Recyrkulator spalin w skuterach 4T: Schemat i działanie

W pokrywie zaworów skuterów 4T często znajduje się odma, a czasem także napowietrzacz spalin lub recyrkulator. Jest jakis schemat do czego służą te wszystkie węzyki? Chodzi mi głównie o te od głowicy, które idą do filtra powietrza.

System EGR w skuterach

EGR (Exhaust Gas Recirculation), czyli recyrkulacja spalin, to system kontroli emisji, który zawraca część spalin z silnika z powrotem do wlotu, aby zmniejszyć ilość emitowanych tlenków azotu. Zmniejsza ilość szkodliwych substancji emitowanych z silnika.

Działanie systemu EGR polega na skierowaniu niewielkiej ilości spalin z powrotem do wlotu silnika, gdzie są one mieszane z napływającą mieszanką paliwowo-powietrzną. Zmniejsza to ilość tlenu dostępnego podczas procesu spalania, co z kolei zmniejsza ilość wytwarzanych tlenków azotu - może spaść nawet o 70%.

Niektórzy producenci motocykli zdecydowali się na włączenie systemu EGR do swoich projektów, aby spełnić bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji. Systemy EGR pomagają zmniejszyć emisję tlenków azotu, które są szkodliwymi zanieczyszczeniami powietrza, przyczyniającymi się do powstawania smogu i kwaśnych deszczy.

Problemy i modyfikacje systemu EGR

Do najczęstszych problemów z układami EGR należą zatkane zawory i kanały EGR, uszkodzone czujniki i nieszczelności podciśnienia.

Przeczytaj także: Ultradźwiękowy nawilżacz powietrza

Usunięcie systemu EGR ze skutera może poprawić wydajność, poprawić osiągi i zużycie paliwa, ale może również zmniejszyć żywotność silnika, zwiększyć ilość szkodliwych zanieczyszczeń, a także potencjalnie unieważnić gwarancję i sprawić, że będzie on nielegalnie eksploatowany na drodze. Ważne jest, aby rozważyć konsekwencje i skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem przed dokonaniem jakichkolwiek modyfikacji.

Zawór wtrysku powietrza wtórnego

W dyskusji poruszono temat elementu przy kolanku wydechowym skutera, który został zidentyfikowany jako zawór wtrysku powietrza wtórnego. Jego funkcja polega na dopalaniu niespalonych węglowodorów oraz przyspieszaniu pracy katalizatora. Użytkownicy zauważyli, że w skuterach 4T nie ma większych problemów z tym zaworem, natomiast w skuterach 2T może on ulegać szybkiemu uszkodzeniu, co prowadzi do problemów z silnikiem. Wskazano również na możliwość, że uszkodzony przewód gumowy może wpływać na osiągi skutera.

To jest zawór "wtrysku" powietrza wtórnego (dodatkowego). Czyste powietrze ma spowodować że spaliny będą sumarycznie czystsze. Nowe samochody mają specjalną pompę która pracuje ok. W skuterach są to zwykłe zawory membranowe, które pozwalają na dopływ powietrza do kolanka wydechowego przy ujemnym impulsie ciśnienia w układzie wydechowym (tam zawsze zachodzi rezonans).

Jeśli z tego węża nie wali spalinami do filtra powietrza, to nie ma czym się martwić. To że nie ma siły (momentu obrotowego), to zupełnie inna przyczyna.

Przykładowe problemy z silnikiem 139QMB i ich rozwiązania

Siemka, mam w skuterku silnik 139qmb- czyli jak w większośći skuterków. Problem w tym, że jeździł coraz słabiej i trudno miał odpalić a teraz ani drgnie. Kręce kręce i nawet nie zagada. Ustawiłem luz na 0.05 i 0.07 to też nie pomogło, wyczyściłem gaźnik i dalej nic, iskra jest ale nie ma zamiaru odpalić. Paliwo dochodzi do gaźnika. Wiecie jak wyregulować taki gaźnik?

Przeczytaj także: Gdzie szukać filtra powietrza w BMW 520d?

Aktualnie rozebrałem całą górę i głowica jest czarna grubo nagaru, tłok przebarwiony. Ostatni to pierścień olejowy (dwa, a pomiędzy nimi "siateczka"), środkowy to zgarniający olej, a górny to uszczelniający.

odpalił! założyłem nowy tłok z pierścieniami, nowy wężyk od podciśnienia puściłem inną drogą i pierwsza próba kręcenia przy aku z auta i nic, druga i nic i za trzecim razem podczas kręcenia pompowałem paliwo rolgazem i zagadał, co najlepsze nie gasł i równo chodził. radość nie trwała długo, coraz trudniej mu odpalić i słabo wkręca się na obroty.

odpaliłem i pierwsza przejażdżka to tregedia, jak ładnie trzyma wolne obroty to wcale nie ma siły na więcej, max 30km/h i to tak ledwo ledwo.

Nie znalazłem czujnika obrotów, prawdopodobnie go nie ma, jedyny czujnik to impulsator na magnecie z którego idą 4 przewody, niebieski i czarno różowy-bez nich nie ma iskry, pozostałe dwa nie wiem gdzie idą. Dodatkowo te węże co na zdj, pierwotnie wszystko było podpięte do filtra powietrza jednak moim zdaniem strasznie przez to mulił-od czego one są? Jaki odblokowany moduł polecacie? Pozostałe dwa przewody są od lądowania akumulatora i od świateł.

Jak naprawiałem skuter dla kolegi to też nie rozpędzał się do więcej niż 30km/h. Rozebrałem gaźnik i na kopulce od membrany był wkręcony taki ogranicznik żeby membrana się nie otwierała do końca.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w Fiat Scudo

Części do skuterów i motorowerów Romet

Jeżeli jesteś właścicielem motoroweru z dawnych czasów, jesteś obecnie trendy. Naprawa starych motorowerów to pasja, na którą decyduje się coraz więcej Polaków. Części do komara czy części do rometa są na tyle dostępne, że bez większych problemów skompletujesz prawie wszystkie elementy.

Jeżeli szukasz prostego w obsłudze pojazdu, motorynka Romet będzie doskonałym wyborem. Części bez problemu znajdziesz na naszej stronie. Stary motorower będzie doskonałą maszyną na początek, ponieważ bez problemu znajdziesz do niego wiele potrzebnych i brakujących elementów.

Szybko zamówisz części do Komarów lub innych maszyn bez konieczności długich poszukiwań. Zanim wpiszesz w wyszukiwarkę frazę "Romet sklepy części", sprawdź nasz asortyment.

Oferta sklepu Rooader

Części motocyklowe Romet Sklep Rooader oferuje szeroki wybór części i podzespołów do motoroweru marki Romet. Asortyment produktów to przede wszystkim części zamienne do silnika oraz innych układów mechanicznych, jak również elementy nadwozia, które pozwolą na przywrócenie pierwotnego blasku temu kultowemu jednośladowi.

W ofercie sklepu można znaleźć łącznie ponad 250 części do silników modeli Komar i OGAR 200 marki Romet, które montowano również w motocyklach Jawa 50. Są to m.in.: głowice, cylindry oraz tłoki wraz z pierścieniami i sworzniami tłokowymi, wały korbowe, łożyska silnika, elementy układu rozruchowego, zębatki oraz wszelkiego rodzaju uszczelki i uszczelniacze, a także elementy montażowe silnika, np. śruby, nakrętki, kliny i zabezpieczenia.

Wśród części Romet można znaleźć również elementy układu elektrycznego, wydechowego oraz paliwowego. Oprócz mechanicznych części do Rometa sklep oferuje również elementy nadwozia, opony i dętki oraz szeroki wybór naklejek, które są stylistycznym dopełnieniem jego kultowego charakteru.

Bardzo duży wybór różnego rodzaju akcesoriów wyposażenia oraz części motocyklowych Romet pozwala na skompletowanie zestawu podzespołów niezbędnych do uruchomienia motoroweru. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż wszystkie elementy nadwozia swoim wyglądem nawiązują do oryginalnego Rometa, jaki wyjeżdżał z fabryki w latach jego produkcji.

Wysoka jakość części do Rometa

Dbając o jak najwyższe zadowolenie swoich klientów, Rooader współpracuje wyłącznie ze sprawdzonymi dostawcami części i podzespołów do skuterów, motorowerów i motocykli różnych marek. Wszystkie oferowane produkty charakteryzują się wysoką jakością wykonania oraz doskonałym spasowaniem z pozostałymi częściami jednośladu.

Dokonując zakupu części Romet, masz pewność, że otrzymane produkty posłużą przez długie lata bezawaryjnej jazdy. Dzięki wysokiej dostępności części i akcesoriów zamówione części zamienne Romet otrzymasz już po kilku dniach od zakupu.

tags: #recyrkulator #spalin #skuter #4t #schemat

Popularne posty: