Wymiana filtra powietrza w Audi A4 B5 (AJM) - Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Poniżej znajdziesz krótki opis wymiany filtra powietrza, oleju i filtra oleju, filtra paliwa oraz czyszczenia filtra kabinowego w Audi A4 B5 z silnikiem AJM.
1. Wymiana oleju i filtra oleju
Olej najlepiej wymieniać na rozgrzanym silniku, co ułatwia jego spływanie. Zaczynamy od zdjęcia osłony silnika. Najpierw odkręcamy zaślepki, a następnie śrubki (klucz nasadka 10). Następnie zdejmujemy osłony pod silnikiem. Bez kanału może być to utrudnione. Odkręcamy śrubki i osłona powinna zejść bez problemu (płaski śrubokręt).
Po zdjęciu osłon lokalizujemy:
- Filtr paliwa
- Filtr oleju
Odkręcamy korek wlewu oleju i wyciągamy miarkę. Lokalizujemy śrubkę w misce olejowej pod spodem silnika (rozmiar 19). Podstawiamy pojemne naczynie (minimum 5 litrów) i odkręcamy śrubkę.
Spuszczamy olej. Zostawiamy naczynie, aby olej spokojnie ściekał z miski i przechodzimy do filtra oleju. Odkręcamy dekielek nad filtrem. Zmieniamy oringi: jeden na dekielku przy gwincie i dwa na końcu króćca dekielka. Możemy odessać trochę starego oleju z obudowy filtra i ją oczyścić.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtry w Audi A4?
Po całkowitym spuszczeniu oleju zakręcamy śrubkę w misce (nie zapominamy o podkładce). Zakładamy nowy filtr oleju do obudowy. Trzeba go wcisnąć na siłę, żeby dobrze siadł. Zakręcamy dekielek, smarując gwint i oring nowym olejem. Na końcu dociągamy lekko kluczem dekielek.
Zakładamy bagnet i wlewamy olej, sprawdzając stan. Po ustabilizowaniu się stanu zapalamy silnik na chwilę. Po zgaszeniu sprawdzamy stan i dolewamy oleju, jeśli to konieczne. Całkowita ilość oleju, jaka weszła, to około 4,7-4,8 litra.
2. Wymiana filtra paliwa
Wymiana filtra paliwa to prosta sprawa. Trzeba oczywiście zdjąć osłonę silnika. Następnie:
- Cofamy zaciski na wężykach i ściągamy wężyki z filtra.
- Wyciągamy zawleczkę i wyciągamy do góry plastikowy łącznik.
Odkręcamy śrubę torx, aż uchwyt ściskający da się zesunąć z uchwytu filtra. Wysuwamy filtr. Zakładamy nowy filtr (można go zalać ropą). Nasuwamy wężyki, nasuwamy zaciski, wsuwamy łącznik i wkładamy zawleczkę. Zakładamy uchwyt ściskający i skręcamy śrubką. Upewniamy się, że wszystko jest dobrze zamocowane.
3. Wymiana filtra powietrza
Wymiana filtra powietrza jest równie prosta. Najpierw zdejmujemy dolot powietrza:
Przeczytaj także: Filtr sportowy do Audi TT 8N: Recenzja
- Odkręcamy dwie śrubki w pasie przednim i wyciągamy dolot z zatrzasków w obudowie filtra.
- Odpinamy wtyczkę na zatrzask.
Odkręcamy śrubki obudowy filtra, odkręcamy śrubkę w obejmie i zdejmujemy dużą rurę. Następnie wypinamy zatrzask, na którym trzyma się kabelek. Wtedy obudowa daje się łatwo wyjąć. Jest tylko zacięta o plastik na dole. Usuwamy stary filtr i zakładamy nowy. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Przed założeniem nowego filtra warto oczyścić obudowę filtra z zanieczyszczeń. Można to zrobić, zatykając wszystkie otwory i wydmuchując syf sprężonym powietrzem.
4. Filtr kabinowy
Filtr kabinowy znajduje się pod zaślepką po lewej stronie, stojąc przodem do samochodu przy podszybiu. Żeby się do niego dostać, trzeba odciągnąć kawałek uszczelki i wyjąć plastikową osłonę spod podszybia.
Potrzebna ilość oleju silnikowego (według kodów silnika):
| Kod silnika | Ilość oleju |
|---|---|
| AHL | 3.0L |
| ADP, ARM, ADR, APT, ARG, AEB, APU, ANB, 1Z, AHH | 3.5L |
| AFF, AFN, AHU, AJM, AVG | 3.8L |
| ABC, AAH | 5.0L |
| ACK, AFB, AKN | 5.5L |
| APS, ARJ, APR, AQD | 5.7L |
| AGA, ALF, AGB, ALG | 6.0L |
Przeczytaj także: Filtr powietrza Audi A4 B5 - przegląd opcji
tags: #audi #a4 #b5 #ajm #wymiana #filtra

