Deutz Fahr: Budowa i zasada działania osuszacza klimatyzacji

Układ klimatyzacji samochodowej to bardzo przydatny element wyposażenia każdego auta. Klimatyzacja samochodowa pozwala na schładzanie wnętrza samochodu, a także na usuwanie z niego wilgoci (osuszanie go). Schładzanie powietrza w trakcie wiosny i lata sprawia, że kierowca i pasażerowie czują się komfortowo. Niższa temperatura wpływa również na szybkość reakcji kierowcy i na to, że mniej się męczy, nawet w długich trasach. Eliminacja wilgoci z wnętrza auta jest szczególnie przydatna jesienią i zimą.

Na przestrzeni lat budowa układu klimatyzacji pozostała praktycznie bez zmian. Zastosowano tylko więcej czujników i nowe rodzaje czynników chłodniczych. Na przestrzeni lat zmieniał się także „mózg” klimatyzacji. W starszych samochodach, za kontrolę działania klimatyzacji manualnej odpowiadał ECU (komputer sterujący pracą jednostki napędowej). W klimatyzacji manualnej kierowca ma do wyboru prosty panel, z włącznikiem (A/C) i pokrętłem, regulującym siłę nawiewu i temperaturę.

W klimatyzacji automatycznej komputer samodzielnie ustawia parametry pracy klimatyzacji, aby móc zapewnić jak największy komfort. W klimatyzacji automatycznej kierowca również może samodzielnie ustawiać parametry. Ma do swojej dyspozycji ekran z wszystkimi parametrami urządzenia. Jednak, jak to zwykle bywa, nie ma nic za darmo. Klimatyzacja zwiększa cenę samochodu, nieco go obciąża i zabiera trochę miejsca pod maską silnika. Klimatyzacja samochodowa wymaga także serwisowania.

Budowa i zasada działania układu klimatyzacji

W uproszczeniu: w układzie klimatyzacji krąży czynnik chłodniczy (gaz chłodniczy).

  1. Kompresor klimatyzacji (sprężarka klimatyzacji): Jest odpowiedzialny za obieg czynnika chłodniczego pod odpowiednim ciśnieniem, w zamkniętym układzie klimatyzacji samochodowej. Kompresor klimatyzacji jest napędzany przez pasek wieloklinowy, który przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym silnika. Aby stale nie obciążać silnika (i nie zwiększać zużycia paliwa), zastosowano sprzęgło. Kompresor klimatyzacji spręża czynnik chłodniczy do wysokiego ciśnienia (max 17 barów).
  2. Skraplacz (chłodnica klimatyzacji): Jest zamontowany z przodu samochodu, przy standardowej chłodnicy układu chłodzenia. Może znajdować się obok albo pod nią. Chłodniejsze powietrze, które opływa skraplacz, sprawia, że czynnik chłodniczy schładza się (do ok. 50 st. C) i zmienia postać z gazowej w ciekłą.
  3. Osuszacz: Eliminuje cząsteczki wilgoci z czynnika chłodniczego. To działanie ma na celu ochronę sprężarki i innych metalowych części układu klimatyzacji przed korozją. Skąd wilgoć w czynniku chłodniczym? Dostaje się poprzez pory w gumowych przewodach klimatyzacji.
  4. Zawór rozprężny: Ma za zadanie zmniejszyć ciśnienie czynnika chłodzącego. Zjawisko rozprężania gazu powoduje, że czynnik przechodzi ze stanu ciekłego w gazowy. W trakcie rozprężania czynnik chłodniczy ochładza się.
  5. Parownik klimatyzacji: To element, umieszczony pod deską rozdzielczą. Przez parownik przepływa powietrze, pompowane do wnętrza kabiny auta przez wentylator nawiewu. Parownik ma budowę, podobną do chłodnicy. Powietrze, przepływając przez parownik, ochładza się. Do kabiny jest pompowane chłodne powietrze. Na parowniku skrapla się woda, która spływa za pomocą specjalnej rurki, pod samochód. Czynnik chłodniczy doprowadzony jest do sprężarki klimatyzacji (temperatura do 11 st.

Czynnik chłodniczy (temperatura od - 2 do -4 st. C).

Przeczytaj także: Deutz DX110: Filtr Powietrza - Przegląd

Serwisowanie klimatyzacji

Tak, klimatyzacja wymaga serwisowania. Niezbędne jest regularne (przynajmniej raz na rok) dezynfekowanie układu klimatyzacji (nawiewów i parownika). Ze względu na wysoką wilgotność i umiejscowienie pod maską auta, gromadzą się tam grzyby, wirusy i bakterie. Serwis klimatyzacji jest niezbędny do prawidłowego działania całego układu. Raz na dwa lata należy wymienić filtr osuszacz. Raz w roku albo częściej, filtr kabinowy. Klimatyzacja wymaga regularnego włączania, przynajmniej raz w tygodniu przez 15 - 20 minut. Po co? W trakcie obiegu czynnika sprężarka jest smarowana olejem.

Czynniki chłodnicze

  • R1234yf - w samochodach, produkowanych od 2017 roku (2,3,3,3-tetrafluoropropen). Środek zastosowany ze względu na ekologię. Kilkakrotnie droższy od R134a i skrajnie łatwopalny.
  • Dwutlenek węgla - stosowany przez tych producentów, którzy nie zgodzili się na stosowanie R1234yf. Na przykład przez firmę Mercedes.

Problemy z klimatyzacją

  • Niska skuteczność układu klimatyzacji.
  • Bóle głowy, alergie itd.
  • Nieszczelności w układzie, najczęściej w miejscach połączeń przewodów i dolnej części skraplacza.

Na rynku występuje jeszcze wiele pojazdów wyposażonych w klimatyzację przystosowaną pierwotnie do czynnika chłodniczego R12. Rok 2001 był oficjalnie ostatnim rokiem stosowania czynnika R12 w systemach klimatyzacji samochodowych. Od tego roku układy napełnione czynnikiem R12 podlegają obowiązkowej modyfikacji w ramach przeglądów lub napraw. W ramach przebudowy należy sprawdzić instalację pod kątem szczelności. Wszystkie elementy konstrukcyjne należy sprawdzić pod kątem prawidłowości działania i uszkodzeń. Wymienić filtr-osuszacz. Wymienić pierścienie uszczelniające. Dodatkowo wymienić olej mineralny układu R12 na olej PAG lub PAO.

Czynnik R134a posiada wysoki globalny potencjał tworzenia efektu cieplarnianego (GWP, Global Warming Potential), którego wartość wynosi 1430. klasy M1 (samochody osobowe, pojazdy służące do przewozu osób o liczbie miejsc mniejszej lub równej 8) i klasy N1 (pojazdy użytkowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t), które uzyskały homologację na terenie UE po 01.01.2011 r., nie wolno już w związku z tym napełniać czynnikiem chłodniczym R134a. Od dnia 01.01.2017 r. pojazdy posiadające systemy napełnione czynnikiem chłodniczym R134a nie mogą już być homologowane. Stosowanie czynnika chłodniczego R134a jest jednak w dalszym ciągu dozwolone w ramach prac serwisowo-konserwacyjnych przy istniejących instalacjach zawierających czynnik chłodniczy R134a.

Jako nowy czynnik chłodniczy stosuje się czynnik R1234yf o współczynniku GWP równym 4. Możliwe jest też stosowanie innych czynników chłodniczych, o ile ich współczynnik GWP leży poniżej 150. Będzie to mieć naturalnie wpływ na warsztaty i ich personel. Nieunikniony wydaje się zakup nowych urządzeń serwisowych.

Zestaw klimatyzacji do kombajnu DEUTZ-FAHR

Dla kombajnów DEUTZ-FAHR dostępne są specjalne zestawy klimatyzacji. Przykładowe modele, do których pasuje zestaw:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Deutz-Fahr K610?

  • DEUTZ-FAHR 33.60
  • DEUTZ-FAHR 34.80
  • DEUTZ-FAHR 35.80
  • DEUTZ-FAHR 36.10
  • DEUTZ-FAHR 36.40

W skład typowego zestawu wchodzą:

  1. Oryginalna sprężarka SANDEN SD7H15, charakteryzująca się bardzo wysoką wydajnością.
  2. Skraplacz o szerokim rozstawie lamel.
  3. Parownik.
  4. Zawór rozprężny.
  5. Filtr osuszacz wraz z uchwytem.
  6. Czujnik ciśnienia z ochroną na niskie i wysokie ciśnienie.
  7. Termostat regulowany RANCO wraz z pokrętłem i naklejką.
  8. Węże REFRIMASTER z teflonem.
  9. Niezbędne końcówki i złączki wraz z opaskami zaciskowymi.
  10. Profesjonalny przycisk włączania klimatyzacji.

Do zestawu dołączana jest instrukcja montażu w formie tekstowej i graficznej wraz z niezbędnymi schematami, spisem części, w jaki sposób i co do czego, krok po kroku podłączyć. Części wchodzące w skład instalacji są oryginalne i najwyższej jakości.

Przeczytaj także: Działanie Filtra Powietrza w Deutz Agrotron

tags: #deutz #fahr #osuszacz #klimatyzacji #budowa #zasada

Popularne posty: