Rodzaje Oczyszczalni Ścieków Trzeciego Stopnia i Nowe Przepisy

Mając już pewność, że decydujemy się na budowę indywidualnego systemu oczyszczania ścieków, stajemy przed kolejnym poważnym wyzwaniem. Dotyczy on wyboru rodzaju przydomowej oczyszczalni ścieków, która będzie służyła przez najbliższe lata.

Tereny Polski, gdzie można było ?łatwo? zaprojektować i wybudować system kanalizacji zbiorczej, z biegiem czasu się wyczerpują, a pozostają tereny ?trudne?, o zabudowie rozproszonej lub kłopotliwe pod względem konfiguracji terenu. W takiej sytuacji ? jeżeli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.) lub dokument mu odpowiadający nie przewidują budowy zbiorczej kanalizacji ? doskonałą alternatywą okazuje się projekt i budowa małych systemów oczyszczania ścieków (przydomowej oczyszczalni ścieków.

Zgodnie z Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych, zastosowanie zbiorczego systemu kanalizacyjnego jest uzasadnione wówczas, gdy na 1 km sieci kanalizacyjnej (bez długości przykanalików) przypada nie mniej niż 120 mieszkańców. Polska charakteryzuje się terenami wiejskimi z zabudową rozproszoną stanowiącą 26% kraju, gdzie odległości między zagrodami wynoszą więcej niż 100 m.

Mimo że budowa przydomowej oczyszczalni ścieków wymaga zainwestowania na początek pewnych środków, to w perspektywie czasu jest ona ekonomicznie uzasadniona.

Nowe Przepisy Dotyczące Oczyszczania Ścieków

Od stycznia 2025 r. wedle dyrektywy Parlamentu Europejskiego obowiązują nowe przepisy nakładające na państwa członkowskie Unii obowiązek wdrożenia zmian w zakresie zarządzania ściekami. Mają one obejmować m.in. rozbudowę systemów zbierania i oczyszczania ścieków oraz wprowadzenie nowych standardów oczyszczania.

Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie ścieków Zawiercie

Pod koniec ub.r. Rada Unii Europejskiej wypracowała porozumienie w sprawie nowelizacji dyrektywy ściekowej. Rozszerza w nim obowiązek zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych na wszystkie aglomeracje o RLM wartości 1250. Interesujący nas akt wszedł w życie 1 stycznia br. (uwaga: art. 12 i 13 oraz załączniki II i IV stosuje się od 1 sierpnia 2027 r.), natomiast państwa członkowskie zmuszone są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania jej art.

Z dyrektywy wynika, iż w celu zapewnienia skutecznego oczyszczania ścieków komunalnych ... Rada Unii Europejskiej przyjęła stanowisko w sprawie nowych przepisów o skuteczniejszym oczyszczaniu ścieków komunalnych.

Oczyszczanie Trzeciego Stopnia

Do 2045 r. państwa członkowskie będą musiały zapewnić stosowanie oczyszczania trzeciego stopnia (tj. usuwania azotu i fosforu) w większych oczyszczalniach, chyba że będą wykorzystywać ściek oczyszczony w rolnictwie. Największe oczyszczalnie dodatkowo mają usuwać ze ścieku tzw. mikro zanieczyszczenia.

Dyrektywa ma na celu ograniczanie zanieczyszczenia wody i usprawnianie oczyszczania ścieków. - Osiągnęliśmy ważne porozumienie w sprawie poprawy - już i tak skutecznego - zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych w UE. O kolejny krok zbliża nas to do celu, jakim jest całkowite wyeliminowanie zanieczyszczeń w Europie.

Stanowisko Rady "zapewnia równowagę między główną ambicją proponowanej zmiany - usprawnieniem zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych - a zapewnieniem państwom członkowskim elastyczności we wdrażaniu tej dyrektywy.

Przeczytaj także: Oczyszczalnia oksydacyjna: zasady działania

Aby rozwiązać problem zanieczyszczeń pochodzących z małych aglomeracji, Rada rozszerzyła zakres stosowania dyrektywy na wszystkie aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców wynoszącej co najmniej 1250. Obecny próg wynosi 2000. Rada przesunęła również termin na wywiązanie się z tego obowiązku z 2030 r. na 2035 r., przewidując też pewne odstępstwa dla mniejszych aglomeracji i tych państw członkowskich, które niedawno przystąpiły do UE.

Na przykład terminy dla państw członkowskich, które przystąpiły do UE w 2004 r. i po 2006 r., mogą zostać przedłużone odpowiednio o osiem lub dwanaście lat, ponieważ państwa te niedawno musiały już dokonać znaczących inwestycji w celu wdrożenia obowiązującej dyrektywy.

Jeżeli zbudowanie systemu zbierania nie jest uzasadnione, wykonalne lub opłacalne, państwa członkowskie mogą wykorzystywać systemy pojedyncze - czyli np. zbiorniki bezodpływowe, tzw. szamba.

W tekście wyznaczono państwom członkowskim terminy na opracowanie zintegrowanego planu gospodarowania ściekami komunalnymi dla aglomeracji o RLM wynoszącej ponad 100 000 do 2035 r. oraz aglomeracji o RLM wynoszącej między 10 000 a 100 000 do 2040 r.

Oczyszczanie ścieków będzie bardziej restrykcyjne. Rada rozszerzyła obowiązek stosowania oczyszczania wtórnego ścieków komunalnych odprowadzanych do środowiska (tj. usuwania materii organicznej ulegającej biodegradacji) na wszystkie aglomeracje o RLM wynoszącej co najmniej 1250. Zacznie on obowiązywać od 2035 r.

Przeczytaj także: Jak ustawić napowietrzanie?

Do 2045 r. państwa członkowskie będą musiały zapewnić stosowanie oczyszczania trzeciego stopnia (tj. usuwania azotu i fosforu) w większych oczyszczalniach o RLM wynoszącej co najmniej 150 000.

Zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” część dodatkowych kosztów związanych z oczyszczaniem czwartego stopnia mają ponosić - za pośrednictwem systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta - producenci produktów farmaceutycznych i kosmetyków wprowadzających do ścieków komunalnych mikrozanieczyszczenia.

Do 2045 r. oczyszczalnie ścieków komunalnych będą musiały same produkować energię, której potrzebują. Ustanowione zostały też progresywne cele pośrednie.

Nowe przepisy nakładają na państwa członkowskie obowiązek monitorowania parametrów zdrowotnych w ściekach komunalnych. Stanowisko Rady UE posłuży prezydencji jako mandat do negocjacji z Parlamentem Europejskim na temat ostatecznego kształtu przepisów.

tags: #oczyszczalnia #trzeciego #stopnia #rodzaje

Popularne posty: