie wiedzy przez uczniów.
Odwrócona klasa opiera się na modelu konstruktywistycznym, który zakłada, że nauka jest procesem aktywnym i społecznym. W znacznej mierze chodzi o zdobywanie wiedzy przez doświadczenie. W odwróconej klasie studenci wykorzystują swoje poprzednie doświadczenie i obecną wiedzę, aby przyswoić i zrozumieć nowy materiał dydaktyczny.
Historia i Ewolucja Koncepcji
Prawdopodobnie koncept odwróconej klasy narodził się z refleksji nad wynikami różnych badań edukacyjnych. W 2000 r. Lage, Platt i Treglia jako pierwsi przedstawiają ideę tzw. odwrócenia klasy (ang. inverted classroom), której głównym założeniem jest „przeniesienie” do domu tego, co dzieje się na zajęciach, i odwrotnie. Jednak za twórców modelu odwróconej klasy w takiej postaci, jaką znamy obecnie, uważa się dwóch nauczycieli chemii: Jonathana Bergmanna oraz Aarona Samsa.
Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J
Bergmann i Sams wpadli więc na pomysł, by nagrywać swoje lekcje, żeby nieobecni mogli w ten sposób wszystko nadrobić i pozbyć się poczucia, że mają zaległości. Wkrótce chemicy zmodyfikowali swój koncept i zaczęli nagrywać nie zajęcia w klasie, ale samych siebie, jeszcze przed daną lekcją. Następnie rozsyłali nagrania do uczniów, by mogli oni obejrzeć je w domu i przygotować się na późniejszą dyskusję w klasie (Bergmann i Sams 2012).
Kluczowe Elementy i Metody Odwróconej Klasy
Krótkie filmy wideo wprowadzające do nowego tematu oglądane są przez uczniów przed lekcją jako forma pracy domowej. Filmy są często postrzegane jako kluczowy element odwróconej lekcji. Są one tworzone i publikowane przez nauczycieli online lub wybierane z internetowych zasobów. Z kolei czas na zajęciach poświęcany jest ćwiczeniom, projektom lub dyskusjom.
Natychmiastowa informacja zwrotna w przypadku quizu i możliwość powtarzania fragmentów lekcji ułatwiają wyjaśnianie niezrozumiałych kwestii. Nauczyciel może prowadzić w klasie dyskusję lub nadzorować pracę w grupach, tak by uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się podczas oglądania filmu. Ponadto prowadzący proponuje różne możliwości podejścia do zagadnienia i monitoruje postępy uczniów.
W modelu flipped clasroom krótkie filmy wideo pozwalają uczniom pracować we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją. Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z rówieśnikami.
Wyobraźmy sobie lekcję matematyki w edukacji wczesnoszkolnej: nauczyciel wysłał jako pracę domową film z instrukcją mnożenia na palcach. Nauczyciel może zadać uczniom podczas zajęć pracę w parach, gdzie jeden uczeń zadaje partnerowi równanie do obliczenia, a następnie sprawdza poprawność jego wykonania. Następnie role się odwracają. W ten sposób uczniowie mają możliwość wspólnego przyswajania i sprawdzania wiedzy.
Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy
Korzyści wynikające z zastosowania modelu odwróconej klasy
Odwrócona klasa, znana również jako odwrócone nauczanie, poprawia proces uczenia się na wiele sposobów:
- Uczenie się we własnym tempie: Podczas przerabiania materiału w domu, możliwe jest ponowne przeczytanie lub obejrzenie materiału w dowolnym momencie.
- Lepsze utrwalenie wiedzy: Uczniowie uzyskują głębsze zrozumienie materiału, ponieważ wchodzą w interakcje ze sobą i nauczycielem oraz otrzymują częste informacje zwrotne.
- Śledzenie różnic w osiągnięciach: Wykonując zadania w klasie, uczniowie mogą natychmiast zadać pytania swojemu nauczycielowi.
- Bardziej aktywny proces uczenia się: W tym modelu aktywnie biorą udział w zajęciach edukacyjnych.
- Świadomość programu nauczania: Dzięki dostępności materiałów online, rodzice mogą dowiedzieć się, czego uczą się ich dzieci i zapewnić im odpowiednie wsparcie.
- Budowanie umiejętności społecznych, zapewnienie stałej interakcji między uczniami.
- Uczenie się odpowiedzialności za swoją edukację.
Dzięki temu, że flipped clasroom daje możliwość wyrównania poziomu umiejętności uczniów poprzez wcześniejsze przesłanie materiału do pracy, wykorzystanie czasu lekcji w tym modelu jest bardziej efektywne. Uczniowie mogą bowiem uczyć się od siebie nawzajem. Ma to szczególne znaczenie dla uczniów o specjalnych wymaganiach edukacyjnych (np. Zastosowanie odwróconej lekcji pozwala też nauczycielowi łatwiej wyłapać powtarzające się błędy w myśleniu uczniów oraz je korygować.
Wyzwania i Możliwe Zagrożenia
Zarówno edukatorzy jak i uczniowie muszą liczyć się z tym, że wdrożenie nowej metody nauczania nie jest ani łatwe, ani szybkie. Jedną z głównych trudności we wdrażaniu tej metody jest niewystarczający dostęp do technologii zarówno w szkołach, jak i w domach. Dodatkowo, odwrócona klasa wymaga zaufania między nauczycielem a uczniami.
Przygotowanie treści do samodzielnej nauki uczniów wymaga również od nauczyciela włożenia wiele wysiłku i czasu. Ponadto ani nauczyciele, ani uczniowie nie muszą entuzjastycznie podchodzić do zmiany dotychczasowego tradycyjnego sposobu prowadzenia lekcji. Wymienione jako walor delegowanie uczniom odpowiedzialności za naukę może szybko zamienić się w poważny problem, gdyż odwrócona klasa opiera się na motywacji i determinacji uczniów, obdarowywanych kredytem zaufania.
Tradycyjny model nauczania zapewnia również uczniom możliwość natychmiastowego zadawania nauczycielowi pytań, by rozwiać swoje wątpliwości, poprosić o wyjaśnienie bądź doprecyzowanie wypowiedzi itp. Taka sposobność nastąpi dopiero w trakcie zajęć.
Przeczytaj także: Odwrócona osmoza: Twój przewodnik
Wskazówki, jak wprowadzić odwrócone nauczanie
Wdrożenie odwróconej klasy wymaga od nauczycieli wykonania wielu czynności. Nauczyciel musi przygotować uczniów do całkowitej zmiany ich doświadczeń edukacyjnych. Musi wyjaśnić koncepcję odwróconego nauczania, jego znaczenie i korzyści. Uczniowie powinni być dobrze zmotywowani do rozpoczęcia nauki nową metodą.
Ważne jest, aby przyzwyczaili się do odwracania kolejności przerabiania materiału. Nauczyciel podczas lekcji na żywo nie powinien powielać tego, co już zostało powiedziane na wykładzie. Nauczyciel powinien jednak ułatwiać wykonywanie ćwiczeń podczas zajęć z uczniami, by czuli się oni odpowiedzialni za swoje wykształcenie.
Sala, w której spotykają się uczniowie i nauczyciel, powinna różnić się od tradycyjnego układu klasy lekcyjnej. Nauczyciel powinien również wyjaśnić uczniom, jak uczyć się w domu. Podczas oglądania wykładów wideo uczniowie powinni robić notatki, a także zapisywać swoje pytania. Ich otoczenie powinno być ciche, aby nic ich nie rozpraszało.
Odwrócona Klasa w Praktyce
Aktywności podejmowane podczas lekcji mogą być kierowane przez uczniów, a ponadto mają oni wpływ na sposób komunikacji z nauczycielem oraz rówieśnikami. Uczniowie przychodzą na lekcję z pytaniami odnośnie obejrzanego materiału i tego, co jest dla nich niezrozumiałe.
Istotne jest jasne określenie, co należy przenieść do etapu przygotowania do zajęć, a co stanowi część właściwą - uczenie się przez doświadczenie. Uczniowie uczą się w domu, a ćwiczą w szkole to, czego się nauczyli.
Odwrócenie lekcji ma przede wszystkim doprowadzić do wyraźnego przesunięcia priorytetów - od poznania materiału w czasie lekcji do samodzielnego opanowania go i wzięcia odpowiedzialności za proces uczenia się uczniów.
tags: #odwrocona #klasa #definicja #i #metody

