Budowa oczyszczalni ścieków w Kaliningradzie: Fiasko szwedzkiej pomocy?
- Szczegóły
Ścieki półmilionowego Kaliningradu są spuszczane bezpośrednio do morza, bez żadnego oczyszczania.
Każdego dnia do Bałtyku wpływa 250 tys. m sześc. ścieków, zanieczyszczając wody morskie w pobliżu polskich i litewskich wybrzeży.
Historia niedokończonej inwestycji
Kaliningradzką oczyszczalnię zaczęto budować jeszcze w latach 70. Jednak wraz z rozpadem Związku Radzieckiego inwestycję wstrzymano.
W 1997 r. rząd szwedzki, zaniepokojony ilościami spływających do morza kaliningradzkich ścieków, postanowił uruchomić program pomocy dla tego miasta.
Na początek przeznaczono na kontynuowanie budowy oczyszczalni według zmodernizowanego projektu równowartość ok. 2,1 mln euro z sumy 54,5 mln przewidzianej przez Szwecję na całą inwestycję.
Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie ścieków Zawiercie
Realizację tych zamierzeń zlecono SIDA.Agencja podpisała umowę na przygotowanie nowego projektu ze szwedzką firmą konsultingową SWECO AB, działającą w 75 krajach. Miała ona opracować projekt oczyszczalni i po konsultacjach z władzami rosyjskimi uzyskać zgodę na jego realizację.
Problemy i opóźnienia
Mimo upływu 10 lat SWECO nie jest w stanie dojść do porozumienia ze stroną rosyjską. SIDA wypłaciła już szwedzkiej spółce prawie 2 mln euro w formie honorariów, a budowa jeszcze nie ruszyła.
Strona rosyjska przerzuca odpowiedzialność za to na Szwedów, twierdząc, że projekt SWECO nie odpowiada rosyjskim standardom technicznym, przepisom budowlanym i normom ekologicznym.
Ponadto Rosjanie mówią, że szwedzka dokumentacja projektu ma liczne braki i niedokładności. Dlatego też nie można wydać na jej podstawie decyzji o rozpoczęciu budowy.
Z kolei SWECO wyjaśnia, że komplet wymaganych przez przepisy rosyjskie dokumentów przekazano w odpowiednim czasie, już dawno, władzom kaliningradzkim.
Przeczytaj także: Oczyszczalnia oksydacyjna: zasady działania
Zwykle projekty takie są rozpatrywane w ciągu około roku. Tymczasem w wypadku szwedzkiej oczyszczalni po trzech latach wydano zgodę na budowę tylko niewielkiej części instalacji, co nie pozwala na rozpoczęcie prac.
Perspektywy na przyszłość
Wydaje się, że 10-letnie opóźnienie inwestycji może spowodować jej zaniechanie. Zdaniem Pera Johanssona, jednego z dyrektorów SWECO, pieniądze przeznaczone przez szwedzki rząd na kaliningradzką inwestycję są już niewystarczające.
"Od czasu kalkulacji dokonywanych w 1998 r. koszta budowy oczyszczalni wzrosły o 50 do 70 proc., m.in. w wyniku zmian kursów walut" - poinformował.
Tymczasem w budżecie kaliningradzkiej inwestycji nie ma na to pokrycia. Sztokholm, jak sądzą szwedzkie media, może wkrótce poinformować, że wycofuje się z całego przedsięwzięcia.
Inne problemy ekologiczne w regionie
Ok. 110 miejsc w Rosji jest silnie zanieczyszczonych napędem rakietowym o nazwie UDMH. Substancja ta jest niezwykle toksyczna i trudna do zneutralizowania, jeśli przedostanie się do środowiska.
Przeczytaj także: Jak ustawić napowietrzanie?
UDMH pozostaje niebezpieczna przez ok. 20 lat po wycieku.
Modernizacja bazy Floty Bałtyckiej w Bałtijsku
Według agencji Izwiestia, modernizowany od dziesięciu lat port wojenny w Bałtijsku stanie się jedną z najnowocześniejszych baz morskich na świecie, gwarantując obecność Federacji Rosyjskiej na Bałtyku i pozwalając na wiarygodną kontrolę tego regionu.
W rzeczywistości Rosjanie przystosowali główną bazę Floty Bałtyckiej do przyjmowania nowej generacji okrętów podwodnych i nawodnych naprawiając tylko to, co z powodu braku środków finansowych często pochodziło jeszcze sprzed II wojny światowej i dosłownie popadało w ruinę.
Sprawa pozostałaby praktycznie nie zauważona, gdyby nie fakt, że rosyjski aparat propagandowy postanowił wykorzystać całą inwestycję i podkreślać jak „wyremontowany obiekt wojskowy stanie się jedną z najnowocześniejszych baz na świecie, zapewni obecność Federacji Rosyjskiej na Bałtyku i stworzy niezawodną kontrolę nad tym regionem”.
Wtedy okazało się jednak, że inwestycje realizowane dużym nakładem sił i środków są po prostu efektem wcześniejszych zaniedbań, do jakich doszło w infrastrukturze portowej.
Rosjanie się do tego wprost nie przyznali, ale instalacja brzegowa była w tak opłakanym stanie, że okręty stojące przy nabrzeżu musiały często korzystać z własnych agregatów, a nie z zasilania brzegowego.
Mówienie więc o stworzeniu w Bałtijsku jednej z najnowocześniejszych baz morskich na świecie jest przesadą, ponieważ Rosjanie wykonali po prostu to, co w innych portach wojennych - szczególnie w NATO, od dawna funkcjonuje.
| Etap | Kwota (euro) |
|---|---|
| Przygotowanie projektu | 2,1 mln |
| Całkowity koszt inwestycji | 54,5 mln |
tags: #oczyszczalnia #ścieków #Kaliningrad #budowa

