Wymiana Osuszacza Klimatyzacji w Audi A4 B7: Kompleksowy Przewodnik

Klimatyzacja samochodowa to element wyposażenia, który znacznie podnosi komfort jazdy. Pomimo że rozwiązanie to spotykane jest w tak wielu samochodach, to sporo kierowców nie jest świadomych konieczności wymiany takich podzespołów, jak filtr osuszacz. To niewielkie urządzenie ma ogromny wpływ na trwałość i wydajność klimatyzacji samochodowej.

Rola i Funkcje Osuszacza Klimatyzacji

Filtr osuszacz to niewielki podzespół systemu klimatyzacji samochodowej, najczęściej o walcowatym kształcie, nazywany często także odwadniaczem. Choć większość samochodów poruszających się po drogach wyposażonych jest w klimatyzację, to obie nazwy mogą niewiele mówić kierowcom. Filtr osuszacz to urządzenie wchodzące w skład systemów klimatyzacji wyposażonych w zawór rozprężny, który reguluje przepływ czynnika chłodzącego.

Odwadniacz przeznaczony jest m.in. do osuszania czynnika chłodzącego oraz oleju sprężarki klimatyzacji. Podstawową funkcją, jaką pełni osuszacz jest wyłapywanie i magazynowanie drobin wody obecnych w układzie klimatyzacji, które mogą wiązać się z chłodziwem i olejem. Nadmiar wilgoci może doprowadzić do powstania drobinek lodu, które utrudniają ruch czynnika chłodzącego. To z kolei poważnie ogranicza wydajność chłodzenia powietrza trafiającego do przestrzeni pasażerskiej.

Odwadniacz odpowiada także za stałą filtrację czynnika chłodzącego. Dzięki temu wychwytywane są wszelkie opiłki, pyły czy osady, które znalazły się wewnątrz układu np. w wyniku prac serwisowych lub zużycia mechanicznego któregoś z podzespołów. Czynnik chłodzący krążący w układzie klimatyzacji trafia do osuszacza przez rurkę, która kończy się ok. 1-2 cm nad dnem urządzenia. Dolna część odwadniacza nazywana jest strefą dekantacji i podczas pracy układu gromadzi się tam niewielka ilość chłodziwa. Funkcja magazynująca odwadniacza zapewnia utrzymywanie stałego dopływu czynnika chłodzącego do parownika.

Objawy i Skutki Usterki Osuszacza

Sporo kierowców zaczyna się interesować stanem podzespołów klimatyzacji dopiero wtedy, gdy układ przestaje poprawnie pracować. W przeciwieństwie do regularnych wymian oleju, czy rozrządu, stosunkowo mało osób serwisuje klimatyzację w swoich samochodach. Zużyty filtr osuszacz zazwyczaj długo nie daje o sobie znać. Dlatego kierowca o usterkach tego podzespołu dowiaduje się przy okazji mniej lub bardziej poważnych awarii układu klimatyzacji. Stopień zużycia podzespołu powinien być określany podczas czynności serwisowych urządzeń odpowiadających za schładzanie powietrza.

Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Audi A4 B5?

Osuszacz to urządzenie wypełnione higroskopijnymi cząsteczkami, które ma określoną pojemność wynoszącą najczęściej do kilkunastu gramów wody. Nadmiar wilgoci w układzie często prowadzi do korozji metalowych podzespołów. Po pierwsze skorodowane elementy często tracą szczelność. Sprzyja to ulatnianiu się chłodziwa, a uzupełnienie jego stanu jest kosztowne i w przypadku nieszczelności daje krótkotrwały efekt. Po drugie korozja może doprowadzić do uwalniania się szkodliwych drobin z uszkodzonych powierzchni, co szybko degraduje pozostałe podzespoły układu, takie jak np. sprężarka klimatyzacji. Obecność wody w układzie klimatyzacji niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń.

Wielu właścicieli Audi A4 B7 1.9 TDI doświadcza problemów z klimatyzacją, które mogą być związane z osuszaczem. Wymiana tego elementu może poprawić działanie klimatyzacji, szczególnie w upalne dni.

Kiedy warto wymienić osuszacz klimatyzacji?

  • Klimatyzacja zaczyna działać dopiero po kilku minutach jazdy.
  • Przy serwisie klimatyzacji konieczne jest częste uzupełnianie czynnika (np. 250g co dwa lata).
  • Wykryto nieszczelności w układzie klimatyzacji, szczególnie na łączeniach osuszacza.

Kiedy i Dlaczego Wymieniać Osuszacz?

Osuszacz klimatyzacji to element eksploatacyjny, który podobnie jak wiele innych części z czasem ulega zużyciu. Interwał wymiany tego podzespołu określany jest przez producentów samochodów. Najczęściej zaleca się wymianę filtra osuszacza co 2 lata w przypadku normalnej eksploatacji samochodu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi auta. Razem z odwadniaczem należy wymienić także filtr kabinowy.

Rekomendowanym okresem na przegląd i serwisowanie systemu klimatyzacji jest początek wiosny. W czasie napraw podzespołów klimatyzacji samochodowej do układu mogą dostawać się zanieczyszczenia. Dlatego przy każdej wymianie skraplacza, parownika lub kompresora klimatyzacji należy zamontować nowy filtr osuszacz. Podobnie po każdej naprawie nieszczelności w systemie klimatyzacji konieczna jest wymiana odwadniacza, m.in. z uwagi na rozhermetyzowanie układu i kontakt urządzenia z parą wodną z otoczenia.

Przeczytaj także: Jak zamontować osuszacz klimatyzacji w A4 B7?

Wielu kierowców po zakupie używanego samochodu decyduje się wykonać szereg napraw, które mają na celu wyeliminowanie potencjalnych usterek. Najczęściej wymieniane są oleje, filtry, a czasem także paski klinowe i elementy napędu rozrządu. Tzw. pakiet startowy ma na celu zapewnienie możliwie długiej i bezproblemowej eksploatacji. Do listy wymienianych podzespołów warto dopisać też filtr skraplacz, zwłaszcza jeśli historia serwisowa pojazdu nie została całkowicie udokumentowana.

Dobór Osuszacza i Dławika Rozprężnego

Osuszacze występują w dwóch rodzajach, zależnie od numeru VIN pojazdu:

  • Dla aut z numerem VIN do 8E-3-285000:
    • Numer OEM: 8E0820193C (zmieniony na 8E0820193R)
    • Zamiennik HELLA/BEHR: 8FT351 197-761
    • Cena: około 80-90 zł

Przy wymianie osuszacza warto również zwrócić uwagę na dławik rozprężny. Kolor dławika można dobrać po VIN. Dławiki z podwójnym oringiem są kompatybilne z rocznikiem 2002. W ASO ceny dławików i osuszaczy mogą być wysokie. Warto poszukać zamienników lub skorzystać z pomocy specjalistów, takich jak kolega Dzik z ProChojnice, który pomoże dobrać odpowiednie części.

Wymiana Oringów przy Skraplaczu

Podczas wymiany osuszacza warto również sprawdzić stan oringów przy skraplaczu klimatyzacji. Zdejmij zderzak, aby uzyskać dostęp do rurki od skraplacza. Ostrożnie odkręć śrubę od rurki w skraplaczu, ponieważ elementy są delikatne. Po odkręceniu rurki, wymień oring. Warto uważać podczas odkręcania śruby, aby jej nie ukręcić. W razie uszkodzenia skraplacza, konieczna może być jego wymiana (koszt około 250 zł).

Problemy z Dyszą Rozprężną

Przy wymianie osuszacza warto również zwrócić uwagę na dyszę rozprężną. Jeśli wcześniej zamontowana dysza była koloru pomarańczowego, a nowa jest koloru żółtego (np. o numerze 8UW351 233-091), warto upewnić się, czy jest ona odpowiednia do danego modelu samochodu. Czasami po wymianie dyszy można usłyszeć syczenie po zgaszeniu silnika, co może wskazywać na nieprawidłowy dobór części.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Audi A3 8P?

Koszty i Proces Wymiany

Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi zazwyczaj od 70 do 300 zł. O ile poniżej dolnej granicy trudno kupić wysokiej jakości filtr osuszacz, to w niektórych modelach samochodów cena zakupu tego podzespołu może być znacznie wyższa niż wspomniane 300 zł. Dotyczy to zazwyczaj luksusowych pojazdów z rozbudowanymi systemami klimatyzacji.

Filtr osuszacz stanowi element hermetycznego układu klimatyzacji. Samodzielna wymiana tego podzespołu jest niemożliwa bez profesjonalnego sprzętu. Przed zdemontowaniem odwadniacza należy zebrać cały czynnik chłodzący, który znajduje się w układzie. Nowy filtr osuszacz klimatyzacji dostarczany jest zawsze w hermetycznym opakowaniu, które należy otworzyć tuż przed montażem urządzenia. Pozostawienie odwadniacza bez opakowania nawet na kilkanaście minut sprawia, że para wodna obecna w otoczeniu może całkowicie wypełnić złoże absorbujące wilgoć w układzie klimatyzacji. Sprawia to, że urządzenie staje się bezużyteczne.

Koszt robocizny związanej z wymianą filtra osuszacza oscyluje zazwyczaj w zakresie od 100 do 300 zł. Na cenę końcową wpływa także ilość czynnika chłodzącego, którą udało się odzyskać z układu. Cena zakupu nowego osuszacza do Twojego samochodu jest o wiele niższy od kosztów związanych np. z wymianą sprężarki czy innych podzespołów klimatyzacji samochodowej. Dlatego nie warto oszczędzać na wymianie tego podzespołu. Regularny serwis klimatyzacji samochodowej zapewnia także wydajną pracę układu wtedy, gdy najbardziej go potrzebujesz.

Alternatywne Opinie i Praktyczne Wskazówki

W dyskusjach na temat wymiany osuszacza klimatyzacji można spotkać różne opinie. Niektórzy użytkownicy zalecają wymianę osuszacza tylko wtedy, gdy układ klimatyzacji był otwierany, na przykład podczas wymiany rurki lub czujnika. Inni, zgodnie z zaleceniami ASO, sugerują wymianę co 2 lata jako środek profilaktyczny.

Praktyczne wskazówki od doświadczonych mechaników wskazują, że jeśli układ klimatyzacji działa poprawnie, ciśnienia są prawidłowe, a gniazda osuszacza nie są skorodowane, wymiana nie jest konieczna. Jednak, jeśli układ był rozszczelniony na dłuższy czas, wymiana osuszacza jest zalecana, aby uniknąć problemów z wilgocią w układzie.

Tabela: Przykładowe Zamienniki Skraplaczy Klimatyzacji

Producent Opinie
Denso Polecany
Nissens Średnia opinia, czasem wymaga dopasowania mocowań
NRF Polecany
Termotec Polecany
Valeo Często montowany na pierwszy montaż

Przy wyborze skraplacza warto zwrócić uwagę na opinie innych użytkowników oraz dostępność części. W przypadku samodzielnego montażu należy pamiętać o potencjalnych problemach z reklamacją w razie wady produktu.

tags: #mocowanie #osuszacz #audi #a4 #b7 #wymiana

Popularne posty: