Budowa Oczyszczalni Ścieków Budimex w Lesznie w Kontekście Drogi S5

Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław odc. Radomicko - Kaczkowo, ETAP II odc. Leszno Płd. to ważna inwestycja w regionie. Wartość projektu wynosi 274 064,172 tys. zł.

Budowa Drogi Ekspresowej S5 Leszno Płd. - Kaczkowo

5 maja 2016 roku GDDKiA podpisała umowę (GDDKiA/O-PO/R-2/115/2013) na budowę drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław odc. Leszno Płd. (z węzłem) - Kaczkowo. Wykonawca, firma Budimex, ma 20 miesięcy od dnia podpisania umowy na realizację zadania. Do okresów realizacji nie wlicza się tzw. okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Wartość umowy to ponad 232 647 957,30 zł. Umowa o dofinansowanie z dnia 2017-03-17 nr POIS.03.01.00-00-0024.16-00 dotyczy odcinka „Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań- Wrocław, odc. II.

Odcinek "Leszno Płd. - Kaczkowo" stanowi część drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław. Inwestycja zlokalizowana jest w województwie wielkopolskim, powiecie leszczyńskim i przebiega przez gminy Święciechowa i Rydzyna oraz miasto Leszno. Początek budowy znajduje się w gminie Święciechowa w km 19+140, a kończy się w gminie Rydzyna w km 28+658,35. Inwestycja obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 9,52 km w ciągu drogi S5 Poznań-Wrocław oraz łącznika z drogą krajową nr 5 o długości 2,1 km.

W ramach Kontraktu zostaną wybudowane dwa węzły: Węzeł Leszno Południe, zlokalizowany w miejscu skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 323 i Węzeł Dąbcze, który poprzez łącznik umożliwi połączenie drogi krajowej nr 5 z trasą główną.

Elementy Kontraktu

W ramach kontraktu przewidziano:

Przeczytaj także: Pozyskiwanie wody destylowanej dla pszczelarstwa

  • przejścia dla zwierząt małych pod S5 - o funkcji wyłącznie ekologicznej
  • ekrany przeciwolśnieniowe dla ptaków
  • system oczyszczania ścieków deszczowych i sanitarnych
  • budowa przepustów (w tym przepusty o funkcji ekologicznej)
  • w ciągu drogi S5 - 6 szt.(w tym 4 szt. Tzw.

Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z drogą ekspresową S5 zapewniono poprzez węzły, wiadukty nad drogą ekspresową oraz wiadukty w ciągu drogi ekspresowej. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą przepustów lub mostów.

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki

Wschowa, liczące 12,5 tys. mieszkańców miasto powiatowe w województwie lubuskim, a także pobliska duża wieś Dębowa Łęka doczekają się obwodnicy w przebiegu drogi krajowej nr 12. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”.

W ubiegłym roku we wrześniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zatwierdzającą ostateczny przebieg obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12. Zarządca państwowej sieci dróg poinformował, że ogłoszenie o przetargu zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Przypomnijmy, że licząca ok. 7,5 kilometrów długości obwodnica będzie omijać Wschowę od strony południowo-wschodniej. Z kolei obejście sąsiadującej z miastem wsi Dębowa Łęka zaplanowano od strony południowej. Na obwodnicy powstaną trzy skrzyżowania.

Początek nowej drogi zaplanowano na skrzyżowaniu z istniejącą DK nr 12 w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków. Trasa będzie dalej przebiegała w kierunku wschodnim i północno-wschodnim, łącząc się z ulicą Jedności (droga powiatową nr 1004F) oraz ulicą Kolejową (droga wojewódzka nr 305). Następnie obwodnica przetnie linię kolejową nr 14 i będzie dalej biec w kierunku północno-wschodnim do włączenia do istniejącego fragmentu DK nr 12 za Dębową Łęką.

Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie ścieków Zawiercie

Jak wskazuje GDDKiA, uruchomienie obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki przyczyni się do ograniczenia ruchu tranzytowego przez wyżej wymienione miejscowości. W efekcie poprawie ulegną zarówno bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, jak i standard życia społeczności lokalnej. Dziś duży ruch tranzytowy przez Wschowę stanowi problem dla mieszkańców Wschowy. DK nr 12 nie przebiega wprawdzie przez centrum miasta, jednak przecina się z licznymi drogami poprzecznymi i sąsiaduje z zabudową mieszkaniową.

DK nr 12 to równoleżnikowy korytarz łączący granicę polsko-ukraińską w Dorohusku z granicą polsko-niemiecką w Łęknicy przez Lublin, Radom, Piotrków Trybunalski, Kalisz, Leszno, Głogów oraz Żagań i Żary. Cała trasa liczy łącznie ok. 757 kilometrów długości, przy czym pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a granicą polsko-ukraińską będzie sukcesywnie zastępowana kolejnymi odcinakmi drogi ekspresowej S12.

W zachodniej części Polski oprócz obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki rządowy Program Budowy 100 Obwodnic przewiduje także budowę 18-kilometrowej obwodnicy Głogowa. W kontekście DK nr 12 warto dodać, że w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic na liście rezerwowej projektów uwzględniono budowę obejścia liczącego nieco ponad 1 tys.

Prace Gazowe Wykonywane przez Budimex

Budimex realizuje również liczne prace związane z infrastrukturą gazową. Poniżej przedstawiono wybrane projekty:

  • Przebudowa sieci gazowych przy zadaniu: "Budowa drogi S-6 na odcinku: Goleniów - Nowogard"
  • Zabezpieczenie istniejącego gazociągu rurą osłonową dwupołówkową DN500 przy zadaniu "Budowa drogi powiatowej nr 2401P Dopiewo-Poznań, od węzła Dąbrówka S11 do ul. Zakręt w m. Skórzewo, gmina Dopiewo"
  • Przebudowa sieci gazowych w/c i ś/c przy realizacji zadania: Projekt i budowa drogi S-6 na odcinku węzeł „Kiełpino” bez węzła - węzeł „Kołobrzeg Zachód” z węzłem.
  • Wykonanie robót budowlanych związanych z zabezpieczeniem gazociągu wysokiego ciśnienia DN500 w ramach inwestycji pn: "BUDOWA OBWODNICY GOSTYNIA W CIĄGU DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 434"
  • Przebudowa gazociągu w/c DN80 odg. Środa Wielkopolska w m. Dziećmierowo
  • Wykonanie prac budowlano montażowych związanych z przebudową gazociągów w ramach inwestycji "PROJEKT I BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S14 ZACHODNIEJ OBWODNICY ŁODZI. ZAD. A - ODCINEK I WĘZEŁ "ŁÓDŹ LUBLINEK" - WĘZEŁ "ŁÓDŹ TEOFILÓW". ZAD. B - ODCINEK II WĘZEŁ "ŁÓDŹ TEOFILÓW" (BEZ WĘZŁA) - DK91 W M.
  • Zabezpieczenie czynnego gazociągu w/c DN80 odb. Stęszew przepustami betonowymi w ramach inwestycji "BUDOWA DROGI DOJAZDOWEJ DO HALI MAGAZYNOWEJ NA DZIAŁCE NR 62/1 W M. ZAMYSŁOWO GM. STĘSZEW"
  • Przebudowa gazociągu wysokiego ciśnienia i ropociągu w ramach inwestycji "PROJEKT I BUDOWA AUTOSTRADY A-1 TUSZYN (BEZ WĘZŁA) - GR. WOJ.
  • "BUDOWA DROGI S3 TROSZYN-ŚWINOUJŚCIE, ODCINEK 1 ŚWINOUJŚCIE-DARGOBĄDZ (BEZ WĘZŁA)"
  • Zabezpieczenie czynnego gazociągu w/c DN500 przepustami betonowymi w ramach inwestycji pn.: "Rozbudowa ul. Katarzyńskiej od ulicy Swarzędzkiej do ul. Promyk w m. Gruszczyn, Gmina Swarzędz"
  • Zabezpieczenie gazociągu w/c przepustami betonowymi w ramach inwestycji pn.: "Budowa drogi gminnej w Miejskiej Górce, ul. Spacerowa"

Oferty na Budowę Obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki

Trzy firmy złożyły oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Wschowy oraz Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12. Rozpiętość cenowa sięga ponad 40 milionów złotych. - Rozpoczęliśmy analizę otrzymanych dokumentów - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze.

Przeczytaj także: Oczyszczalnia oksydacyjna: zasady działania

W ogłoszonym przetargu wystartowały trzy firmy. Najtańszą ofertę w wysokości ponad 158 milionów złotych złożyła spółka Mirbud. Prawie 180 milionów zaproponowała z kolei spółka Budimex. Te dwie oferty mieszczą się w kwocie ponad 192 milionów złotych, którą GDDKiA zabezpieczyło na realizację zadania. Najdroższą ofertę złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe, która swoją pracę wyceniła na ponad 201 milionów złotych. Teraz oferty będą analizowane.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie, w pierwszej kolejności, opracowanie projektu i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudowanie nowej drogi o długości 7,3 km w ciągu DK12.

- Dzięki realizacji obwodnicy nastąpi ograniczenie ruchu tranzytowego przebiegającego przez Wschowę i pobliską Dębową Łękę, a tym samym poprawi się bezpieczeństwo ich mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju - czytamy na stronie GDDKiA.

Nowa droga rozpoczynać się będzie od skrzyżowania z DK12, na południe od Wschowy, w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków i będzie biec w kierunku wschodnim i północno-wschodnim do połączenia z ul. Jedności (droga powiatowa Wschowa - Siedlnica) i ul. Kolejową (droga wojewódzka nr 305). Następnie droga przecinać będzie linię kolejową nr 14, skąd obwodnica będzie biec dalej w kierunku północno-wschodnim, aż do włączenia z istniejącą DK12 za Dębową Łęką.

Obwodnica położona będzie w zdecydowanej większości na terenie województwa lubuskiego, ale nieznacznie zahaczy też o województwo wielkopolskie.

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki ma mieć 7,3 km długości. Rozpoczynać się będzie od skrzyżowania z DK12 w pobliżu oczyszczalni ścieków koło wiaduktu we Wschowie, a następnie biec do miejsca połączenia z ul. Jedności i Kolejową na DW 305, przecinać linię kolejową nr 14 i kończyć się na połączeniu z DK12 za Dębową Łęką.

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki jest jedną z sześciu w woj. lubuskim, planowanych do budowy w ramach tzw. 100 obwodnic.

Pierwszym zadaniem będzie opracowanie projektu i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, na co wykonawca ma 17 miesięcy. Kolejnych 18 miesięcy - z wyłączeniem okresów zimowych - będzie przeznaczonych na budowę nowej, 7,3-kilometrowej drogi.

Obwodnica zaplanowana została jako jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca, m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Koszt prac budowlanych to ponad 158 mln zł.

Głównym celem budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki jest ograniczenie ruchu tranzytowego przebiegającego przez te miejscowości i - co za tym idzie - poprawienie bezpieczeństwa mieszkańców i wszystkich uczestników ruchu drogowego. Obwodnica pozwoli również ograniczyć emisję spalin i hałas.

Obwodnica ponadto będzie miała szersze znaczenie dla komunikacji w Polsce, ponieważ stanowić będzie fragment odcinka DK12 łączącego Głogów i Leszno oraz drogi ekspresowe S3 i S5. Jej realizacja istotnie wpłynie na poprawę warunków ruchu na tym odcinku, dzięki czemu skróci się czas przejazdu, zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży.

tags: #budimex #leszno #oczyszczalnia #ścieków #budowa

Popularne posty: