Oczyszczalnia Ścieków: Obowiązki i Przepisy dla Właścicieli Nieruchomości

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399), każda nieruchomość powinna być przyłączona do sieci kanalizacyjnej, a jeśli nie ma takiej możliwości - wyposażona w szczelny zbiornik bezodpływowy (szambo) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków.

Obowiązki Właścicieli Nieruchomości

Każdy właściciel nieruchomości jest obowiązany udokumentować korzystanie z takich usług poprzez okazanie stosownej umowy i dowodów opłat za usługi asenizacyjne potwierdzających systematyczność opróżniania zbiorników (2 razy/rok).

Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy udowodnienie korzystania z usług asenizacyjnych podpisaną umową z wykonawcą i dowodem opłat w postaci faktur.

Powyższa dokumentacja powinna być okazywana na każde wezwanie organu kontrolującego, przy czym zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy mają obowiązek prowadzić ww. kontrole co najmniej raz na dwa lata.

Usługi Asenizacyjne i Zezwolenia

Usługi wywozu nieczystości ciekłych lub osadów z oczyszczalni powinny być wykonywane przez firmy posiadające odpowiednie zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.

Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie ścieków Zawiercie

Ewidencja firm posiadających zezwolenie jest ogólnie dostępna na stronie BIP UG Murów w zakładce - przyjmowanie i realizacja spraw - ochrona środowiska - ewidencja zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub w poniższym załączniku.

Opłata Skarbowa

Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.), za zmianę decyzji zezwalającej na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, jeśli dotyczy rozszerzenia zakresu działalności objętej zezwoleniem lub terminu zezwolenia, pobierana jest opłata w wysokości 53,50 zł (50% stawki określonej od zezwolenia) - część III ust. 46 pkt. 1, załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. zm.).

Za wydanie innej decyzji, tj. wygaszenie, zmiana danych adresowych bądź nazwy, pobierana jest opłata w wysokości 10,00 zł - część I ust. 53, załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Nowy Targ - nr rachunku: 20 1240 6292 1111 0011 2118 2790 lub w kasie Urzędu (parter pok. 2).

Procedura Zgłoszenia i Zmiany Decyzji

Wniosek o zmianę decyzji powinien zawierać:

Przeczytaj także: Oczyszczalnia oksydacyjna: zasady działania

  1. Imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie, oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  2. Określenie zakresu zmiany decyzji.

Termin załatwienia sprawy wynosi 30 dni, zgodnie z ustawą Kodeks postępowania administracyjnego.

Akty Prawne

  • Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r. poz. 399).
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 193 poz. 1617).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (Dz. U. z 2012 r. poz. 300).
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2023 r. w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1575).

Przeczytaj także: Jak ustawić napowietrzanie?

tags: #oczyszczalnia #ścieków #pismo #o #przesunięcie #terminu

Popularne posty: