Czyszczenie Wtryskiwaczy: Skuteczna Metoda na Długowieczność Silnika
- Szczegóły
Ważną częścią jednostki napędowej są wtryskiwacze, które odpowiadają za to, aby silnik mógł prawidłowo funkcjonować. Dzięki nim do komory spalania dostarczana jest odpowiednia ilość właściwie rozpylonego paliwa. Niestety, ale może dojść do zanieczyszczenia wtryskiwaczy, co może prowadzić do poważnej awarii. Da się jej zapobiegać, stosując preparaty do czyszczenia wtryskiwaczy. Czy są one skuteczne w działaniu?
Rola Wtryskiwaczy w Układzie Paliwowym
W układzie paliwowym znajduje się bardzo wiele elementów. Jednym z nich są wtryskiwacze, które odpowiadają za podawanie odpowiedniej dawki paliwa bezpośrednio do cylindra. Są połączone z pompą poprzez przewód wysokiego ciśnienia.
Prawidłowa praca wtrysków jest bardzo istotna, a do uszkodzenia ich może dojść na przykład w wyniku tankowania słabej jakości paliwa - diesla lub benzyny, w zależności od tego, z jakim pojazdem mamy do czynienia. Przyczyną uszkodzenia może być też spalanie niewystarczającej ilości paliwa.
Do innych, dość charakterystycznych objawów awarii w tym elemencie układu paliwowego zalicza się także falowanie obrotów czy nierówną pracę jednostki napędowej. W takiej sytuacji dobrze jest sprawdzić wtryski. Można to zrobić w warsztacie mechanicznym. Być może trzeba będzie je wymienić je na nowe, co niestety pociągnie za sobą spore koszty. By ich nie ponosić zbyt często, o układ paliwowy, a zwłaszcza o wtryski trzeba w odpowiedni sposób zadbać.
Preparaty do Czyszczenia Wtryskiwaczy - Czy Warto?
Na rynku chemii motoryzacyjnej dostępnych jest wiele różnego rodzaju płynów do czyszczenia wtrysków, jest więc z czego wybierać. Jednak czy w ogóle warto je kupić i wykorzystywać w praktyce? Trzeba wiedzieć, co można osiągnąć dzięki ich wykorzystaniu. Ich działanie zostało wielokrotnie potwierdzone w praktyce.
Przeczytaj także: Wszystko, co musisz wiedzieć o oczyszczaczach powietrza 34dB
Przykłady Preparatów do Czyszczenia Wtryskiwaczy
- W kategorii środków do czyszczenia wtryskiwaczy Diesel można wymienić preparat Liqui Moly Diesel Spulung, który polecany jest przez użytkowników samochodów z silnikiem tego rodzaju.
- Środek Liqui Moly do czyszczenia wtrysków, np. Liqui Moly Diesel Spulung służy do usuwania nagromadzonych zanieczyszczeń znajdujących się we wtryskiwaczach.
- Wśród preparatów służących do czyszczenia układu paliwowego benzynowego, polecamy dodatek do benzyny - Liqui Moly oczyszczacz wtryskiwaczy do benzyny.
Korzyści ze Stosowania Preparatów Liqui Moly
Zastosowanie preparatu Liqui Moly do czyszczenia wtryskiwaczy niesie za sobą wiele pozytywnych efektów, na czele ze zwiększeniem wydajności silnika i poprawą korekty uszkodzonego uprzednio wtryskiwacza. Silnik nie będzie miał problemów z rozruchem i zacznie równo pracować na biegu jałowym. Kierowca odczuje pozytywne skutki także w zakresie spalania paliwa. Dodatek do Diesla czyszczący wtryski usuwa zanieczyszczenia z toksycznych substancji spalin już wtedy, gdy kierowca doda jedno opakowanie środka o pojemności 500 ml. Najlepiej zrobić to przy tankowaniu paliwa.
Jeśli wykorzystasz preparat Liqui Moly do czyszczenia wtryskiwaczy silników benzynowych, możesz uniknąć potencjalnej awarii wtryskiwacza. Raz na kilka tysięcy przebytych kilometrów zastosuj oczyszczacz wtryskiwaczy benzynowych Liqui Moly. Dzięki tej czynności zadbasz o układ paliwowy i wtryskiwacze.
