Wymiana Filtra Kabinowego w Hyundai i30cw

Wymiana filtra kabinowego to teoretycznie prosta sprawa. I może być prosta, jeżeli najpierw zobaczysz, co i jak po kolei trzeba zrobić. Filtr kabinowy stanowi fizyczną barierę dla pyłu, kurzu czy też większych zanieczyszczeń w postaci liści, spadających z drzew na zaparkowany samochód.

Jak działa filtr przeciwpyłkowy?

Właśnie dzięki filtrowi kabinowemu powietrze zasysane przez układ wentylacji naszego auta odseparowane jest od niepożądanych zanieczyszczeń. Wystarczy, że wyobrazisz sobie filtr przeciwpyłkowy (kabinowy) jako gęste sito. Sito - jak wiadomo - zatrzymuje wszystko co jest większe niż jego otwory, a przepuszcza mniejsze cząstki. W filtrze o kompleksowej strukturze filtr przeciwpyłkowy jest w stanie wyłapywać zanieczyszczenia mniejsze niż jego mikropory. Wynika z tego że filtry przeciwpyłkowe kabinowe mogą stanowić naprawdę istotną barierę dla zanieczyszczeń.

Dlaczego wymieniać filtr kabinowy?

Filtr przeciwpyłkowy to podobnie jak klocki hamulcowe czy olej silnikowy element eksploatacyjny samochodu. Im bardziej zapchany filtr - o ile nie dojdzie np. do zatkania - tym skuteczniej filtruje powietrze. Trzeba wprowadzić nowy parametr - przepływ powietrza, a konkretnie opory tego przepływu. W skrajnym przypadku, przy zatkanym filtrze kabinowym pracująca na pełnej mocy dmuchawa przynosi gorszy skutek niż kiedy działała na pierwszym biegu a filtr przeciwpyłkowy był czysty.

Na zdjęciu mamy przykład zaniedbanego filtra. Widać na nim wiosenne pyłki z drzew, jak również "złotą polską jesień". Dodatkowo na filtrze pojawiła się woda z zatkanego podszybia.

Filtr kabinowy w Hyundaiu i30 zaleca się wymieniać co około 15 tys. kilometrów lub raz w roku oraz podczas każdego przeglądu klimatyzacji. Na szybkość gromadzenia się zanieczyszczeń w filtrze kabinowym wpływa wiele czynników. Samochód to zamknięta kapsuła i potrzebuje stałej, wymuszonej mechanicznie wymiany powietrza!

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza Hyundai i20 – poradnik

Symptomy zanieczyszczonego filtra

Pierwszymi symptomami zanieczyszczonego filtra przeciwpyłkowego są szybko i często parujące szyby. Może być to również pojawiający się nieprzyjemny zapach z nawiewów. Często mamy do czynienia z taką sytuacją gdy wentylator nawiewu znajduje się za filtrem kabinowym. Zaletą takiego rozwiązania jest ochrona wentylatora przed zanieczyszczeniami, np. liśćmi, mogącymi powodować jego głośną pracę i wibrację. Innymi słowy, filtr przed wentylatorem powoduje, że w przypadku zatykania filtra zanieczyszczeniami wiatrak musi zmagać się z dodatkowym oporem po stronie ssącej, co czyni go bardziej czułym na przepustowość filtra.

Gdzie szukać filtra kabinowego?

Filtr kabinowy zawsze umieszczony jest w torze układu wentylacji auta. Zazwyczaj filtra przeciwpyłkowego należy szukać albo w podszybiu auta, na wysokości schowka pasażera bądź bezpośrednio pod nim lub za nim (np. Hyundai i30, Audi A3, Renault Scenic I). Czasami filtr ukryty jest w tylnej części tunelu środkowego na wysokości stóp kierowcy (np. Renault Megane II, Ford Focus II, Fiat Grande Punto).

Wymiana filtra kabinowego w Hyundai i30 (I generacji) krok po kroku

Prześledzimy teraz wymianę filtra kabinowego na przykładzie Hyundaia i30 pierwszej generacji. Wymiana filtra klimatyzacji w tym modelu jest bardzo prosta. Cała operacji powinna zająć do 10 minut.

  1. Otwieramy schowek.
  2. Delikatnie podważamy blokady boczne schowka i wyciągamy tak, aby zwolnić schowek.
  3. Cała szuflada schowka opada na dół.
  4. Zdejmujemy zaślepkę i wyjmujemy delikatnie papierowy filtr.

Tak oto mamy wyjęty filtr kabinowy po sezonie wiosna-lato, czarny nalot z kurzu i pyłu oraz widoczne pyłki kwitnących roślin. Szkoda Twojego czasu i zdrowia. Tak, jak już pisałem, samochodowy filtr kabinowy ma kompleksową strukturę włókien i co z tego, że zbierzesz z niego powierzchowny nalot, skoro znaczna część zanieczyszczeń pozostanie głębiej? Kolejnym argumentem jest wilgoć i rezydujące w filtrze drobnoustroje. Odkurzacz nie da im rady.

Taka jest wizualna różnica między filtrem nowym z prawej strony a filtrem po około półrocznym użytkowaniu. Ten filtr ma pół roku normalnej codziennej jazdy - dojazd do miasta i jazda po mieście i to nie codziennie.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Sonata NF?

Przed włożeniem nowego filtra przeciwpyłkowego porównaj jego kształt ze starym aby mieć pewność, że kupiłeś właściwy do twojego modelu auta. Pamiętaj o upewnieniu się, czy na pewno instalujesz go dobrą stroną. Dlatego najlepiej przyjrzyj się strzałce na starym filtrze i nowy zainstaluj tak samo.

Czy warto wymieniać filtr kabinowy?

Tak. Warto, ale tylko wtedy, kiedy regularnie go wymieniasz. Inaczej może zdarzyć się tak, że w aucie pojawi się nieprzyjemny zapach. To nie pomyłka. Węgiel adsorbuje zapachy i wybrane chemikalia z powietrza, ale jego pojemność nie jest nieskończona. Problem w tym, że nie da się określić, do kiedy filtr węglowy jeszcze chłonie, a kiedy pozbywa się zanieczyszczeń. Do tego niektóre filtry węglowe już jako nowe same z siebie wydzielają specyficzny zapach, którego wcześniej w kabinie nie było. Dlatego jeżeli już zdecydujecie się na filtr węglowy, to wybierzcie markowy produkt i często go wymieniajcie. Pamiętajcie: jeżeli w aucie zaczyna "pachnieć" a macie filtr węglowy, wymieńcie go, a przynajmniej powąchajcie - wtedy może szybko poznacie źródło nowego zapachu.

Informacje Techniczne o Filtrach Kabinowych

Regularna wymiana filtra kabinowego, zwanego także przeciwpyłkowym, który pochłania różne szkodliwe dla zdrowia i alergenne zanieczyszczenia, dodatkowo chroni układ klimatyzacji w samochodzie przed uszkodzeniem. Wyłapuje on ponad 99% zanieczyszczeń z powietrza, zasysanego i wtłaczanego do kabiny pojazdu przez układ wentylacji. Poza kurzem i brudem urządzenie zatrzymuje również drobiny gumy i asfaltu, a także pyłki wiosennych roślin i kwiatów oraz wszystko to co podczas podróży trafia do wnętrza naszego samochodu. W czasie filtrowania zanieczyszczeń, dużym problemem jest powstająca w obrębie filtra kabinowego przeciwpyłkowego wilgoć, która niestety nie służy jego żywotności.

Wymiary filtra kabinowego C-N-FK-083

  • Szerokość: A=268mm
  • Długość: B=238mm
  • Wysokość: C=34mm

Modele samochodów pasujące do filtra C-N-FK-083:

  • HYUNDAI Coupe ( GK ) rok produkcji: od sierpień 2001 do grudzień 2009
  • HYUNDAI Elantra hatchback ( XD ) rok produkcji: od czerwiec 2000 do grudzień 2006
  • HYUNDAI Elantra sedan ( XD ) rok produkcji: od czerwiec 2000 do grudzień 2006
  • HYUNDAI Matrix ( FC ) rok produkcji: od czerwiec 2001 do ...

Numery katalogowe zamiennika FILTRÓW KABINOWYCH DO KLIMATYZACJI C-N-FK-083:

  • FILTRON: K1149
  • MANN: CU2356
  • OEM: 97133-2D000

Filtry przeciwpyłkowe powinno się wymieniać na nowe po przejechaniu około 15 tysięcy kilometrów, lub przynajmniej raz na rok, jednak część kierowców, eksploatujących swoje samochody tylko w większych miastach, wymiany filtra kabinowego dokonują o wiele częściej. Jest to uwarunkowane dużo większym stężeniem zanieczyszczeń w miejskim powietrzu, przez co o wiele szybszym zużywaniem się filtrów. Z praktyki użytkowników wiemy, że najlepszym momentem na wymianę wkładu filtrującego jest początek wiosny, kiedy to coraz częściej włączamy w samochodzie klimatyzację i zwiększamy tym samym obciążenie filtra. Aby nie narazić się wtedy na nadmierne parowanie szyb i niezbyt świeży zapach w kabinie auta, najprościej zmienić w nim filtr kabinowy.

Przeczytaj także: Jak wybrać osuszacz klimatyzacji do Hyundai?

tags: #hyundai #i30cw #wymiana #filtra #kabinowego

Popularne posty: