Aprilia RS 125: Klucz do Osiągów – Filtr Powietrza i Regulacja
- Szczegóły
Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.
Objawy Uszkodzonego Filtra Powietrza
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Wymiana Filtra Powietrza
Samodzielna Wymiana Filtra
W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Czyszczenie Filtra Powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Wybór Filtra Powietrza
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki.
Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Przeczytaj także: Znaczenie Filtrów Powietrza w RSV 1000
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry to już wydatek kilkuset złotych.
Filtr Powietrza w Aprilia RS 125
Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. Aprilia RS 125 wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra.
Aprilia RS 125 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika.
Pamiętaj, że Aprilia RS 125 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.
Problemy z Obrotami i Przerywaniem Silnika
Częstym problemem w Aprilia RS 125 są nieprawidłowe obroty i przerywanie silnika. Poniżej przedstawiono kilka możliwych przyczyn i rozwiązań:
Przeczytaj także: Jak dbać o filtr powietrza w Aprilia Habana 125?
- Gaźnik do regulacji: Pobaw się śrubką regulacji gaźnika.
- Zawór wydechowy: Sprawdź, czy zawór wydechowy działa poprawnie.
- Dysza: Sprawdź rozmiar dyszy w gaźniku. Możliwe, że silnik dostaje za dużo paliwa.
Regulacja Gaźnika
Śrubką ze sprężynką regulujesz wysokość iglicy, czyli ilość mieszanki, którą dostaje cylinder na wolnych obrotach (wpływa to tylko na dolne obroty i trochę na niskie). A drugą śrubką regulujesz ilość powietrza w mieszance (to wpływa na cały zakres obrotów).
Dysze sprawdzasz odkręcając pokrywę pływaka w gaźniku (od dołu).
Tuning i Podnoszenie Mocy w Aprilia RS 125
Wielu motocyklistów pamięta czasy, w których dwusuwowe 125 rozpędzały się do 160 km/h. Praktycznie wyczynowe jednoślady takie, jak Cagiva Mito 125 czy Aprilia RS 125 niestety nie wrócą już na drogi.
Podnieść moc maksymalną można na dwa sposoby: zwiększając moment obrotowy lub zwiększając prędkość obrotową.
Metody na Podniesienie Mocy
- Zwiększenie momentu obrotowego: Zastosowanie kitu podnoszącego moc, który najczęściej zawiera cylinder, tłok z pierścieniami i sworzniem, oraz komplet uszczelek.
- Zwiększenie prędkości obrotowej silnika: To proces skomplikowany i drogi.
- Power Commander: Zastosowanie Power Commandera lub innego rozwiązania ingerującego w jednostkę sterującą.
- Wymiana filtra powietrza: Wymiana filtra będzie dobrym uzupełnieniem innych przeróbek i pozytywnie wpłynie na mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania.
- Zmiana przełożenia końcowego: Prostym sposobem na podniesienie prędkości maksymalnej będzie zmiana przełożenia końcowego.
Tabela: Przykładowe Elementy do Tuningu Aprilia RS 125
| Element | Opis | Wpływ na moc |
|---|---|---|
| Cylinder (150cc, 4T) | Pasuje do chińskich skuterów/mopedów/motorowerów/ATV GY6 125/150 | Zwiększa pojemność i moc silnika |
| Power Commander | Moduł sterujący silnikiem | Optymalizuje parametry pracy silnika |
| Filtr powietrza sportowy | Zapewnia lepszy przepływ powietrza | Poprawia mieszankę paliwowo-powietrzną |
Problemy z Kompresją
Użytkownicy zgłaszają problem z niską kompresją (3 bary) w Aprilii RS 125, mimo że przed rozbiórką silnika wszystko działało poprawnie. Po wymianie uszczelek pod cylindrem i głowicą oraz po wymianie tłoka i pierścieni, kompresja nie uległa poprawie.
Uczestnicy dyskusji sugerują, że przyczyną mogą być uszkodzone pierścienie, źle dobrane wymiary tłoka i pierścieni do cylindra, a także konieczność honowania cylindra. Wskazują również na możliwość przedmuchów pod tłok oraz znaczenie stosowanego oleju do mieszanki.
Podsumowanie
Aprilia RS 125 to motocykl wymagający odpowiedniej dbałości o stan techniczny, w tym regularnej wymiany filtra powietrza i regulacji gaźnika. W przypadku problemów z obrotami, przerywaniem silnika czy niską kompresją, warto skonsultować się z mechanikiem i przeprowadzić dokładną diagnostykę.
tags: #aprilia #rs #125 #jazda #bez #filtra