Preparaty do Zadań Specjalnych
Jeśli układ jest bardzo mocno zabrudzony można użyć preparatu Pro-Line Regenerator wtrysków Diesel. W przypadku mocno zabrudzonego układu wtryskowego w silniku benzynowym, można użyć naszego produktu Pro-Line Regenerator wtrysków benzyna, który posiada bardzo mocne właściwości czyszczące. Jego dawkowanie wygląda tak samo, wystarczy dodać preparat do paliwa.
Jak Stosować Preparaty do Czyszczenia Wtryskiwaczy?
Częstotliwość aplikacji środka do czyszczenia wtryskiwaczy uzależniona jest od zaleceń producenta danego preparatu. Jedne wymagają częstszego użycia inne jedynie sporadycznego. Przed aplikacją należy zapoznać się z dokładną instrukcją, zamieszczoną przez producenta na opakowaniu.
Środek do czyszczenia wtryskiwaczy najczęściej dolewa się bezpośrednio do baku paliwa. Istotne jest jednak zachowanie odpowiednich proporcji.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Powietrza - Czy Warto?
Alternatywne Metody Czyszczenia Wtryskiwaczy
Warto również mieć świadomość, że czyszczenie wtryskiwaczy Diesel za pomocą preparatów może okazać się niewystarczające. Jeżeli za długo zwlekamy z tą czynnością, nagromadzony osad mógł spowodować trwałe uszkodzenia w układzie wtryskowym, bądź zabrudzenia są na tyle mocne, ze sam preparat nie zdoła ich usunąć. W takiej sytuacji musimy liczyć się z wydatkami związanymi z regeneracją lub wymianą elementów.
Profesjonalne Metody Czyszczenia Wtryskiwaczy
Decydując się na czyszczenie wtrysków, warto wybrać profesjonalne metody, które dają gwarancję skuteczności. Do takich należy serwisowe mycie wtryskiwaczy za pomocą ultradźwięków, czy też mycie termiczno-chemiczne, które precyzyjnie oczyszcza elementy z trudnych zabrudzeń. Obydwie opcje opierają się na wykorzystaniu specjalistycznych środków chemicznych przeznaczonych do wtrysków Diesla. Efekty takiego czyszczenia są potwierdzone testami i wydrukiem parametrów wtrysków w czasie pracy.
Najlepszym jednak rozwiązaniem pośrednim pomiędzy czyszczeniem a wymianą jest regeneracja wtryskiwaczy, która przywraca wtryskom właściwe parametry poprzez oczyszczenie oraz wymianę niesprawnych bądź uszkodzonych elementów.
Profilaktyka - Klucz do Długowieczności Wtryskiwaczy
Istotne znaczenie dla przedłużenia żywotności wtryskiwaczy ma profilaktyka. Warto jest zatem pamiętać o okresowym dolewaniu do baku środka czyszczącego wtryskiwacze. Dzięki swym właściwościom czyszczącym, preparat usuwa osady zgromadzone w pompie wtryskowej i wtryskach oraz zmniejsza spalanie paliwa. Poprzez jego skuteczne działanie cały układ paliwowy chroniony jest przed korozją oraz spaliny są zdecydowanie czystsze. Dodatkowo warto stosować profesjonalne preparaty do czyszczenia wtryskiwaczy. Środki chemiczne rozpuszczają osady i zanieczyszczenia, które mogą gromadzić się na wtryskiwaczach i utrudniać ich pracę.
Korekta Wtryskiwaczy Common Rail - Co To Jest?
Ogólnie rzecz ujmując korekta wtrysku, to zaawansowany proces technologiczny, który jest odpowiedzialny za działanie sterownika silnika i który zapewnia, odpowiednią pracę jednostki napędowej danego pojazdu. Najważniejszym zadaniem korekty wtryskiwacza jest jak najlepsze zbliżenie dawki paliwa do określonej normy, która jest wskazana przez producenta samochodu. Te parametry korekty dotyczą czasu wysterowania wtrysków i mają one wpływ na to, żeby paliwo było dostarczane do silnika tak aby, sterownik silnika nie wykazywał większych różnic pomiędzy wtryskami na szynie Common Rail. Można więc wysunąć wniosek, że korekta wtryskiwaczy jest bardzo ważna dla pracy całego układu napędowego w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym Diesla.
Przeczytaj także: Opinie o oczyszczaczach Stadler Form
Jak Czytać Korekty Wtryskiwaczy Common Rail?
Najbardziej aspektem tego tematu jest zrozumienie, jak czytać korekty wtryskiwaczy Common Rail. Prawidłowa interpretacja korekt otrzymanych z pomiarów wykonanych przy pomocy odpowiedniego urządzenia diagnostycznego, pozwoli na wskazanie uszkodzonego wtryskiwacza. Uzyskanie jak najbardziej rzetelnych wyników badań jest możliwe, kiedy przeprowadzamy je na rozgrzanym silniku (minimum 70 stopni Celsjusza) i kiedy samochód jest na biegu jałowym.
Przy korekcie wtrysku możemy zauważyć wartości takie jak (+) oraz (-) i to one są największą zagwozdką dla ludzi, którzy nie znają się na tym temacie. Są one jednak relatywnie proste do zrozumienia. Otóż zasada jest taka, że otrzymane wyniki wskazują na przyczynę usterki i jeżeli korekty są dodatnie to znaczy, że musimy zwiększyć dawkę paliwa poprzez zmianę w sterownik silnika. Jeżeli są one ujemne, to wtedy konieczne jest jak łatwo można się domyślić, zmniejszenie dawki.
Parametry korekty wtrysków możemy w bardzo łatwy sposób poprawić. Wystarczy, że oddamy nasze wtryskiwacze do profesjonalnego czyszczenia lub naprawy. To w zdecydowanej większości przypadków załatwi sprawę.
Prawidłowe Wartości Korekt Wtryskiwaczy
Prawidłowe wartości, które świadczą o sprawności wtrysków są korekcje, które mieszczą się w granicach 1,5 - 2,5 mg/suw w większości generacji wtryskiwaczy elektromagnetycznych. W wtryskach piezoelektrycznych z kolei wynik powinien wynosić 0,8 mg na suw. Na podstawie analizy korekt, które otrzymujemy podczas pomiarów, pozwalają na określenie stanu technicznego wtrysków. Należy pamiętać o tym, że wartość prawidłowych korekt powinna być zbliżona do zera.
Innymi słowy jeżeli badanie diagnostyczne wtryskiwacza wykazuje duże odchylenia od normy, jest to jeden z objawów uszkodzonych wtryskiwaczy.
Chwilowa Korekta Wtrysku
Kiedy sprawdzamy korektę wtryskiwaczy to musimy pamiętać, że parametry te są zapisywane w danym momencie pracy silnika. Dlatego też właśnie noszą one nazwę korekt chwilowych. Czasami może więc dojść do sytuacji, że na desce rozdzielczej zapali się kontrolka, która wskazywałaby na awarię, jednak po diagnostyce szybko okazuje się, że praca wtryskiwaczy jest prawidłowa. Znaczy to tyle, że czujniki odczytały jedynie chwilową nieprawidłowość.
Korekta Wtrysku na Minus i na Plus
Korekta wtrysku na plus w praktyce oznacza zwiększenie ilości paliwa wtryskiwanego do silnika przez wtryskiwacz w danym momencie jego pracy. Ogólnie rzecz biorąc określenie to odnosi się więc do funkcji, którą spełnia omawiany parametr. Należy mieć na uwadze, że w pierwszej kolejności korekta precyzuje czas wtrysku, a dopiero później dawkę paliwa, która dostaje się do silnika.
- korekta na plus będzie oznaczać wydłużenie czasu potrzebnego na wtrysk paliwa do jednostki napędowej
- korekta wtrysku na minus to sytuacja odwrotna. Innymi słowy oznacza ona sygnał wysyłany przez sterownik silnika, który zmniejsza ilość wtryskiwanego paliwa
Sygnał korygujący jest wysyłany w sytuacji, kiedy silnik pracuje w warunkach, które są dla niego niekorzystne czyli na przykład w niskiej temperaturze.
Należy pamiętać, że minusowa oraz plusowa korekta wtrysku, to normalne zjawisko i takie wartości, do pewnego stopnia są uznawane za całkowicie normalne zjawisko, wynikające ze specyfiki pracy danej jednostki napędowej. Problem pojawia się dopiero w momencie kiedy korekta wtrysku zaczyna przekraczać ustalone normy, gdyż może to oznaczać poważne problemy z układem wtryskowym w naszym samochodzie.
Dlatego też jeżeli zauważymy jakiekolwiek problemy z korektą wtryskiwaczy, to powinniśmy niezwłocznie udać się z naszym samochodem do profesjonalnej placówki diagnostycznej, która sprawdzi zarówno omawiane parametry jak i stan techniczny naszych wtryskiwaczy. Należy bowiem pamiętać, że uszkodzone wtryskiwacze, to bardzo poważny problem. Mają one niebagatelny wpływ na pracę całej jednostki napędowej, a ich potencjalne uszkodzenie, nie tylko zmniejszy nasz komfort jazdy, ale w najgorszej sytuacji, może doprowadzić nawet do unieruchomienia pojazdu.
Korekty Wtryskiwaczy - Najczęściej Zadawane Pytania
Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie na zasadzie szybkich pytań i zwięzłych odpowiedzi.
- Czym sprawdza się korekty wtryskiwaczy? Sprawdzenie korekty wtryskiwaczy jest możliwe przy wykorzystaniu tak zwanego testera diagnostycznego, który podpina się do sterownika silnika.
- Co ma negatywny wpływ na korekty wtryskiwaczy? Czynniki, które mają negatywny wpływ na korektę wtryskiwaczy i mogą doprowadzić do przekroczenia normy to między innymi: uszkodzona lub zużyta pompa paliwowa, zapchany filtr powietrza, niedrożny układ paliwowy, uszkodzona bądź zużyta sonda lambda.
- Ile powinna wynosić korekta wtrysku? Odpowiednie parametry korekty wtrysku powinny mieścić się w granicy +/- 1,5 - 2,5 mg/suw, zaś dla wtryskiwaczy piezoelektrycznych ta wartość nie powinna być większy niż +/- 0,8 mg/suw. Jeżeli parametry te zostaną przekroczone, to prawdopodobnie mamy do czynienia z uszkodzonym wtryskiwaczem. Rzadko przyczyną problemu jest sam sterownik.
- Jak można poprawić korekty wtryskiwaczy? Jeżeli chcemy poprawić korekty wtryskiwaczy, to w pierwszej kolejności powinniśmy poddać je gruntownemu czyszczeniu lub naprawie. Najlepsza do mycia będzie myjka ultradźwiękowa oraz wykorzystanie metody termiczno-chemicznej. Jeżeli czyszczenie nie przyniesie zadowalających rezultatów, warto skorzystać z diagnostyki i poddać wtryskiwacze regeneracji.
- Czy parametry korekty wtryskiwaczy można sprawdzić na zimnym silniku? Zasadniczo tak, ale nie powinniśmy tego robić, ponieważ wyniki mogą być przekłamane. Najbardziej dokładne rezultaty otrzymamy, jeżeli przeprowadzimy proces na biegu jałowym na silniku rozgrzanym do minimum 70 stopni Celsjusza.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że temat korekty wtryskiwaczy może wydawać się na pierwszy rzut oka nieco skomplikowany. Nie mniej jednak mamy nadzieje, że informacje, które zostały przedstawione w tekście powyżej, rzuciły trochę światła na tą kwestię, zwłaszcza dla osób, które nie są mocno zorientowane w temacie. Najważniejsze o czym muszą Państwo pamiętać to to, że wartości korekty muszą mieścić się w wspomnianych kilkakrotnie powyżej normach. Jeżeli zostaną one przekroczone, oznacza to że wtryskiwacze nie działają poprawnie i powinniśmy skorzystać z diagnostyki wtryskiwaczy. Uszkodzone wtryskiwacze nie są czymś, co możemy ignorować.
TEC 2000 Diesel Injector Cleaner
Środek do czyszczenia wtrysków w silnikach Diesla firmy TEC-2000 to bardzo zaawansowana formuła. Składniki aktywne oraz podstawowe użyte do produkcji zostały opracowane w Stanach Zjednoczonych. Opracowana przez producenta formuła do czyszczenia wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych od ponad 10 lat jest testowana na całym świecie. Wyniki testów pozwalają na ciągłe jej udoskonalanie.
Najczęściej środek Tec2000 Diesel Injector Cleaner jest używany w celu zmniejszenia ilości dymu w spalinach, dlatego najbardziej optymalną metodą jest podanie środka bezpośrednio do listwy wtryskiwaczy. Aby zastosować preparat w ten sposób warto użyć uniwersalnego aparatu do czyszczenia wtrysków, które są szeroko dostępne na rynku. Preparat można oczywiście także wlać do baku z paliwem - nie ma wtedy konieczności ingerowania w rury łączące pompę paliwową z listwą wtryskiwaczy.
tags: #oczyszczacz #do #wtryskow #za #duzo #dawkowanie